Kiedy premie roczne można zaliczyć do kosztów podatkowych

Mikołaj Mroziński

Autor: Mikołaj Mroziński

Dodano: 16 marca 2017
1b03ea1f2b20be2ac8ff5d66c80a14290d91ef5c-medium

Wydatki na wypłatę premii rocznej mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w okresie, za który świadczenia są należne. Jest to możliwe po spełnieniu określonych warunków. Sprawdź, jakich?

Jakie były wątpliwości?

Spółka wypłaca swoim pracownikom premie roczne na podstawie systemu premiowania grupy, do której należy. W zasadach regulaminu jest zaznaczone, że premie są dodatkowym wynagrodzeniem do wynagrodzenia zasadniczego otrzymywanym w przypadku gdy pracownik osiągnie cele określone przez pracodawcę na dany rok. Każdego roku pracodawca określa cele premiowania w załączniku do regulaminu lub indywidualnych pismach do pracowników. Premie są wypłacane do końca pierwszego kwartału następnego roku. Premia nie stanowi wypłaty z zysku spółki po opodatkowaniu.

Wątpliwości dotyczyły tego,w którym momencie koszty z tytułu wypłaconych premii powinny być ujmowane przez spółkę w kosztach uzyskania przychodów. Zdaniem spółki koszty z tytułu premii za dany rok wynikające z regulaminu ich przyznawania i wypłaty do końca kwartału następnego roku powinny być zaliczane do kosztów roku podatkowego, za który jest przyznawana.

Jakie stanowisko zajął organ podatkowy?

Organ podatkowy wyjaśnił, że koszty pracownicze są wydatkami ponoszonymi na rzecz pracowników i, co do zasady, stanowią dla pracodawcy koszty uzyskania przychodów, jeśli tylko spełniają ogólne przesłanki określone w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. Z przepisów tej ustawy wynika, że wynagrodzenia, premie i nagrody oraz inne świadczenia pieniężne ponoszone na rzecz pracownika mogą stanowić koszt uzyskania przychodu w okresie, za który są należne, jednak pod warunkiem że zostały wypłacone lub postawione do dyspozycji pracownika w terminie wynikającym z przepisów prawa pracy, umowy o pracę lub innego stosunku prawnego łączącego strony.

W myśl art. 15 ust. 4g ustawy o CIT należności z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 i 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakład pracy stanowią koszty uzyskania przychodów w miesiącu, za który są należne, pod warunkiem że zostały wypłacone lub postawione do dyspozycji w terminie wynikającym z przepisów prawa pracy, umowy lub innego stosunku prawnego łączącego strony. W przypadku uchybienia temu terminowi do należności tych stosuje się art. 16 ust. 1 pkt 57 ustawy o CIT.

Wydatki na wypłatę rocznej premii mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w okresie, za który świadczenia są należne (czyli na zasadzie memoriałowej), tj. w 2016 r., choć jej wypłata będzie miała miejsce w roku następnym (w terminie do 31 marca 2017 r.). Jest to możliwe pod warunkiem że premia ta zostanie wypłacona lub postawiona do dyspozycji w terminie wynikającym z uregulowań obowiązujących w spółce.

KOMENTARZ EKSPERTA

Mikołaj Mroziński

asystent prawny Kancelarii Pałucki Trusiński Prawo i Podatki Sp. j.

Rozstrzygnięcie, za jaki okres należy rozliczyć koszty budzi szczególnie duże wątpliwości na przełomie okresów rozliczeniowych. Z ustawy o CIT wynika, że warunkiem uprawniającym do zaliczenia kosztów danego roku jest to, aby zostały one poniesione przed sporządzeniem sprawozdania finansowego.             Oznacza to, że dopuszcza się rozliczanie wydatków poniesionych do 31 marca roku następnego, jeśli dotyczyły przychodów osiągniętych w roku ubiegłym.

Minister finansów w ostatnim czasie rozstrzygnął kwestię, czy koszty pracownicze można również rozliczyć w taki sposób. W komentowanej interpretacji indywidualnej organ wskazał, że premie roczne są kosztem bezpośrednio związanym z uzyskaniem przychodu w danym roku, nawet jeśli są wypłacane w roku następnym.

W stwierdzeniu tym kryje się ważne rozstrzygnięcie, że premie pracownicze stanowią dla pracodawcy koszt podatkowy za okres, w którym świadczenia te są należne pracownikom – zgodnie z zasadą memoriałową. Pierwszym warunkiem takiego rozliczenia kosztów jest to, aby zasady przyznawania i wypłaty premii za dany okres czasu wynikały z umowy o pracę bądź regulaminu wynagradzania pracowników. Jest to istotne dla ustalenia, za jaki okres świadczenia dla pracowników były należne.

Druga przesłanka polega na wypłaceniu umówionego świadczenia w terminie ustalonym w umowie bądź regulaminie, gdyż opóźnienie wypłaty świadczenia, w tym w szczególności przekroczenie terminu 31 marca, spowoduje konieczność rozliczenia kosztów nie za okres, za który premia została przyznana, a w momencie wypłaty.

Należy ocenić pozytywnie fakt, że w interpretacji zostały wyjaśnione kompleksowo przesłanki, które podatnik musi spełnić w celu rozliczenia kosztów pracowniczych w wybranym okresie, co z pewnością ułatwi prawidłowe korzystanie z tego uprawnienia.

Zastosuj w praktyce

Pracodawcy, którzy terminowo wypłacają należności z tytułu wynagrodzenia za pracę mogą je zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów już w miesiącu, za który są należne (czyli na zasadzie memoriałowej).

Interpretacja indywidualna dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 8 lutego 2017 r., nr 2461-IBPB-1-2.4510.1082.2016.1.MS

Mikołaj Mroziński

Autor: Mikołaj Mroziński

Asystent prawny Kancelarii Pałucki Trusiński Prawo i Podatki Sp. j.
Słowa kluczowe:
koszty podatkowepremie
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz