Sprawdź, jak w 2019 zmienią się zasady poboru podatku u źródła

Arkadiusz Juzwa

Autor: Arkadiusz Juzwa

Dodano: 4 października 2018
b0615c4a37de3e85c799196a5ee4843b061d94b4-medium

Na ostatnim posiedzeniu Rząd przyjął projekt zmian w podatkach dochodowych, który zawiera m.in. nowe wymogi wobec płatników pobierających podatek u źródła. Zobacz, jakie ma to dla Ciebie skutki.

Zgodnie z opublikowanym projektem od 1 stycznia 2019 r. nowe obowiązki dotyczyć będą tych płatników, którzy dokonują wypłat należności temu samemu podatnikowi w łącznej wysokości przekraczającej w roku podatkowym kwotę 2.000.000 zł.

W niektórych przypadkach płatnik będzie się mógł posłużyć kopią certyfikatu rezydencji.

Należności nieprzekraczające 2.000.000 zł

Nowelizacja różnicuje sytuację płatników w zależności od łącznej kwoty należności, która wypłacana jest w roku podatkowym (obowiązującym u wypłacającego te należności) temu samemu podatnikowi. Próg stanowić będzie kwota 2.000.000 zł.

Jeżeli kwota graniczna nie zostanie przekroczona, zasady poboru podatku u źródła zasadniczo się nie zmienią. Oznacza to w szczególności, że zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową nadal będzie możliwe, pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika do celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji. Certyfikat rezydencji będzie także podstawowym dokumentem uprawniającym do zastosowania zwolnień z podatku, które przewidziane są w ustawie o CIT.

Znowelizowane przepisy zawierają zastrzeżenie, że przy weryfikacji zastosowania obniżonej stawki podatku albo zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów prawa podatkowego płatnik jest obowiązany do dochowania należytej staranności. Przy ocenie dochowania należytej staranności uwzględnia się charakter oraz skalę działalności prowadzonej przez płatnika. Powinno to być odczytywane w ten sposób, że płatnik nie może w sposób bezkrytyczny podchodzić do dokumentów i oświadczeń składanych mu przez podatnika, któremu wypłacane są należności.

Możliwa kopia certyfikatu rezydencji

Ustawodawca przychylił się do argumentów płatników, którzy wskazywali, że w przypadku niektórych należności, opiewających w szczególności na niższe kwoty, uzyskanie oryginału certyfikatu rezydencji jest niemożliwe lub ekonomicznie nieuzasadnione. Organy podatkowe odmawiając zaś akceptacji kopii certyfikatów, zmuszały płatników, aby ponosili ciężar podatku (zagraniczni kontrahenci nie dopuszczają pomniejszenia wypłacanych im należności o kwotę podatku).

Zgodnie z projektem, w przypadku przychodów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy o CIT, miejsce siedziby podatnika do celów podatkowych może zostać potwierdzone kopią certyfikatu rezydencji, jeżeli kwota wypłacanych na rzecz tego samego podmiotu należności nie przekracza 10.000 zł w roku kalendarzowym, a informacje wynikające z przedłożonej kopii certyfikatu rezydencji nie budzą uzasadnionych wątpliwości co do zgodności ze stanem faktycznym.

Możliwość posługiwania się kopią certyfikatu ograniczona będzie tym samym wyłącznie do świadczeń doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze. 

PRZYKŁAD
Spółka wypłaciła zagranicznej kancelarii prawnej należność za usługi prawne. Usługa miała jednorazowy charakter, a wynagrodzenie nie przekroczyło 1.000 euro. Spółka pobrała ze strony internetowej kancelarii jej certyfikat rezydencji (kopię). Zgodnie z projektem będzie to wystarczający dokument, aby odstąpić od poboru zryczałtowanego 20% podatku u źródła.        

Należności przekraczające 2.000.000 zł

Sytuacja płatników wypłacających należności przekraczające 2.000.000 zł będzie bardziej skomplikowana. Płatnik zobowiązany będzie od nadwyżki ponad ww. kwotę do poboru podatku według podstawowej stawki podatku, określonej w ustawie o CIT, bez możliwości niepobrania podatku na podstawie właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, a także bez uwzględniania zwolnień lub stawek wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Zasada powyższa nie znajdzie zastosowania, gdy płatnik złoży oświadczenie, iż posiada dokumenty wymagane przez przepisy prawa podatkowego potwierdzające zasadność zastosowania stawki podatku albo zwolnienia lub niepobrania podatku oraz po przeprowadzeniu weryfikacji nie posiada wiedzy uzasadniającej przypuszczenie, że istnieją okoliczności wykluczające możliwość zastosowania stawki podatku albo zwolnienia lub niepobrania podatku, wynikających z przepisów prawa podatkowego. 

Zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia z podatku po przekroczenia progu uzależnione będzie tym samym od spełnienia dodatkowego warunku. Płatnik będzie musiał oświadczyć wobec urzędu skarbowego, że zweryfikował (przy zachowaniu należytej staranności) przesłanki do zastosowania obniżonych stawek podatku lub zwolnienia.

Czytaj więcej o zmianach w PIT i CIT od 2019 roku:

Źródło: projekt z 24 sierpnia 2018 r. ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw – wpłynął do sejmu 25 września 2018 r.

Arkadiusz Juzwa

Autor: Arkadiusz Juzwa

Arkadiusz Juzwa doradca podatkowy Grupa UHY ECA
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz