Zbliża się ważny termin dla podmiotów prowadzących PPE

Dodano: 3 stycznia 2024
Zbliża się ważny termin dla podmiotów prowadzących PPE

Pracodawcy prowadzący PPE mają obowiązek przekazać do PFR oświadczenia o liczbie pracowników oraz uczestników PPE zatrudnionych u danego pracodawcy na dzień 1 stycznia. Mają na to czas do 31 stycznia br.

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) umożliwi przekazanie danych dotyczących PPE w sposób elektroniczny, za pomocą specjalnego formularza na stronie https://ppe.pfr.pl/. Od stycznia 2024 roku PFR będzie kontaktował się bezpośrednio z przedsiębiorcami prowadzącymi PPE, informując o sposobie przekazania danych. Komunikat PFR w tej sprawie dostępny jest tutaj.

Spadek partycypacji w PPE może powodować obowiązek wdrożenia PPK

Z uprawnienia do niewdrożenia pracowniczego planu kapitałowego (PPK) z uwagi na prowadzenie PPE mógł skorzystać podmiot zatrudniający, który – w terminie wskazanym w art. 134 ust. 1 ustawy o PPK (przepisy przejściowe) – prowadził PPE, w którym uczestniczyło co najmniej 25% osób zatrudnionych w tym podmiocie, oraz naliczał i odprowadzał składki podstawowe do PPE w wysokości co najmniej 3,5% wynagrodzenia w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 15 ustawy o PPE.

Uprawnienie do niestosowania przepisów ustawy o PPK nie jest bezterminowe. Przestaje ono obowiązywać począwszy od dnia:

  • zawieszenia naliczania i odprowadzania składek podstawowych do PPE w okresie przekraczającym 90 dni,
  • ograniczenia wysokości odprowadzanych składek podstawowych do PPE poniżej 3,5% wynagrodzenia,
  • likwidacji PPE,
  • opóźnienia w odprowadzaniu składek podstawowych do PPE przekraczającego 90 dni, które wynikło z celowego działania podmiotu zatrudniającego,
  • następującego po dniu 1 stycznia lub 1 lipca danego roku, jeśli według stanu na ten dzień w PPE uczestniczy mniej niż 25% osób zatrudnionych w tym podmiocie.

Terminy wdrożenia PPK

W przypadku, gdy stan partycypacji w PPE na 1 stycznia jest niższy niż 25% osób zatrudnionych w danym podmiocie zatrudniającym (zgodnie z definicją „osób zatrudnionych” zawartą w art. 2 ust. 1 pkt 18 ustawy o PPK), zwolnienie tego podmiotu z obowiązku wdrożenia PPK przestaje obowiązywać następnego dnia po tej dacie.

W takiej sytuacji należy – w terminie do 10. dnia miesiąca następującego po upływie 3 miesięcy (90 dni) – zawrzeć w imieniu i na rzecz osób zatrudnionych umowę o prowadzenie PPK, oraz – nie później niż na 10 dni roboczych przed upływem tego terminu – umowę o zarządzanie PPK.

Źródło:

www.mojeppk.pl

Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz