Doradcy podatkowi krytycznie o projekcie nowego rozporządzenia MF

Dodano: 13 listopada 2023
Projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie upoważnienia do wykonywania zadań z zakresu przeciwdziałania unikaniu opodatkowania stanowi wykonanie fakultatywnego upoważnienia

Krajowa Rada Doradców Podatkowych w zajętym stanowisku z 26 października 2023 r. odniosła się do projektowanego rozporządzenia MF w sprawie upoważnienia organów Krajowej Administracji Skarbowej do wykonywania zadań Szefa Krajowej Administracji Skarbowej z zakresu przeciwdziałania unikaniu opodatkowania.  

Projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie upoważnienia do wykonywania zadań z zakresu przeciwdziałania unikaniu opodatkowania stanowi wykonanie fakultatywnego upoważnienia zawartego w art. 11b ust. 1 ustawy z 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2023 r. poz. 615). Zgodnie z tym przepisem, Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, upoważniać do wykonywania zadań Szefa Krajowej Administracji Skarbowej inny organ KAS, określając zakres upoważnienia, upoważnione organy KAS oraz terytorialny zakres ich działania, mając na względzie zapewnienie sprawnego i skutecznego wykonywania zadań Szefa KAS.

Projektowane rozporządzenie zawiera upoważnienie dla czterech organów KAS (Naczelnika Małopolskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Krakowie, Naczelnika Mazowieckiego Urzędu Celno-Skarbowego w Warszawie, Naczelnika Podkarpackiego Urzędu Celno-Skarbowego w Przemyślu oraz Naczelnika Podlaskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Białymstoku) – do wykonywania niektórych zadań Szefa KAS dotyczących przeciwdziałania unikaniu opodatkowania.

W uzasadnieniu do projektu rozporządzenia podkreślono, że Szef KAS pozostanie organem ustawowo odpowiedzialnym za realizację zadań dotyczących przeciwdziałania unikaniu opodatkowania, bez względu na delegowanie części zadań z tym związanych na rzecz innego organu. Wskazano również, że okoliczność delegowania części zadań nie oznacza pozbawienia lub umniejszenia odpowiedzialności za ich realizację Szefa KAS. Projekt ponadto przewiduje, że Szef KAS pozostanie również organem pierwszej instancji w zakresie spraw przekazywanych przez inne, nieupoważnione organy KAS, w szczególności pozostałych naczelników urzędów celno-skarbowych.

Ocena nowych regulacji przez KRDP

Według Krajowej Rady Doradców Podatkowych (KRDP) przedstawiona propozycja jest niewłaściwą próbą usprawnienia działalności Szefa KAS w tym zakresie oraz może prowadzić do powstania różnic w sposobie załatwiania spraw przez upoważnione cztery organy KAS. W jej ocenie delegowanie zadań do innego organu KAS nie przyczyni się do sprawnego i efektywnego wykonywania uprawnień z zakresu przeciwdziałania unikaniu opodatkowania. W uzasadnieniu do projektu nie wskazano również liczby spraw, które Szef KAS musiał dotychczas rozpatrywać, czasu załatwienia poszczególnej sprawy oraz innych podstawowych danych, które mogłyby uzasadniać projektowaną zmianę. Nie wskazano również, czy Szef KAS podjął jakiekolwiek inne działania organizacyjne zmierzające do bardziej efektywnego procedowania postępowań mających być delegowanymi do wybranych urzędów.

KRDP za niezasadne uważa również uwzględnienie w projektowanym rozporządzeniu udzielenia naczelnikom urzędów celno-skarbowych upoważnienia do zawiadamiania o nierozpoczęciu lub zawieszeniu biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego oraz rozpoczęciu lub dalszym biegu terminu przedawnienia po upływie okresu zawieszenia na podstawie art. 70c Ordynacji podatkowej. Zapis ten jest w ocenie KRDP bezprzedmiotowy, a to ze względu na fakt, że zastosowanie przez organy podatkowe klauzuli ogólnej przeciwko unikaniu opodatkowania nie powinno rodzić odpowiedzialności karnej skarbowej, a więc nie powinno być podstawą do wszczęcia postępowania karnoskarbowego, a tym samym nierozpoczęcia / zawieszenia biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Zastosowanie klauzuli ogólnej przeciwko unikaniu opodatkowania oznacza bowiem, że organ wywodzi skutki podatkowe z czynności innych niż wskazane przez podatnika. Nie oznacza to jednak, że podatnik czy to uchyla się od opodatkowania, czy też świadomie wprowadza w błąd / podaje nieprawdę w złożonej przez siebie deklaracji. Co więcej, przy założeniu, że decyzja wydana na podstawie art. 119a Ordynacji podatkowej jest decyzją ustalającą, art. 70c tej ustawy w ogóle nie będzie miał zastosowania zanim dojdzie do jej wydania.

Postulaty organu samorządu doradców podatkowych

Mając to na uwadze KRDP wystąpiła z postulatem nieprocedowania przedmiotowego projektu oraz podjęcia czynności zmierzających do usprawnienia działań z wykorzystaniem dotychczasowych struktur Krajowej Administracji Skarbowej, bez konieczności delegowania uprawnień z zakresu przeciwdziałania unikaniu opodatkowania do innego jej organu.

Źródło:

www.kidp.pl

Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz