Pracodawca sprawdzi pracowników na obecność alkoholu

Mariusz Olech

Autor: Mariusz Olech

Dodano: 22 czerwca 2021
Pracodawca sprawdzi pracowników na obecność alkoholu

Wkrótce każdemu pracodawcy wolno będzie osobiście sprawdzić trzeźwość swoich pracowników, a także skontrolować ich pod kątem bycia pod wpływem innych środków odurzających, w tym narkotyków. To duża zmiana, ponieważ w obecnym stanie prawnym takie działania pracodawców nie są dopuszczalne.  

W świetle aktualnie obowiązujących przepisów pracodawca nie może sprawdzać trzeźwości pracowników bez ich zgody. Nie pozwalają mu na to art. 17 ustawy z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, ani art. 221b Kodeksu pracy. Potwierdził to Urząd Ochrony Danych Osobowych (UODO) w komunikacie z 27 czerwca 2019 r., opublikowanym na stronie internetowej tego urzędu (www.uodo.gov.pl). W komunikacie wyjaśniono m.in., że wskazany przepis Kodeksu pracy określa, iż tzw. dane szczególnych kategorii, w tym o zdrowiu, pracodawca może przetwarzać, gdy pracownik bądź kandydat do pracy wyrazi na to zgodę i z własnej inicjatywy przekaże takie dane. A w opinii UODO wiedza o tym, czy ktoś jest nietrzeźwy jest informacją o stanie zdrowia.

Zgodnie zaś  art. 17 pierwszej z powołanych ustaw, stan trzeźwości pracowników można sprawdzać, ale tylko wtedy, gdy łącznie są spełnione dwa warunki:
  • badanie odbywa się na żądanie kierownika zakładu pracy, osoby przez niego upoważnionej lub pracownika, co do którego zachodzi uzasadnione podejrzenie, że spożywał alkohol w czasie pracy lub stawił się do niej w stanie po użyciu alkoholu,
  • przeprowadza je uprawniony organ powołany do ochrony porządku publicznego (np. policja), zaś zabiegu pobrania krwi dokonuje osoba posiadająca odpowiednie kwalifikacje zawodowe, co ma zapewnić wiarygodność wyniku badania.

 

Badanie trzeźwości wkrótce dopuszczalne

Wkrótce jednak ma się to zmienić za sprawą nowych przepisów, które przygotowało Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii. Projekt nowelizacji wskazanych wcześniej ustaw  zakłada bowiem, że w określonych przypadkach pracodawca będzie mógł wprowadzić kontrolę trzeźwości pracowników. Zmiany w tym zakresie ich autorzy uzasadnili faktem, że  brak możliwości weryfikacji, czy pracownik nie znajduje się pod wpływem substancji lub środka negatywnie wpływającego na jego zdolność psychofizyczną – w odniesieniu do pewnych grup pracowników – może zagrażać zdrowiu i życiu zarówno samego pracownika znajdującego się pod wpływem takich substancji czy środków, jak i jego współpracowników, ale również osób trzecich. W niektórych przypadkach może także zagrażać mieniu pracodawcy, które może zostać uszkodzone bądź zniszczone, co może pociągać za sobą poważne skutki finansowe dla tego  pracodawcy. W skrajnych przypadkach może również doprowadzić do śmierci pracownika lub innych osób.

W świetle nowych regulacji kontrola trzeźwości pracowników będzie dopuszczalna w sytuacji, gdy okaże się to niezbędne do zapewnienia ochrony:
  • życia i zdrowia pracowników bądź innych osób, lub
  • ochrony mienia pracodawcy.

Sposób przeprowadzenia kontroli

Zarazem w projekcie nowelizacji zostały określone granice tego rodzaju kontroli. Mianowicie pracodawcy wolno będzie sprawdzić samą obecność alkoholu (lub narkotyków) u pracownika, a nie ich dokładną zawartość w organizmie tej osoby. Przy czym nowe przepisy nie wskazują, w jaki sposób ta kontrola będzie mogła być przeprowadzana (dlatego należy uznać, że może to być np. badanie alkomatem). Zawarto w nich jednak zastrzeżenie, że musi się ona odbywać z poszanowaniem godności oraz innych dóbr osobistych pracownika.

https://www.portalfk.pl/dzialalnosc-pracodawcy-i-pracownikow/kontrola-pip-nie-mozna-kontrolowac-pracodawcy-kilka-razy-pod-rzad-23585.html

Co więcej, będzie można ją przeprowadzać wyłącznie przy użyciu metod niewymagających badania laboratoryjnego.

Wprawdzie dopuszczone będzie badanie krwi jako następstwo badania przeprowadzonego w ten sposób (albo w razie braku możliwości jej zastosowania) – jednak pobrać w tym celu krew od pracownika będzie mogła tylko osoba mająca odpowiednie kwalifikacje zawodowe. To samo dotyczy pobierania materiału biologicznego pod kątem badań na obecność środków odurzających w organizmie pracownika.

Dodatkowe obowiązki informacyjne

Grupa lub grupy pracowników objęte kontrolą trzeźwości, metoda kontroli oraz sposób jej przeprowadzenia – będą musiały zostać określone w układzie zbiorowym pracy lub w regulaminie pracy (albo w obwieszczeniu, jeżeli pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym pracy lub nie jest obowiązany do ustalenia regulaminu pracy). Dodatkowo pracodawca będzie miał obowiązek poinformowania pracowników o wprowadzeniu kontroli trzeźwości w sposób u niego  przyjęty, nie później niż 2 tygodnie przed jej rozpoczęciem. Art. 5 ustawy nowelizującej przewiduje, że wejdzie ona w życie po upływie 14 dni od jej ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Źródło:

  • projekt (z 17 maja 2021 r.) ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
Autor:

Mariusz Olech

Mariusz Olech

Autor: Mariusz Olech

Prawnik z doświadczeniem w administracji skarbowej, dziennikarz. Ukończył studia magisterskie na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie oraz na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Jest także absolwentem podyplomowych studiów w zakresie Master of Business Administration. Wykładowca akademicki. Autor licznych publikacji z dziedziny podatków, prawa pracy i szeroko rozumianego prawa gospodarczego w czołowych polskich wydawnictwach.
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz