Każdy naczelnik urzędu celno-skarbowego może obecnie wykonywać kontrolę celno-skarbową na całym terytorium Polski, niezależnie od siedziby kontrolowanego. Sprawdź, kiedy urzędnicy przyjdą bez zapowiedzi.
Od 1 marca 2017 r. działa już Krajowa Administracja Skarbowa. Głównym celem działania KAS jest poprawa efektywności funkcjonowania organów podatkowych, w tym przede wszystkim zwiększenie wpływów z należności podatkowych. Jednym ze sposobów na zrealizowanie tego celu ma być, wzrost kontroli skarbowych i podatkowych w zakresie dochodów z nieujawnionych źródeł. Dowiedz się więcej na ten temat.
Zyskaj umiejętności zawodowe, dzięki którym prawidłowo zastosujesz nowe przepisy dotyczące JPK i uzyskasz uznanie szefa i współpracowników
Ministerstwo Finansów pracuje nad projektem ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej. Z wydanego niedawno komunikatu wynika, że planowane jest wprowadzenie jednoinstancyjnego postępowania podatkowego. Poznaj szczegóły tych zmian.
Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej (dalej: KAS), który przesłało urzędom skarbowym, urzędom celnym, izbom skarbowym do konsultacji.
W pierwszej połowie 2014 r. organy kontroli skarbowej zakończyły 148 postępowań kontrolnych w podmiotach dokonujących obrotu paliwami płynnymi, z czego w 106 ujawniono nieprawidłowości podatkowe. W ramach tych postępowań przeprowadzono również 304 kontrole (czynności) sprawdzające u kontrahentów kontrolowanych podatników.
Minister Finansów przedstawił pakiet działań podatkowych planowanych na lata 2014-2017. Mają one w założeniu zwiększyć przestrzeganie przepisów podatkowych przez podatników oraz poprawić efektywności administracji podatkowej i kontroli skarbowej.
Usprawnienie procesu egzekucji należności podatkowych ma za zadanie zwiększenie nacisku na właściwy dobór środków egzekucyjnych przy zapewnieniu efektywności prowadzonych egzekucji, z jednoczesnym ukierunkowaniem na zmaksymalizowanie dobrowolności regulowania zobowiązań podatkowych. Egzekucji administracyjnej w przeważającej większości podlegają należności publicznoprawne, stanowiące dochód budżetu państwa lub jednostek samorządu terytorialnego. Skuteczność egzekucji administracyjnej przekłada się, więc na zwiększenie wpływów do budżetu państwa.
Urzędy skarbowe mogą pozyskiwać wyjaśnienia od partnerów biznesowych podatnika w zakresie transakcji objętych kontrolą – wynika z postanowienia NSA.
Prokurator Generalny poprosił NSA o wydanie uchwały dotyczącej tego, czy wyjaśnienia składane przez podatników objętych kontrolą krzyżową mogą być wykorzystywane jako materiał dowodowy.Sąd wyjaśnił, że chociaż organy w trakcie kontroli nie mają prawa do przesłuchania kontrahentów w charakterze świadka, to mogą umieszczać w protokole wypowiedzi, które dotyczą sposobu dokumentowania kontrolowanych transakcji. Jednak zdaniem sądu nie będą dowodem z przesłuchania świadka.
Jak zauważa Jakub Rychlik, doradca podatkowy – złożenie wyjaśnień jest jedynie uprawnieniem kontrahenta podatnika, a nie jego obowiązkiem i powinno ograniczać się wyłącznie do kwestii składanych dokumentów.
Urzędnicy łatwiej uzyskają informacje o podatnikach z innych państw unijnych, a w kontroli podatkowej i skarbowej wezmą udział zagraniczni przedstawiciele obcej władzy. Takie zmiany przewiduje nowelizacja Ordynacji podatkowej oraz ustawy o kontroli skarbowej.
Ustawowy czas trwania kontroli u przedsiębiorcy w danym roku, dotyczy kontroli prowadzonej przez organ jednej instancji, a nie wszystkich organów łącznie.
Sprawa dotyczyła spółki wobec, której toczyła się kontrola w zakresie deklarowanych podstaw opodatkowania oraz prawidłowości obliczania i wpłacania podatku dochodowego od osób prawnych
Organy podatkowe mają 5 lat na skontrolowanie tego, czy podatnik prawidłowo naliczył i zadeklarował podatek. Przedawnienie zobowiązania powoduje, że postępowanie podatkowe nie może się już toczyć.
Możliwość skontrolowania przez organy podatkowe prawidłowości samoobliczenia i zadeklarowania zobowiązania podatkowego przez podatnika jest ograniczona czasowo – wyjaśnił WSA w Łodzi.
Pytanie do eksperta: Jakie znaczenie dla podatników ma wydany wyrok? Czy kontrola nie będzie mogła dotyczyć przedawnionych zobowiązań podatkowych?
Komentuje Aneta Drosik, doradca podatkowy, Dział Prawa Podatkowego i Administracyjnego w Kancelarii Sadkowski i Wspólnicy.
4 lipca 2013 roku Trybunał Konstytucyjny rozpozna pytanie prawne Naczelnego Sądu Administracyjnego dotyczące możliwości korygowania deklaracji podatkowych w okresie między postępowaniem kontrolnym a podatkowym.
Kwestionowany przepis stawia podatników VAT w sytuacji mniej korzystnej niż pozostałych, pozbawiając ich prawa do złożenia korekty deklaracji podatkowej po zakończeniu kontroli.
Ułatwienia w wymianie informacji o podatnikach z innymi państwami, uproszczenie zasad wszczynania i prowadzenia kontroli jednoczesnych, udział zagranicznych urzędników w kontroli podatkowej i skarbowej - to tylko niektóre propozycje, jakie zawiera projekt zmian w Ordynacji podatkowej i ustawie o kontroli skarbowej, który trafił do uzgodnień międzyresortowych.
Decyzję o zabezpieczeniu na majątku podatnika doręcza się pełnomocnikowi, jeżeli został on ustanowiony w postępowaniu podatkowym lub kontrolnym - taki wniosek wynika z wyroku WSA w Gliwicach z 12 listopada 2012 r. (sygn. akt III SA/Gl 1010/12).
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip