Czy za święto 11 listopada br. przypadające w niedzielę należy udzielić dnia wolnego od pracy?

Monika Frączek

Autor: Monika Frączek

Dodano: 25 października 2007

Pytanie: W bieżącym roku święto 11 listopada przypada w niedzielę. Czy pracodawca powinien w związku z tym udzielić dnia wolnego od pracy, jeżeli niedziela jest dniem wolnym dla pracowników? Pracowników obowiązuje 1-miesięczny okres rozliczenia. Pracownicy wykonują pracę od poniedziałku do piątku w systemie 1-, 2- i 3-zmianowym – 40 godzin tygodniowo, a wynagradzani są w stawce godzinowej. Sprawdź, jaka jest odpowiedź eksperta.

Pytanie: W bieżącym roku święto 11 listopada przypada w niedzielę. Czy pracodawca powinien w związku z tym udzielić dnia wolnego od pracy, jeżeli niedziela jest dniem wolnym dla pracowników? Pracowników obowiązuje 1-miesięczny okres rozliczenia. Pracownicy wykonują pracę od poniedziałku do piątku w systemie 1-, 2- i 3-zmianowym – 40 godzin tygodniowo, a wynagradzani są w stawce godzinowej. Sprawdź, jaka jest odpowiedź eksperta.



Odpowiedź: Nie, skoro zgodnie z rozkładem czasu pracy (jak wynika z treści pytania, praca świadczona jest od poniedziałku do piątku) mają oni ten dzień wolny. W związku z tym pracownikom nie trzeba wyznaczać im innego dnia wolnego od pracy w tygodniu za 11 listopada br.


Proszę pamiętać, że jeżeli święto przypada w niedzielę, a pracownicy nie mają na ten dzień zaplanowanej pracy, to wtedy nie trzeba oddawać im innego dnia wolnego.

Wymiar czasu pracy pracownika obniża się bowiem o te święta, które przypadają w innym dniu tygodnia niż niedziela. Natomiast gdy święto przypadnie w niedzielę, to jest traktowane jak niedziela, czyli nie oddaje się za nie innego dnia wolnego.


Warto zauważyć, że trochę inaczej traktuje się święto przypadające w niedzielę przy zatrudnianiu pracowników w placówce handlowej, np. w sklepie. Takie święto nie obniża im wymiaru czasu pracy, ale gdy wypadnie w niedzielę, jest traktowane jak święto, czyli nie można w tym dniu wezwać pracownika do pracy.


Czym innym jest natomiast w przypadku pracodawców zatrudniających pracowników od poniedziałku do piątku włącznie problem oddawania dnia wolnego, gdy święto przypadnie w sobotę. Niedziele i święta, jako dni wolne od pracy, są wyznaczone w kalendarzu. Pracodawca ma obowiązek zaplanować pracownikowi w rozkładzie czasu pracy tyle dni wolnych, ile w okresie rozliczeniowym przypada niedziel i świat (gdy święto przypada w niedzielę, ten dzień planuje jako niedzielę). Te dni wolne mogą pokrywać się z faktyczną datą niedziel i świąt lub gdy pracownicy pracują, np. w ruchu ciągłym – wypadać w inne dni, ale mają odpowiadać liczbie niedzieli i świąt (z tym że gdy święto przypada w niedzielę, planuje się wolny 1 dzień).


Pracodawca ma natomiast jeszcze jeden obowiązek – zaplanować pracownikowi dni wolne z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy.


Może to zrobić w dowolne dni (te dni wyznacza bowiem pracodawca, nie wynikają one z kalendarza).


W podstawowym systemie czasu pracy takimi dniami najczęściej przez pracodawców wyznaczanymi są soboty (świadczy o tym np. zapis w regulaminie pracy, że praca świadczona jest od poniedziałku do piątku). Jeżeli jednak pracodawca „zagapi się” i wyznaczy dzień wolny z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy w sobotę, w którą przypada święto, musi wyznaczyć pracownikowi inny dzień wolny z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy. Sobota nie może być bowiem dniem wolnym z dwóch różnych powodów. Jest już wolna, z tego powodu, że przypada w nią święto.


Pracodawca nie spełniłby swojego obowiązku wyznaczenia dodatkowych dni wolnych, wyznaczając jeden z nich na dzień, który ustawowo jest wolny od pracy. Gdyby – w sytuacji gdy święto przypadło w sobotę – pracodawca nie oddał innego dnia wolnego, to w całym okresie rozliczeniowym zgadzałaby się liczba dni wolnych z tytułu niedzieli i świat, ale za mało byłoby dni wolnych z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy.


Pracodawca ma natomiast obowiązek oddania innego dnia wolnego, gdyby w niedzielę, w która przypada święto wezwał, pracownika do pracy. Przypominam, że w placówkach handlowych nie można wzywać pracowników do pracy w taką niedzielę, w którą przypada święto.


W takim przypadku trzeba oddać inny dzień wolny na takich zasadach, na jakich oddaje się dzień wolny w zamian za pracę w niedzielę, a więc:

- w pierwszej kolejności – w okresie 6 dni kalendarzowych poprzedzających lub następujących po tej niedzieli,

- jeżeli nie byłoby możliwe wykorzystanie przez pracownika dnia wolnego w tym terminie – do końca okresu rozliczeniowego.


Podstawa prawna: art. 1519, art. 1519a, art. 15111 Kodeksu pracy.


Autor: Monika Frączek, starszy specjalista w Departamencie Prawa Pracy


Odpowiedź udzielona: 25 października 2007 r.
Monika Frączek

Autor: Monika Frączek

Prawnik, autorka opracowań z zakresu prawa pracy. Od 1998 r. była głównym specjalistą w Departamencie Prawa Pracy, w Ministerstwie Pracy i Polityki Od 2003 r. pracowała w Wydziale Legislacji Departamentu Prawa Pracy. Uczestniczyła w pracach legislacyjnych w MPiPS i Parlamencie. Absolwentka Podyplomowego Studium Zbiorowych Stosunków Pracy i Zasobów Ludzkich, w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego. Uczestnik Podyplomowego Studium Zagadnień Legislacyjnych prowadzonego na Uniwersytecie Warszawskim. Od wielu lat specjalizuje się w praktycznych zagadnieniach prawa pracy. Autorka opracowań z zakresu prawa pracy kierowanych do pracowników kadr i działów personalnych, a także osób zarządzających. Obecnie prowadzi swoją firmę doradczą oraz prowadzi szkolenia z tematyki prawa pracy dla działów kadr, osób zarządzających oraz związków zawodowych, w szczególności z czasu pracy, dokumentacji pracowniczej, zgodnego z prawem zatrudniania i zwalniania pracowników, podnoszenia kwalifikacji zawodowych uprawnień rodzicielskich, problematyki pracy tymczasowej.
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz