Straż miejska wystawi mandat za niewydanie paragonu

Mariusz Olech

Autor: Mariusz Olech

Dodano: 1 czerwca 2022
Straż miejska wystawi mandat za niewydanie paragonu

Inspekcja Handlowa oraz straże gminne zyskają nowe uprawnienia. Tak wynika z nowych regulacji modyfikujących treść m.in. Kodeksu karnego skarbowego. Jeśli nowelizacja wejdzie w życie, podmioty te będą mogły wystawiać mandaty karne sprawcom niektórych wykroczeń skarbowych, dotyczących m.in. obrotu papierosami.

Zmiany w Kodeksie karnym skarbowym oraz w kilku innych ustawach przewiduje projekt ich nowelizacji przygotowany w Ministerstwie Finansów. Oprócz przepisów K.k.s. modyfikacji mają być poddane także zapisy ustaw: z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, z 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, z 29 sierpnia 1997 r. o strażach gminnych, z 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej i z 2 marca 2001 r. o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych.

Istota nowych rozwiązań

Treść projektu wskazuje na to, że wkrótce zwiększy się zakres kompetencji Inspekcji Handlowej oraz straży gminnych (miejskich). Dzięki nadaniu im statusu niefinansowych organów postępowania mandatowego w ustawie z 10 września 1999 r. – Kodeks karny skarbowy, uzyskają one nowe uprawnienia. Mianowicie będą mogły prowadzić postępowania mandatowe w sprawach o wybrane wykroczenia skarbowe, takie jak:

  • paserstwo wyrobami akcyzowymi nieoznaczonymi wymaganymi znakami akcyzy (art. 65 § 4 i art. 91 § 4 k.k.s),
  • nieewidencjonowanie obrotu, w szczególności sprzedaż z pominięciem kasy rejestrującej albo niewydanie paragonu (art. 62 § 4 k.k.s).

Oprócz tego projektowane przepisy mają wprowadzić nowe rozwiązania o charakterze sankcyjnym, m.in. w postaci cofnięcia zezwolenia na handel alkoholem w przypadku recydywy sprzedaży wyrobów alkoholowych z pominięciem kasy rejestrującej czy niewydawania paragonu. Taki charakter będzie również miało np. wprowadzenie surowszych sankcji zniechęcających do podejmowania nieuczciwych praktyk polegających na zmianie przeznaczenia wyrobu akcyzowego, w szczególności wykorzystywania oleju opałowego do napędu pojazdów samochodowych przy świadczeniu usług transportowych.

W razie stwierdzenia takiego procederu, pojazd zostanie obligatoryjnie skierowany na badanie techniczne w zakresie uciążliwości dla środowiska.

Uzasadnienie zmian w przepisach

Jak wskazano w uzasadnieniu nowelizacji, jej celem jest m.in. zwiększenie nieuchronności wykrycia nieprawidłowości, przez poszerzenie katalogu organów mogących prowadzić w trybie mandatowym sprawy dotyczące czynów o mniejszym stopniu społecznej szkodliwości. Chodzi np. o paserstwo dotyczące pochodzących głównie z przemytu papierosów, tytoniu, alkoholu itp. – jako wyrobów akcyzowych podlegających obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy (papierosami, tytoniem, alkoholem itp.). To samo dotyczy wykroczeń skarbowych polegających na nieewidencjonowaniu obrotu, w tym przede wszystkim sprzedaży z pominięciem kasy rejestrującej, jak również niewydawaniu paragonów fiskalnych.

Zakładane skutki nowych rozwiązań

Autorzy nowych rozwiązań liczą na to, że ich skutkiem będzie m.in. ograniczenie szarej strefy w użyciu i obrocie wybranymi kategoriami wyrobów akcyzowych, a także zmniejszenie obrotu gospodarczego dokonywanego z pominięciem kas rejestrujących, a tym samym zwiększenie dochodów budżetowych z tytułu wpłat podatków związanych z legalną działalnością.

Efektem wprowadzonych zmian ma być również wyrównanie szans podmiotów gospodarczych przestrzegających prawa w zakresie ewidencjonowania obrotu oraz użycia paliw napędowych i opałowych zgodnie z ich przeznaczeniem w konfrontacji rynkowej z podmiotami nieprzestrzegającymi zasad we wskazanym zakresie – poprzez uszczelnienie systemu kontroli oraz zaostrzenie konsekwencji postępowania wbrew przepisom w tych obszarach.

Ponadto utrudnienie nielegalnego obrotu napojami alkoholowymi, a w konsekwencji ograniczenie liczebności punktów handlowych oferujących możliwość nabywania napojów alkoholowych, według autorów nowelizacji powinno w rezultacie skutkować zmniejszeniem spożycia określonych kategorii „używek” pochodzących z nielegalnych źródeł.

Zgodnie z treścią art. 9 projektu, przepisy ustawy omawianej nowelizującej mają w życie po upływie 3 miesięcy od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Źródło:

  • projekt (z 13 kwietnia 2022 r.) ustawy o zmianie ustawy o zmianie ustawy – Kodeks karny skarbowy oraz niektórych innych ustaw.
Autor:

Mariusz Olech

Mariusz Olech

Autor: Mariusz Olech

Prawnik z doświadczeniem w administracji skarbowej, dziennikarz. Ukończył studia magisterskie na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie oraz na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Jest także absolwentem podyplomowych studiów w zakresie Master of Business Administration. Wykładowca akademicki. Autor licznych publikacji z dziedziny podatków, prawa pracy i szeroko rozumianego prawa gospodarczego w czołowych polskich wydawnictwach.
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz