Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:
Każdy naczelnik urzędu celno-skarbowego może obecnie wykonywać kontrolę celno-skarbową na całym terytorium Polski, niezależnie od siedziby kontrolowanego. Sprawdź, kiedy urzędnicy przyjdą bez zapowiedzi.
Szef Krajowej Administracji Skarbowej (dalej:KAS) będzie mógł zlecić blokadę rachunku bankowego podatnika do 72 godzin, jeżeli uzna, że rachunek może być wykorzystywany do wyłudzenia podatku, uszczuplenia budżetu państwa poprzez niezapłacenie podatku, czy też uczestniczenia w karuzeli podatkowej.
Bank natychmiast na polecenie KAS zablokuje konto podatnika na 72 godziny.
Nowa struktura organizacyjna oznacza również zmianę kompetencji w wykonywanych dotychczas zadań. W tym zakresie główne zmiany sprowadzają się do:
- przejęcia przez urzędy skarbowe spraw z zakresu podatku akcyzowego, podatku od wydobycia niektórych kopalin, podatku od gier.
Sprawy dotyczące podatku akcyzowego (z wyłączeniem spraw związanych z importem towarów):
• złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, zeznania, deklaracji, informacji, innych dokumentów należy złożyć do urząd skarbowy właściwy w sprawie akcyzy,
• złożenie wniosku o wydanie znaków akcyzy składamy do urzędu skarbowego właściwego w sprawie znaków akcyzy.
Na podstawie art. 64 ust. 1 pkt 6 ustawy o krajowej administracji skarbowej inspektor może także wkroczyć i zrewidować mieszkanie lub dom prywatny, jeśli jest tam prowadzona działalność gospodarcza podatnika.
Kontrola celno-skarbowa ma na celu znalezienie dowodów w prowadzonej sprawie. Inspektor ma prawo przeszukiwać lokal bez nadzoru kontrolowanego.
A w trakcie prowadzonej rewizji przedsiębiorca może zostać wyproszony z przeszukiwanego pomieszczenia i dalsze czynności będą odbywać się bez jego obecności.
Może być nałożona na podmiot, który pomimo prawidłowego wezwania, w wyznaczonym terminie:
Zgodnie z ustawą o Krajowej Administracji Skarbowej podatnik w ciągu pierwszych 14 dni kontroli celno-skarbowej będzie mógł dokonać korekty zeznania podatkowego.
14-dniowy termin będzie liczony od dnia doręczenia upoważnienia do jej przeprowadzenia. Po upływie dwóch tygodni, jeżeli kontrola będzie nadal trwała, podatnik będzie mógł składać korekty jedynie w zakresie nią nieobjętym.
Urząd celno-skarbowy co do zasady ma prawo do uruchomienia kontroli celno-skarbowej w dniu doręczenia upoważnienia do jej przeprowadzenia.
W sytuacji podejrzenia, że podatnik nie przestrzega przepisów, a fakty uzasadnią niezwłoczne działanie, będzie wszczynał kontrolę celno-skarbową na podstawie legitymacji służbowej.
Kontrola, co do zasady, ma być zakończona bez zbędnej zwłoki, jednak zgodnie z przepisami, nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia jej wszczęcia. O każdym przypadku niezakończenia kontroli celno-skarbowej we właściwym terminie zawiadamia się pisemnie kontrolowanego, podając przyczyny przedłużenia terminu zakończenia kontroli celno-skarbowej i wskazując nowy termin jej zakończenia.
Po reformie administracji skarbowej postępowanie kontrolne zostało przekształcone w kontrolę celno-skarbową, za którą odpowiada jeden z 16 naczelników urzędu celno-skarbowego. Nie obowiązuje już terytorialność kontroli celno-skarbowej.
Po zakończeniu czynności kontrolnych sporządza się wynik kontroli składający się z:
Wynik kontroli nie przewiduje wpisania zastrzeżeń kontrolowanego podmiotu czy wyjaśnień.
Od decyzji naczelnika urzędu celno-skarbowego przysługuje odwołanie do dyrektora izby administracji skarbowej, a jeśli kontrola celno-skarbowa przekształciła się w postępowanie podatkowe, tego samego organu, czyli urzędu celno-skarbowego.
Kontrola dokonywana jest przez każdego z 16 naczelników urzędów celno-skarbowych. Składa się z następujących etapów:
Przez pierwsze 14 dni podatnik ma prawo do korekty deklaracji podatkowej w zakresie objętym kontrolą
2. Prowadzenie kontroli podatkowej.
3. Zakończenie kontroli podatkowej poprzez wydanie wyników kontroli, nie ma możliwości składania zastrzeżeń lub wyjaśnień.
4. Otrzymanie od organu kontrolującego zawiadomienia o uwzględnieniu korekty, jeśli podatnik nie złożył w terminie wymaganej korekty, przekazanie postanowienia o przekształceniu kontroli skarbowej w postępowanie podatkowe.
5. Postępowanie podatkowe.
6. Decyzja podatkowa.
Nie ma możliwości wyłączenia naliczania odsetek za zwłokę od zobowiązań podatkowych w czasie trwania kontroli celno-skarbowej.
Postępowanie odwoławcze w zakresie wyników kontroli dokonanej przez naczelnika urzędu skarbowego kierowane jest do dyrektora Izby Administracji Skarbowej. Podatnik na wniesienie odwołania ma 14 dni.
Natomiast postępowanie odwoławcze w zakresie wyników kontroli dokonanej przez naczelnika urzędu celno-skarbowego, jeśli kontrola celno-skarbowa przekształciła się w postępowanie podatkowe, kierowane jest do naczelnika urzędu celno-skarbowego.
W pozostałych przypadkach dotyczących kontroli dokonana przez naczelnika urzędu celno-skarbowego procedura odwoławcza kierowana jest do dyrektora Izby Administracji Skarbowej – w obu przypadkach podatnik na wniesienie odwołania ma 14 dni.
Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.