Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:
Nowe regulacje w zakresie zatrudniania cudzoziemców, które weszły w życie pod koniec stycznia br. mają być korzystne zarówno dla urzędników, którzy zyskają na uproszczeniu niektórych procedur z tym związanych, jak i dla obcokrajowców podejmujących w naszym kraju zatrudnienie, a przede wszystkim dla polskich pracodawców.
Z dniem 29 stycznia 2022 r. weszła w życie nowelizacja przepisów dotyczących zatrudniania cudzoziemców w naszym kraju. Jej podstawowym celem jest usprawnienie procedur dotyczących legalizacji pobytu obcokrajowców na terytorium Polski, ze szczególnym uwzględnieniem osób przybywających tutaj aby podjąć pracę. Dokonano jej mocą ustawy z 17 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw. Na zmianach mają skorzystać przede wszystkim polscy pracodawcy, którzy nie tylko będą mogli zatrudnić więcej pracowników z zagranicy, ale również związane z takim zatrudnieniem procedury zostaną w znacznym stopniu uproszczone.
Jedną z najważniejszych zmian jest usprawnienie wydawania zezwoleń na pobyt czasowy i pracę, które jak pokazuje praktyka – są najczęściej udzielanym rodzajem zezwoleń na pobyt czasowy w Polsce. Rozszerzeniu uległ m.in. katalog przypadków niewymagających zmiany lub wydania nowego zezwolenia w tym zakresie, określony w art. 119 ustawy z 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach. Oprócz takich zdarzeń jak m.in. zmiana siedziby, nazwy i firmy podmiotu zatrudniającego, przejęcie pracodawcy przez innego pracodawcę, czy zastąpienie umowy cywilnoprawnej umową o pracę, do katalogu tego dodano:
Dotychczas cudzoziemcy ubiegający się o zezwolenie na pobyt czasowy i pracę w Polsce musieli legitymować się zapewnionym miejscem zamieszkania oraz posiadaniem stabilnego i regularnego źródła dochodu w naszym kraju, wystarczającego na pokrycie kosztów utrzymania siebie i członków rodziny pozostających na ich utrzymaniu. Tak wynikało ze skreślonych w wyniku nowelizacji przepisów art. 114 ust. 1 pkt 1 lit. b oraz ust. 2 ustawy o cudzoziemcach.
Zatem po zmianach cudzoziemcy przy składaniu wniosków o zezwolenie na pobyt czasowy i pracę nie będą już musieli przedstawiać dokumentów potwierdzających posiadanie miejsca zamieszkania w Polsce (np. zawartych umów najmu mieszkania, potwierdzeń zameldowania lub rezerwacji noclegów w hotelu itp.), a także dokumentów poświadczających posiadanie źródła dochodu. Jeśli zaś chodzi o otrzymywanie przez cudzoziemca ustawowego minimalnego wynagrodzenia, to bez znaczenia będzie wymiar czasu pracy tej osoby, jak również rodzaj stosunku prawnego, na podstawie którego jest ona przez niego wykonywana (art. 114 ust. 1 pkt 5 ustawy o cudzoziemcach).
Z punktu widzenia polskich przedsiębiorców bardzo istotną zmianą jest także znaczne wydłużenie okresu zatrudnienia osoby z zagranicy bez zezwolenia na pracę, na podstawie oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi (które jest możliwe w odniesieniu do obywateli 6 państw, tj. Armenii, Gruzji, Rosji, Białorusi, Mołdawii i Ukrainy). Mianowicie okres ten został wydłużony z 6 miesięcy do 2 lat (tj.24 miesięcy).
Ponadto nie będzie już konieczne odczekanie przez cudzoziemca po upływie przepracowanych 6 miesięcy, kolejnych sześciu w okresie 12 miesięcy – aby móc ponownie podjąć w naszym kraju zatrudnienie. Dzięki temu będzie on mógł pracować na podstawie oświadczenia pracodawcy bez wspomnianych półrocznych przerw w zatrudnieniu.
Sytuacja pracodawców zatrudniających cudzoziemców polepszy się również dzięki wydłużeniu okresu na poinformowanie powiatowego urzędu pracy o rozpoczęciu pracy przez taką osobę. W świetle dotychczasowych przepisów podmiot powierzający wykonywanie pracy cudzoziemcowi musiał dokonać takiego pisemnego powiadomienia najpóźniej w dniu rozpoczęcia pracy przez cudzoziemca. Po zmianie regulującego tę kwestię art. 88z ust. 13 pkt 1 ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy – pracodawcy na dopełnienie wspomnianego obowiązku będą mieli 7 dni.
Nowelizując przepisy dotyczące zatrudniania cudzoziemców ustawodawca zabezpieczył także interesy przedsiębiorców prowadzących działalność o szczególnym znaczeniu strategicznym dla polskiej gospodarki. Mianowicie pierwszeństwo przy rozpatrywaniu przez wojewodę wniosków o wydanie zezwoleń na pracę będą miały te wnioski, które będą dotyczyć cudzoziemców mających pracować w tych „strategicznych” podmiotach. Wykaz takich jednostek będzie określany przez ministra właściwego do spraw gospodarki w specjalnym rozporządzeniu.
Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.