Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:
Rozliczanie różnic inwentaryzacyjnych zwykle następuje w ciągu trzech pierwszych miesięcy kolejnego roku, kiedy sprawozdanie finansowe jest jeszcze przygotowywane. Zdarzają się jednak sytuacje, gdy rozbieżności inwentaryzacyjne zostaną ujawnione już po sporządzeniu sprawozdania finansowego. Jak wtedy postąpić? Wyjaśniamy w tekście.
Przeprowadzenie a potem wyniki inwentaryzacji należy odpowiednio udokumentować i powiązać z zapisami ksiąg handlowych, a ujawnione w toku inwentaryzacji różnice trzeba wyjaśnić i rozliczyć w księgach tego roku obrotowego, na który przypadał termin inwentaryzacji. W ten sposób należy wypełnić dyspozycję art. 27 ust. 1 ustawy o rachunkowości (dalej: uor).
A zatem w jednostce, w której rok obrotowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym, różnice wykryte podczas inwentaryzacji za 2015 rok należy rozliczyć w księgach 2015 r., oczywiście przed zamknięciem ksiąg rachunkowych za ten rok.
Zdarza się jednak, że różnice inwentaryzacyjne nie są wyjaśnione przed zamknięciem ksiąg rachunkowych. Co należy w takiej sytuacji zrobić?
Jeśli w trakcie prac inwentaryzacyjnych (spisu z natury, weryfikacji zapisów w księgach rachunkowych z dokumentacją czy potwierdzania sald) zostały stwierdzone rozbieżności, to zawsze należy je ująć w księgach tego roku, którego dotyczy inwentaryzacja.
Ujmujemy je na kontach:
Nie ma znaczenia, jakiego składnika aktywów czy pasywów różnica dotyczyła.
Nieco inaczej należy postąpić z księgowaniem należności i zobowiązań. Nie mają one charakteru typowych nadwyżek i niedoborów. Ponadto ich inwentaryzacja służy przede wszystkim określeniu realności sald.
W zależności od składnika aktywów/pasywów wyjaśnianiem różnic zajmuje się komisja inwentaryzacyjna (zapasy, środki trwałe) lub służby finansowo księgowe (pozostałe). W obu przypadkach należy wziąć pod uwagę wszystkie okoliczności i informacje, które mogą pomóc w wyjaśnieniu, dlaczego powstały rozbieżności miedzy stanem faktycznym składników a ich wartością ujętą w księgach rachunkowych.
Najczęściej ujawniane są tzw. różnice pozorne, tj. wynikające z nieujęcia do dnia inwentaryzacji niektórych dokumentów lub przyjęć aktywów do magazynu, pomyłek przy wprowadzaniu danych do systemu księgowego, oczywistych pomyłek przy wydawaniu czy wprowadzaniu składników aktywów
Takie różnice są niezwłocznie poprawiane i nie kreują różnic inwentaryzacyjnych. Do dnia sporządzenia sprawozdania finansowego są już skorygowane.
W pozostałych przypadkach należy przeanalizować, czy mamy do czynienia z
Tabela: Rodzaje rozbieżności
Niedobory |
Nadwyżki |
Niezawinione - ubytki naturalne, wynikające z właściwości fizyko-chemicznych magazynowanych składników, np. ulatnianie się benzyny Niezawinione - szkody, czyli niedobory spowodowane wypadkami losowymi (np. powódź, pożar, huragan) Niezawinione - niedobory przekraczające przyjęte zwyczajowo normy ubytków naturalnych, które nie obciążają osób za nie odpowiedzialnych materialnie Niezawinione - niedobory powstałe w wyniku błędów w ewidencji Niezawinione - niedobory możliwe do skompensowania z nadwyżkami Zawinione - powstają na skutek zaniedbań ze strony osób odpowiedzialnych za powierzone im składniki aktywów. Na podstawie decyzji kierownika jednostki niedobory stają się roszczeniem wobec osoby odpowiedzialnej |
Rzeczywiste – faktycznie istniejące nadwyżki aktywów Pozorne - mogą być spowodowane błędami w ewidencji rozchodów albo w trakcie samej inwentaryzacji |
Osoby wyjaśniające rozbieżności powinny wskazać ich przyczyny i zaproponować sposób rozliczenia. Decyzję podejmuje kierownik jednostki.
