Jak ewidencjonować udzielenie pomocy jednostkom policji

Katarzyna Trzpioła

Autor: Katarzyna Trzpioła

Dodano: 2 listopada 2018
Pytanie:  Jesteśmy jednostką samorządu terytorialnego przekazaliśmy - na podstawie porozumienia - środki dla policji na zakup samochodu. Wydatek został ujęty w paragrafie 6170 klasyfikacji budżetowej. Na jakich kontach w jednostce powinna zostać prawidłowo zaksięgowana ta operacja?
Odpowiedź: 

Udzielanie pomocy finansowej jednostkom policji przez jednostki samorządu terytorialnego powinno się odbywać na podstawie przepisów ustawy o policji.

Ewidencjonując taką pomoc w jst, należy stosować odpowiednie paragrafy klasyfikacji budżetowej. O wyborze paragrafu decyduje rodzaj i cel ponoszonych wydatków.

Wydatki na udzielenie pomocy, o której mowa powyżej, powinny być klasyfikowane w:

  • § 230 „Wpłaty jednostek na państwowy fundusz celowy”,
  • § 617 „Wpłaty jednostek na państwowy fundusz celowy na sfinansowanie lub dofinansowanie zadań inwestycyjnych”.

Zasilanie Funduszu Wsparcia Policji (dalej: fundusz) przez jst wymaga zawarcia stosownego porozumienia lub umowy przez organ wykonawczy jst.

Nie ma wytycznych, jak dokładnie księgować skutki porozumień jst z policją czy strażą pożarną i tym samym wpłaty na fundusze wsparcia. 

W wyjaśnieniu RIO w Łodzi z 1 grudnia 2014 r. (nr WA 4120-12/2014/w) wskazano, że wpłatę gminy na fundusz należy traktować jak dotację celową. Konsekwencją powyższego jest również brak podstaw do wykazywania tych wpłat w rachunku zysków i strat.

Jak wskazano z kolei w piśmie RIO Warszawa nr WK.0920.222.152.2011 „(…) udzielone dotacje należy ujmować w księgach rachunkowych jednostki budżetowej Urząd Gminy i obejmować ewidencją kont: 224 „Rozliczenie udzielonych dotacji budżetowych oraz płatności z budżetu środków europejskich” oraz 810 „Dotacje budżetowe, płatności z budżetu środków europejskich oraz środki z budżetu na inwestycje”.

Na stronie Wn konta 224 ujmuje się wartość dotacji przekazanych przez organ dotujący w korespondencji z kontem 130, a na stronie Ma - wartość dotacji uznanych za wykorzystane i rozliczone, w korespondencji z kontem 810.

Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 224 powinna zapewniać możliwość ustalenia wartości przekazanych dotacji, według jednostek oraz przeznaczenia dotacji. Saldo Wn konta oznacza wartość niewykorzystanych, nierozliczonych dotacji lub wartość dotacji należnych do zwrotu w roku, w którym zostały przekazane.”

Sporo jednostek księguje jednak takie wpłaty poprzez koszty i wprowadza dodatkowe konto np. 411 „Pozostałe obciążenia” (konto utworzone dla celów zgodności kosztów z tego tytułu z treścią wiersza w formularzu Rachunek zysków i strat) i ujmuje na nim pozostałe koszty nieujęte w zespole 4, a w szczególności wszystkie środki przekazywane z budżetu, jeżeli nie podlegają rozliczeniu, m.in.:

§ 291 – Zwrot dotacji oraz płatności, w tym wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem lub wykorzystanych z naruszeniem procedur, o których mowa w art. 184 ustawy, pobranych nienależnie lub w nadmiernej wysokości

§459 – Kary i odszkodowania wpłacane na rzecz osób fizycznych

§460 – Kary i odszkodowania wypłacane na rzecz osób prawnych i innych jednostek organizacyjnych

§ 461 – Koszty postępowania sądowego i prokuratorskiego

§ 617 – Wpłaty jednostek na państwowy fundusz celowy na finansowanie lub dofinansowanie zadań inwestycyjnych (Policja, Straż Graniczna)

Inne jednostki dokładnie te tytuły pokazują jako „Pozostałe koszty operacyjne” 761.

Jak więc widać nie ma spójności w ujęciu tej operacji. Moim zdaniem jest to przekazanie definitywne, pośrednio związane z działalnością jednostki – zatem jeśli możliwe jest wyegzekwowanie sprawozdania, zestawienia dotyczącego wykorzystania środków zgodnie z celem, to należy wykorzystać konto 810.

  • załącznik nr 3 do rozporządzenia ministra rozwoju i finansów z 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2017 r. poz. 1911).
Katarzyna Trzpioła

Autor: Katarzyna Trzpioła

Doktor nauk ekonomicznych w zakresie nauk o zarządzaniu, adiunkt na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, praktyk, wieloletni szkoleniowiec i dydaktyk, autorka wielu publikacji z zakresu rachunkowości finansowej podatkowej, MSSF i rachunkowości zarządczej. Współpracuje z następującymi redakcjami: Portal FK, Rachunkowości i Podatki dla praktyków, Nowe Standardy Sprawozdawczości
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz