Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:

CIT-8AB to roczne zeznanie składane przez podatkowe grupy kapitałowe. Ministerstwo Finansów planuje nowy wzór formularza CIT-8AB(10), ponieważ od 1 stycznia 2026 r. zmieniły się zasady opodatkowania banków, banków spółdzielczych i SKOK-ów, także wtedy, gdy wchodzą one w skład PGK. Nowy formularz ma umożliwić wyodrębnienie podstawy opodatkowania i podatku obliczanego według właściwych stawek CIT. Sprawdź, kto składa CIT-8AB i jakie pola zmienią się w formularzu.
Ministerstwo Finansów planuje wprowadzenie nowego wzoru formularza CIT-8AB. Chodzi o formularz zeznania rocznego dotyczącego podatników podatku dochodowego od osób prawnych, wymienionych w art. 1a ustawy o CIT, tj. podatkowych grup kapitałowych. Jest to zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) przez podatkową grupę kapitałową i należnego podatku dochodowego od osób prawnych. Składa je – w terminie do końca trzeciego miesiąca następnego roku – spółka dominująca reprezentująca podatkową grupę kapitałową (PGK). Będzie to już 10 wersja tego formularza.
Zmiany wprowadzone do formularza CIT-8AB wynikają ze zmian na poziomie ustawowym. Dotyczą one podmiotów z sektora bankowego w naszym kraju. Wprowadzono je ustawą z 6 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych (ustawa nowelizująca). Przypomnijmy, że nowelizacja ta zmieniła zasady opodatkowania podmiotów, o których była mowa wcześniej.
W ramach nowelizacji została podwyższona stawka CIT dla banków. Od 1 stycznia 2026 r. wynosi ona 30% (zamiast dotychczasowej stawki 19%). Natomiast w kolejnych latach stawki podatku dochodowego płaconego przez te podmioty będą niższe, kształtując się odpowiednio na poziomach:
Nieco łagodniejsze zasady przewidziano dla banków spółdzielczych oraz spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych (tzw. SKOK-ów). Dla dochodów takich podmiotów w 2026 roku przewidziano nową stawkę CIT na poziomie 27% podstawy opodatkowania. W 2027 roku wyniesie zaś ona 23%, aby docelowo osiągnąć poziom 21% (w 2028 roku).
Nowelizacja wprowadziła także szczególne zasady ustalania podatku CIT dla podatkowych grup kapitałowych (PGK), w skład których wchodzą podmioty objęte tymi regulacjami. Jak podkreśliło MF, wymaga to odpowiedniego wyodrębnienia podstawy opodatkowania oraz podatku obliczanego według poszczególnych stawek.
Zmiany w formularzu CIT-8AB polegają na uwzględnieniu nowych docelowych stawek podatku (art. 19 ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT) oraz stawek przejściowych (art. 38aa ustawy o CIT) – przewidzianych dla takich podmiotów. W wyniku zmian dodano pozycje pozwalające na wskazanie właściwej stawki, podstawy opodatkowania oraz podatku należnego. W konsekwencji dokonano zmian w częściach E.12 i E.13 oraz w opisach części E.15 i F omawianego formularza.
Przypomnijmy, że część E przedmiotowego formularza obejmuje „ustalenie podstawy opodatkowania i należnego podatku”. Natomiast część F dotyczy rozliczenia zaliczek (miesięcznych bądź kwartalnych). Mając na uwadze konieczność wdrożenia nowego wzoru formularza CIT-8AB(10), ministerstwo finansów we wrześniu 2026 roku przeprowadziło konsultacje podatkowe w tej sprawie.
Sprawdź też:
Zmiany w PIT i CIT dla firm: amortyzacja, estoński CIT, IP Box i ryczałt
Nowy wzór CIT-8 – jakie zmiany przewiduje Ministerstwo Finansów?
Opłaty bankowe w KPiR w 2026 r. – data ujęcia i możliwość zbiorczego księgowania
Wyższy CIT dla banków od 1 stycznia 2026 r. i zmiany w podatku bankowym
Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.