Sama ewidencja różnic inwentaryzacyjnych, po zatwierdzeniu ich przez kierownika jednostki, może być prowadzona za pomocą konta Rozliczenie niedoborów i Rozliczenie nadwyżek.
Operacje na tych kontach przedstawiają się następująco:
1) Niedobór uznany za niezawiniony - powstały z przyczyn niezawinionych przez osobę odpowiedzialną)
2) Niedobór zawiniony - obciążenie osoby materialnie odpowiedzialnej
3) Niedobór wynikający z ubytków w granicach norm i ubytków naturalnych
4) Niedobór powstały w wyniku zdarzenia losowego:
5) Rozliczenie nadwyżek - ewidencja nadwyżek zależy od postępowania wyjaśniającego jej powstanie, ale ogólną zasadą jest księgowanie jej jak poniżej:
Brak rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych powinien być sporadycznym wypadkiem, dotyczącym raczej trudnych, bardziej skomplikowanych spraw a nie regułą w jednostce.
Jeśli decyzja o sposobie rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych zostanie podjęta przez kierownika jednostki po sporządzeniu sprawozdania np. dlatego, że dopiero wtedy ujawnione zostały fakty związane z okolicznościami powstania rozbieżności, wówczas należy to odnotować w księgach rachunkowych. Możliwe są tu dwa scenariusze:
Taki sposób postępowania wynika z art. 54 ust. 2 uor.
Najczęściej rozliczenie różnic inwetaryzacyjnych znajdzie odzwierciedlenie w księgach bieżącego roku. Nierozliczone do dnia sporządzenia sprawozdania różnice zwykle są niewielkie (relatywnie) kwotowo i nie powodują nieprawidłowości w zrozumieniu sytuacji finansowej i majątkowej za 2015 rok.
Najlepiej je ująć, jako pozostałe przychody lub pozostałe koszty operacyjne zapisami:
1. Rozliczenie niedoboru z 2015 roku – uznanie go za niezawiniony lub zawiniony niedochodzony
2. Rozliczenie nadwyżki z 2015 roku:
Jeśli potwierdzono, że pracownik lub inna osoba jest winna powstania rozbieżności inwentaryzacyjnej, to ujmuje się roszczenie.
W bardzo rzadkich sytuacjach, gdy kwota rozbieżności inwentaryzacyjnych jest bardzo znacząca należy podjąć decyzję o zmianie już sporządzonego sprawozdania za 2015 rok i ująć rozliczenie na dzień 31 grudnia 2015 r. Kwota różnicy powinna być na tyle istotna, że brak jej rozliczenia w 2015 roku mógłby spowodować błędne decyzje podejmowane przez czytelników sprawozdania. Taka różnica może wynosić np. 5% wartości całego aktywa, w którym stwierdzono niedobór.
O momencie ujęcia strat w kosztach podatkowych decyduje dzień, na który zostały ujęte w księgach rachunkowych jednostki na podstawie stosownych dowodów księgowych. A więc koszty księgowe 2015 roku powinny być także w 2015 roku kosztami uzyskania przychodów, o ile oczywiście zostaną spełnione dodatkowe warunki.
Takie stanowisko potwierdzają organy podatkowe w wydawanych interpretacjach (np. nr ITPB3/423-340/09/MT, nr ILPB3/423-437/11-4/JG, nr ILPB3/423-466/12-2/EK, nr ILPB3/423-832/10-S/FK).
Pamiętajmy, że kosztem uzyskania przychodów będzie taki koszt, który spełnia łącznie następujące warunki:
Jeśli zaliczenie wydatków o kosztów podatkowych będzie na dzień 2016 roku, a więc po sporządzeniu sprawozdania, to zgodnie z art. 15 ust. 4d ustawy o CIT, będzie to, jako koszt pośredni kosztem 2016 roku.
