Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:
Na etapie prac sejmowych znajduje się poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej. Przewiduje on wprowadzenie ograniczeń w dostępie fiskusa do informacji na temat kont bankowych obywateli i w dużym stopniu powrót do zasad, które obowiązywały w tym zakresie do końca czerwca 2022 roku.
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Sprawdź też:
Dostęp fiskusa do danych bankowych obywateli – MF ujawniło dane
Uwzględnienie prowizji banku w księgach rachunkowych
Fiskus wysyła nieformalne listy do podatników - jest reakcja RPO
Rzecznik Praw Obywatelskich – czynności sprawdzające to nie kontrola podatkowa
Inicjatorami projektu nowelizacji jest grupa posłów „Polska 2050”. Jego celem jest odwrócenie skutków zmian w przepisach, dzięki którym organy podatkowe mogą łatwiej kontrolować rachunki bankowe osób fizycznych. Umożliwia im to obecnie art. 48 ustawy z 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (ustawa o KAS). W świetle przywołanej regulacji, na pisemnie żądanie organów fiskusa (szefa KAS, naczelnika urzędu celno-skarbowego lub naczelnika urzędu skarbowego) wydane w związku z wszczętym postępowaniem przygotowawczym lub czynnościami wyjaśniającymi m.in. w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe – banki (a także w nieco bardziej ograniczonym zakresie SKOK-i i inne instytucje finansowe) mają obowiązek udostępniać tym organom informacje dotyczące ich klientów. Dotyczy to zarówno danych bankowych osób prawnych, jak i jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej oraz osób fizycznych.
Informacje, których udostępnienia w tym trybie ma prawo domagać się fiskus, dotyczą:
Należy nadmienić, że wspomniane na wstępie zmiany w ramach „Polskiego Ładu” polegały m.in. na zastąpieniu w treści komentowanego art. 48 ustawy o KAS słowa „podejrzanego” słowami „osoby fizycznej”. Dzięki temu zabiegowi, z określonym we wskazanym przepisie żądaniem, organy fiskusa mogą zwracać się do banków już na etapie prowadzonych względem podatnika czynności sprawdzających, a nie – jak było przed 1 lipca 2022 r. – dopiero po uzyskaniu przez niego statusu podejrzanego (tj. po postawieniu mu zarzutów w sprawie). W wyniku zmian, o których mowa, rozszerzono także krąg podmiotów, którym wolno jest korzystać z tego uprawnienia – o naczelnika urzędu skarbowego. Wcześniej przysługiwało ono tylko Szefowi KAS, a także naczelnikom urzędów celno-skarbowych.
W świetle założeń omawianego projektu, obowiązek banku do przekazania tym organom informacji, o których mowa w art. 48 ustawy o KAS, byłby ograniczony tylko do przypadków, gdy postępowanie przygotowawcze lub czynności wyjaśniające są prowadzone w związku z czynami popełnionymi w zakresie działalności „podejrzanego”, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej.
Jak wyjaśniono w uzasadnieniu ww. projektu (który wpłynął do Sejmu 23 lipca 2024 r.), nowa regulacja w postaci znowelizowanego od 1 lipca 2022 r. art. 48 ustawy o KAS już na etapie prac ustawodawczych budziła wątpliwości. Zezwala ona bowiem na znacznie większą swobodę w kontrolowaniu rachunków bankowych, co stanowi odstępstwo od zasady tajemnicy bankowej oraz dużą ingerencję w prawo do prywatności obywateli. Daje to fiskusowi pole do nadużywania kontroli działalności osób fizycznych, które nie naruszają przepisów prawa. Organy KAS uzyskały zbyt szeroką możliwość pozyskiwania informacji chronionych tajemnicą bankową. Dlatego w ocenie projektodawców należy przywrócić poprzedni stan prawny, w którym informacje o rachunku bankowym były przekazywane jedynie wobec podejrzanego. Jednocześnie autorzy projektu przekazali, że akceptują pozostałe zmiany, jakie od 1 lipca 2022 r. wprowadzono do art. 48 tej ustawy. Słusznym jest w szczególności, aby uprawnienie przewidziane w tych przepisach przysługiwało także naczelnikom urzędów skarbowych.
Z zapisów projektu wynika, że nowelizacja miałaby wejść w życie po upływie 14 dni po jej ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw. Zarazem w jego treści został przewidziany przepis przejściowy. Na jego podstawie do żądań organów administracji skarbowej wydanych w oparciu o art. 48 ust. 1 ustawy o KAS przed dniem wejścia w życie nowelizacji, stosować się będzie przepisy dotychczasowe.
Źródło:
Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.