media

W jakim sprawozdaniu wykazać należność za koszty z tytułu zużycia mediów

Pytanie: Komenda Miejska PSP jest jednostką budżetową. Otrzymuje dotacje z zakresu administracji rządowej, zlecone przez powiat (na swoje wydatki). Użycza bezpłatnie pomieszczenia innej jednostce budżetowej. Zgodnie z zapisami umowy obciąża ją 8,6% kosztami z tytułu zużycia mediów takich: jak energia elektryczna, woda i ścieki, gaz wyliczonych zgodnie obciążeniami wynikającymi z faktur otrzymanych od dostawców mediów. W grudniu wystawiła faktury za media po otrzymanie faktur od dostawcy na najemcę. Faktura od dostawcy za zużyte media komenda uregulowała w grudniu. Jednak najemca nie uregulował w terminie swojej należności do końca roku, więc jednostka dokonała aktualizacji należności i na koniec roku naliczyła odsetki za nieterminową zapłatę. W trakcie roku obrotowego faktury wystawiane na najemcę, księgowała na umniejszenie poniesionych kosztów oraz po otrzymaniu zapłaty na umniejszenie wydatku. Jak potraktować powyższą należność i odsetki na koniec roku? Czy dla jednostki będzie to dochód, czy należności? W jakim sprawozdaniu to wykazać: w Rb-27S czy Rb-27ZZ?

Sprawozdanie Rb-27S to sprawozdanie z wykonania planu dochodów budżetowych samorządowej jednostki budżetowej czy jednostki samorządu terytorialnego, natomiast sprawozdanie Rb-27ZZ jest sprawozdaniem z wykonania planu dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami. Jeżeli jednostka otrzymuje dotację z zakresu administracji rządowej zlecone na swoje wydatki, należność za koszty z tytułu zużycia mediów powinny zostać wykazane w sprawozdaniu Rb-27ZZ.

Wynajmujący może obciążyć najemców kosztami mediów przez wystawienie rachunku

Podatnik jest jednym z trzech właścicieli budynku z 6 lokalami użytkowymi. Każdy z właścicieli ma po 2 lokale (wyznaczona jest odrębna własność lokali). Każdy z właścicieli wynajmuje swoje 2 lokale i rozlicza się z Urzędem Skarbowym poprzez ryczałt ewidencjonowany od najmu (8,5%). Budynek posiada 3 liczniki główne (prąd, gaz, woda), na które jako jeden z właścicieli podatnik posiada podpisane umowy z dostarczycielami mediów (PGE, PGNiG oraz z wodociągami). W związku z tym, faktury VAT za media wystawiane są na niego oraz on dokonuje za nie płatności na rzecz dostawców. Jak ma uzyskać zwrot kosztów poniesionych na media od najemców budynku? W umowach najmu jest zapisane, że niezależnie od płatności czynszu najemcy będą zwracać koszty świadczeń dodatkowych (media) poniesionych przez wynajmującego na przedmiot najmu. Każdy z 6 lokali ma zainstalowane podliczniki, dlatego na podstawie podliczników, 3 liczników głównych i faktury VAT wystawionej przez dostawców mediów możliwe jest wyliczenie, ile dokładnie każdy z lokali zużył prądu, gazu, wody.
Czy możliwe jest takie rozwiązanie że po otrzymaniu faktur VAT od dostawców mediów i wyliczeniu zużycia przez poszczególne lokale najemców wynajmujący przenosi na nich koszty za media za pomocą rachunków? Wystawia rachunek za media 2 swoim najemcom oraz 2 pozostałym właścicielom budynku. Następnie pozostali 2 właściciele po otrzymaniu od niego rachunków przenoszą koszty za media na swoich najemców poprzez wystawienie im rachunku. Czy takie rozwiązanie jest prawidłowe? Czy może istnieje jakiś inny sposób na przeniesienie kosztów na najemców pozostałych właścicieli budynku?