Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:
Organy podatkowe pozwalają zaliczać do kosztów podatkowych tylko wydatki ściśle związane z organizacją imprez firmowych. Koszty np. występów artystycznych uznawane są już za reprezentację. A jakie jest stanowisko NSA?
Wydatki związane z imprezą promującą produkty firmy mogą być w całości zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, w tym kwoty wydane na oprawę muzyczną podczas kolacji służbowej. Takie wnioski płyną z wyroku NSA o sygn. akt II FSK 2725/15.
Sprawa dotyczyła producenta opakowań szklanych. Przedsiębiorstwo zorganizowało targi, aby zaprezentować swoje produkty dla klientów. Program obejmował m.in.: zwiedzanie spółki, kolację w restauracji, w ramach której została zorganizowana na zakończenie targów prezentacja informacji o produktach, a także podsumowanie targów. Na targi zaproszeni zostali obecni kontrahenci spółki oraz potencjalni nowi kontrahenci.
Oprócz punktów merytorycznych programu, uczestnikom został zaoferowany nocleg oraz wyżywienie. Targi były zakończone prezentacją, po której serwowano ciepły posiłek, a całości towarzyszyła oprawa muzyczna (muzyka na żywo).
W ramach organizacji mini targów poniesione zostały także wydatki na gadżety reklamowe (ulotki, banery, zaproszenia, itp.), przejazdy autokarami, wynajem sali konferencyjnej, oprawę muzyczną.
Wątpliwości dotyczyły tego, spółka ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wszystkie wydatki poniesione na organizację mini targów. Przedsiębiorstwo uważało, że tak.
Organ podatkowy uznał, że koszty poniesione na kolację i występy artystyczne podczas i po kolacji (tak jak każde inne podobne atrakcje towarzyszące, a niezwiązane bezpośrednio z mini targami i prezentacją produktu) stanowią wydatki o charakterze reprezentacyjnym, które nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT.
Sprawę ostatecznie rozstrzygnął Naczelny Sąd Administracyjny. Zdaniem NSA dodatkowe elementy spotkania firmowego, takie jak kolacja czy noclegi są integralną częścią targów.
Jak stwierdził sąd, wprawdzie kolacja, nocleg w hotelu, czy przejazd autokarem nie niosą żadnego przekazu reklamowego, czy marketingowego, chodzi jednak o to, aby były one oceniane w całokształcie okoliczności faktycznych sprawy, jako elementy określonego przedsięwzięcia marketingowego, mającego na celu przekazanie informacji o spółce i jej produktach obecnym i potencjalnym kontrahentom oraz przedstawicielom handlowym.
Respektowanie przy organizacji określonego przedsięwzięcia marketingowego pewnych przyjętych w danym środowisku gospodarczym standardów, nie jest jednoznaczne z reprezentacją i nie musi oznaczać, że dominującym celem jest tworzenie lub poprawa wizerunku firmy na zewnątrz.
Trzeba jednak zaznaczyć, że w wyroku o sygn. akt II FSK 536/15o NSA zajął odmienne zdanie. Dlatego warto mieć na uwadze, że każdy przypadek musi być oceniany indywidualnie w całokształcie okoliczności faktycznych danej sprawy.
Polecamy w Portalu FK:
Wyrok NSA z 15 listopada 2017 r., sygn. akt. II FSK 2725/15
Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.