W przypadku nadwyżek organy podatkowe wskazują, że zapasy stanowiące nadwyżkę zostały przez firmę otrzymane nieodpłatnie. Wartość tego przysporzenia stanowi przychód podatkowy (art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT) jednostki. Wartość otrzymanych nieodpłatnie rzeczy określa się przy tym (zgodnie z art. 12 ust. 5 ustawy o CIT) na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania (podobnie wypowiedział dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z 30 września 2009 r., nr ITPB3/423-340/09/MT czy interpretacja indywidualna dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 6 czerwca 2013 r. (nr IPTPB3/423-97/13-2/KJ),
Takiego samego zdania są także sądy – NSA w wyroku z 27 marca 2003 r. (sygn. akt III SA 3382/02) czy NSA w wyroku z 16 lipca 2013 r. (sygn. akt II FSK 2113/11) –stwierdził, że dodatnie nadwyżki inwentaryzacyjne będą stanowiły przychód spółki określony w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT.
Takie podejście nie dotyczy automatycznie środków trwałych. W przypadku dóbr, które są indywidualnie identyfikowane, zanim ich nadwyżka inwentaryzacyjna zostanie uznana, jako przychód, należy przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i wskazać dokładne przyczyny istnienia większej ilości aktywów trwałych, niż to wynika z ewidencji (por. interpretacja indywidualna dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 27 czerwca 2014 r., nr ILPB3/423-148/14-2/EK).
Pamiętajmy też o rozliczeniu VAT. Korekta VAT nie będzie konieczna, w sytuacji, gdy zakup danego towaru przez podatnika jest dokonany z zamiarem wykorzystania go do działalności opodatkowanej. Wówczas mimo utraty danego towaru z powodów pozostających poza kontrolą podatnika, jego prawo do odliczenia w związku z tym nabyciem zostaje zachowane (por. orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawie pomiędzy Państwem Belgijskim a Ghent Coal Terminal NV, sygn. akt C-37/95).
Nie powodują konieczności korekty udowodnione albo potwierdzone przypadki zniszczenia, utraty lub kradzieży własności (składników) majątku (art. 185 ust. 2 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, Dz.Urz. UE L Nr 347 s. 1, ze zm.).
Tak orzekł na przykład WSA w Olsztynie w wyroku z 4 marca 2010 r. (sygn. akt I SA/Ol 15/10) czy WSA w Poznaniu w wyroku z 14 stycznia 2011 r. (sygn. akt I SA/Po 842/10). Podobnie też stwierdził dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 19 kwietnia 2010 r. (nr IPPP1-443-342/10-2/Igo) czy dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z 23 lutego 2012 r. (nr ILPP2/443-1677/11-4/TW) bądź z 10 stycznia 2013 r. (nr ILPP1/443-974/12-4/AI).
W takiej sytuacji odliczona kwota podatku z tytułu nabycia towarów, które ostatecznie nie zostały wykorzystane do działalności opodatkowanej, powinna być skorygowana.
Tak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyrokach z 27 kwietnia 2010 r. (sygn. akt I FSK 1849/09), z 14 października 2010 r. (sygn. akt I FSK 1450/09) oraz z 19 lipca 2011 r. (sygn. akt I FSK 1123/10). Stanowisko to zostało potwierdzone w interpretacji indywidualnej wydanej przez dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 19 kwietnia 2010 r. (nr IPPP1-443-342/10-2/Igo) oraz dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 13 kwietnia 2011 r. (nr ITPP1/443-122/11/KM), interpretacji indywidualnej dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 21 czerwca 2011 r. (nr IBPP3/443-415/11/IK.
Warto zapamiętać:
1. Ujawnione w toku inwentaryzacji różnice trzeba wyjaśnić i rozliczyć w księgach tego roku obrotowego, na który przypadał termin inwentaryzacji.
2. Jeżeli po sporządzeniu sprawozdania finansowego zostaną ujawnione rozbieżności inwentaryzacyjne, to są możliwe dwa rozwiązania:
3. W przypadku, gdy kwota rozbieżności inwentaryzacyjnych jest bardzo znacząca, należy podjąć decyzję o zmianie już sporządzonego sprawozdania za 2015 rok.
4. O zmianie sprawozdania finansowego należy powiadomić biegłego rewidenta, który je bada lub zbadał, jeśli oczywiście sprawozdanie podlegało takiej weryfikacji.
Sprawdź też:
Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.