Biała lista podatników

Podatki a odwołanie stanu zagrożenia epidemicznego

Poznaj skutki podatkowe odwołania stanu zagrożenia epidemicznego

Wszystko wskazuje na to, że od  1 lipca 2023 r. zostanie odwołany w Polsce stan zagrożenia epidemicznego w związku z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2. Oznacza to zakończenie obowiązywania wielu przepisów tymczasowych, w tym w zakresie prawa podatkowego. Jakie ma to konsekwencje podatkowe dla przedsiębiorców?

Biała lista podatników VAT: Skrócenie terminu składania zawiadomień ZAW-NR

Przepisy ustaw o podatku dochodowym oraz Ordynacji podatkowej przewidują możliwość wyłączania sankcji za dokonanie płatności na rachunek kontrahenta spoza białej listy poprzez dokonanie zawiadomienia na formularzu ZAW-NR.

Czytaj też:

Odliczenie VAT z faktury wystawionej przez kontrahenta wykreślonego z rejestru podatników VAT

Nieposiadanie przez kontrahenta rachunku na „białej liście”

Standardowy termin złożenia takiego zawiadomienia wynosi 7 dni od dnia zlecenia przelewu (zob. art. 22p ust. 4 pkt 1 ustawy o PIT, art. 15d ust. 4 pkt 1 ustawy o CIT oraz art. 117ba § 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej). W okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonych w związku z COVID-19 termin ten jest przedłużony do 14 dni od dnia zlecenia przelewu.

Korzyści 

Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:

  • Jakie skutki podatkowe wiążą się z odwołaniem stanu zagrożenia epidemicznego;
  • Jak skróci się termin składania zawiadomień ZAW-NR;
  • Jakie zmiany zajdą w przypadku certyfikatów rezydencji;
  • Jak zmieni się termin wydawania interpretacji indywidualnych;
  • Co trzeba wiedzieć o terminach związanych ze schematami podatkowymi.

Polecamy też:

Zakończenie stanu epidemii w Polsce. Sprawdź, skutki podatkowe

Zniesienie stanu epidemii – poznaj konsekwencje dla pracodawców