Zmiana przepisów w zakresie egzekucji należności bez doręczenia upomnienia

Mariusz Olech

Autor: Mariusz Olech

Dodano: 8 kwietnia 2022
Zmiana przepisów w zakresie egzekucji należności bez doręczenia upomnienia

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia zmieniającego, które ma zmodyfikować przepisy w zakresie sposobu postępowania przy egzekucji należności pieniężnych. Ma to zapewnić jednolity sposób postępowania wierzycieli należności pieniężnych, przy podejmowaniu czynności mających na celu wykonanie orzeczeń natychmiast wykonalnych, zarówno z mocy ustawy, jak i na podstawie nadanego rygoru natychmiastowej wykonalności.

Zmiany dotyczą treści rozporządzenia Ministerstwa Finansów z 30 października 2014 r. w sprawie określenia należności pieniężnych, których egzekucja może być wszczęta bez uprzedniego doręczenia upomnienia (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 131). Rozporządzenie to w § 2 wskazuje przypadki, kiedy egzekucja administracyjna może być wszczęta bez uprzedniego doręczenia upomnienia. Wymieniono w nim m.in. sytuacje, gdy egzekucja ta dotyczy należności pieniężnych wynikających z orzeczeń, którym nadano rygor natychmiastowej wykonalności; kosztów upomnienia; kosztów egzekucyjnych; grzywien w celu przymuszenia nakładanych w postępowaniu egzekucyjnym obowiązków o charakterze niepieniężnym, czy odszkodowań orzeczonych w sprawach o naprawienie szkód wyrządzonych przez skazanych w mieniu zakładów karnych i aresztów śledczych. Wkrótce ma się to jednak zmienić, za sprawą rozporządzenia MF modyfikującego te przepisy.

Zmiana ma polegać na rozszerzeniu katalogu przypadków, gdy egzekucja może być wszczęta bez uprzedniego doręczenia upomnienia. – dodatkowo o należności pieniężne wynikające z orzeczeń podlegających natychmiastowemu wykonaniu z mocy ustawy.

W tym celu do omawianego rozporządzenia Ministra Finansów z 30 października 2014 r. ma zostać dodany nowy przepis § 2 pkt 3a.

Uzasadnienie zmian w przepisach

Jak wskazano w uzasadnieniu projektu rozporządzenia zmieniającego – § 2 wspomnianego rozporządzenia (tj. zmienianego) wymienia należności pieniężne wynikające z orzeczeń, którym nadano rygor natychmiastowej wykonalności. Nie odnosi się jednak do należności wynikających z orzeczeń podlegających natychmiastowemu wykonaniu z mocy ustawy. Mamy zatem do czynienia z odmiennym traktowaniem należności pieniężnych ze względu na podstawę natychmiastowego wykonania orzeczenia, z którego wynikają. Powyższe oznacza, że w przypadku decyzji podlegających natychmiastowemu wykonaniu z mocy ustawy, egzekucja administracyjna nie może być wszczęta bez uprzedniego doręczenia upomnienia.

Według autorów nowelizacji zasadne jest ujednolicenie sposobu dochodzenia należności podlegających natychmiastowemu wykonaniu, czy to z uwagi na nadany decyzjom rygor natychmiastowej wykonalności (np. w trybie art. 108 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego), czy też decyzji, których natychmiastowe wykonanie wynika z mocy ustawy. Bez wątpienia bowiem rygor natychmiastowej wykonalności, jak również natychmiastowa wykonalność z mocy ustawy – mają ten sam cel w postaci natychmiastowego wykonania albo dochodzenie obowiązku.

Oczekiwane skutki nowelizacji

W ocenie projektodawców, zmiana poprawi sytuację wierzycieli obowiązków w egzekucji administracyjnej. Ujednolici zasady i przyspieszy możliwość wystawiania tytułów wykonawczych w celu dochodzenia należności wynikających z orzeczeń podlegających natychmiastowemu wykonaniu z mocy ustawy. Rozporządzenie ma wejść w życie z dniem następującym po dniu jego ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Źródło:

  • projekt (z 18 marca 2022 r.) rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia należności pieniężnych, których egzekucja może być wszczęta bez uprzedniego doręczenia upomnienia.

 

Autor:

Mariusz Olech

Mariusz Olech

Autor: Mariusz Olech

Prawnik z doświadczeniem w administracji skarbowej, dziennikarz. Ukończył studia magisterskie na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie oraz na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Jest także absolwentem podyplomowych studiów w zakresie Master of Business Administration. Wykładowca akademicki. Autor licznych publikacji z dziedziny podatków, prawa pracy i szeroko rozumianego prawa gospodarczego w czołowych polskich wydawnictwach.
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz