Jeżeli podatnik otrzymał całość lub część zapłaty przed dokonaniem dostawy towarów, stawkę podatku 0% w eksporcie towarów stosuje się w odniesieniu do otrzymanej zapłaty, pod warunkiem że wywóz towarów nastąpi w terminie 6 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym podatnik otrzymał tę zapłatę, oraz podatnik w tym terminie otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza Unię Europejską.
Od początku tego roku polscy przedsiębiorcy mogą korzystać z KSeF dobrowolnie. Rada Unii Europejskiej zgodziła się, aby fakturowanie elektroniczne w Polsce było obowiązkowe od 1 stycznia 2024 r.
Czy istnieje możliwość anulowania paragonu fiskalnego z powodu braku NIP na paragonie? Podatnik prowadzi restaurację i jego system jest tak zbudowany, że do każdej usługi wystawia się paragon fiskalny a dopiero do paragonu fakturę. Co jeśli klient w trakcie konsumpcji zgłosi chęć otrzymania faktury, a pracownik przez pomyłkę nie wprowadzi nr NIP na paragon fiskalny? Czy do takiego paragonu można wystawić fakturę na firmę? A jeśli pracownik nie zauważył swojego błędu i wystawił do tego paragonu fakturę a błąd w postaci braku NIP na paragonie odkryła dopiero księgowość to czy można anulować paragon i wystawić nowy poprawny?
Podstawą opodatkowania VAT jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej. Przy czym podstawa opodatkowania obejmuje koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.
Status podatnika VAT można stracić, nawet o tym nie wiedząc, chociażby poprzez urzędowe wykreślenie z rejestru podatników VAT. Jeśli taki przedsiębiorca wystawi (działając przecież w dobrej wierze) fakturę VAT, to powstaje pytanie o odliczenie z niej VAT przez nieświadomego zagrożenia nabywcę. Czy zatem możliwe jest bezpieczne odliczenie takiego podatku?
Prawo do odliczenia VAT ulega podważeniu tylko w przypadku, gdy podatek wynika z faktury niedokumentującej rzeczywistego zdarzenia gospodarczego, czyli z tzw. pustej faktury. To wnioski z niedawnego wyroku WSA o sygn. akt SA/Gd 1152/21.
Prawo do odliczenia podatku naliczonego jest fundamentem systemu VAT. Oczywiście, aby można było odliczyć podatek, konieczne jest spełnienie szeregu warunków. Jednym z nich jest m.in. otrzymanie dokumentu potwierdzającego sprzedaż/nabycie z wykazanym podatkiem należnym. Żądanie wystawienia faktury można złożyć sprzedawcy także po zmianie kwalifikacji prawnej danej transakcji, dokonanej w wyniku kontroli fiskusa.
Podatnik prowadzi działalność gospodarczą i rozlicza się na PKPiR i jest VAT-owcem. Otrzymał faktury kosztowe od klienta, który według białej listy nie jest VAT-owcem, ale wystawia faktury VAT, tak jakby był VAT-owcem oraz odprowadza podatek należny do urzędu skarbowego. Czy może od tych faktur odliczyć podatek naliczony? Podatnik otrzymał od niego oświadczenie, że jest płatnikiem VAT i ma sprzeczne informacje z urzędu skarbowego.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip