Tylko na podstawie wydanej decyzji PFRON może żądać od pracodawcy zwrotu wypłacanej dopłaty

Iwona Kusio-Szalak

Autor: Iwona Kusio-Szalak

Dodano: 4 maja 2016
Pytanie:  Od kilku lat zatrudniam osobę niepełnosprawną (II grupa inwalidzka). Początkowo był na umowie na 1/2 etatu. Od 2013 r. uzyskiwałem dofinansowanie z PFRON. W październiku 2015 r. PFRON odmówił dalszego wypłacania dopłaty informując telefonicznie, że powodem jest to, że od początku pracownik nie był uprawniony, bo nie pobierał pomocy publicznej. Tyle że informacje o tym PFRON dostał ode mnie na samym początku i nie reagował przez 3 lata. W listopadzie 2015 r. telefonicznie poinformowano mnie o tym, że będę musiał zwrócić całą kwotę wypłaconą przez PFRON przez okres 3 lat. Potem w kolejnej rozmowie telefonicznej (żadnych pism ze strony PFRON) Pani podała, że mogę ubiegać się o dofinansowanie do wynagrodzenia tego samego pracownika (jedynego zatrudnionego), jeżeli będzie on zatrudniony na pełny etat (zamiast dotychczasowego 1/2 etatu). Tak się stało od 1 stycznia br. Ale do tej pory PFRON nie przekazuje dopłaty - nie podając powodu. Co miesiąc składany jest stosowny druk przez księgową. Co miesiąc też PFRON zwraca się pisemnie o kolejne dokumenty, które są wysyłane. Stan na dzisiaj: brak decyzji o obowiązku zwrotu dopłaty; brak dopłaty od 1 stycznia br. w oparciu o nowy wniosek oparty na nowych warunkach. Co mam robić?   
Odpowiedź: 

W opisanej sytuacji należy zwrócić się do PFRON o wyjaśnienia. Jeśli faktycznie pracownik nie był uprawniony, wówczas będziecie Pan zobowiązany do zwrotu świadczenia. Jednakże do wydania stosownej decyzji w tym zakresie, nie ma Pan obowiązku zwrotu świadczenia. Powinien Pan wiedzieć, iż w przypadku pobrania nienależnego świadczenia, należy świadczenie to zwrócić wraz z odsetkami.   

Za kwoty nienależnie pobranych świadczeń uważa się:

  • świadczenia wypłacone mimo zaistnienia okoliczności powodujących ustanie prawa do świadczeń albo wstrzymanie ich wypłaty w całości lub w części, jeżeli osoba pobierająca świadczenie była pouczona o braku prawa do ich pobierania,
  • świadczenia przyznane lub wypłacone na podstawie nieprawdziwych zeznań lub fałszywych dokumentów albo w innych przypadkach świadomego wprowadzenia w błąd organu wypłacającego świadczenia przez osobę pobierającą świadczenia.   

Osoba, która pobrała nienależne świadczenie zobowiązana jest do jego zwrotu wraz z odsetkami w wysokości i na zasadach określonych przepisami prawa cywilnego.   

Iwona Kusio-Szalak

Autor: Iwona Kusio-Szalak

Radca prawny. Od wielu lat specjalizuje się w praktycznych zagadnieniach prawa pracy. Autorka opracowań z zakresu prawa pracy kierowanych do pracowników kadr i działów personalnych, a także osób zarządzających. Specjalizuje się w prawie pracy, w szczególności w zagadnieniach związanych z tworzeniem umów i dokumentów związanych ze stosunkiem pracy, a także czasem pracy, zgodnym z prawem zatrudnianiem i zwalnianiem pracowników, podnoszeniem kwalifikacji zawodowych, uprawnieniami rodzicielskimi. Posiada bogate doświadczenie w reprezentowaniu zarówno pracowników, jak i pracodawców w sporach pracowniczych przed sądami pracy.
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz