Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:
W okresie świąt Bożego Narodzenia, a także Nowego Roku rozpowszechnioną praktyką jest wysyłanie przez przedsiębiorców życzeń do ich partnerów biznesowych oraz do aktualnych i potencjalnych klientów. O tym, że ugruntowana tradycja nie zwalnia od przestrzegania przepisów związanych z ochroną danych osobowych, przypomniał Urząd Ochrony Danych Osobowych.
Jak podkreślono w informacji zamieszczonej na stronie internetowej Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO), unijnerozporządzenie o ochronie danych (RODO) ma zastosowanie do osób fizycznych, ale co ważne – także do osób prowadzących działalność gospodarczą. O ile przesyłanie życzeń świątecznych pomiędzy członkami rodziny bądź znajomymi ma charakter osobisty, w związku z czym nie mają tutaj zastosowania przepisy RODO, inaczej będzie w relacjach gospodarczych. Wymienianie się życzeniami w okresie świątecznym jest działaniem powszechnie akceptowanym, a czasami wręcz oczekiwanym także w kontaktach biznesowych. Przy okazji składania takich życzeń dochodzi do przetwarzania danych osobowych adresatów, takich jak imię i nazwisko, adres zamieszkania czy adres poczty elektronicznej. Według UODO, tradycja nie zwalnia administratora z wywiązywania się z obowiązków wynikających z RODO.
Sprawdź też:
Jedną z podstaw przetwarzania danych osobowych może być zgoda – art. 6 ust. 1 lit. a RODO. Często jest ona wyrażona choćby wtedy, gdy klient czy kontrahent zgodził się na otrzymywanie korespondencji pocztą. Należy jednak pamiętać, że zgodnie z RODO musi być ona: dobrowolna, konkretna, świadoma oraz jednoznacznie okazać wolę, osoby, której dane dotyczą. Może być wyrażona w formie oświadczenia lub wyraźnego działania potwierdzającego, przyzwalając tym samym na przetwarzanie dotyczących jej danych osobowych.
Inną podstawą do przetwarzania danych osobowych przy wysyłaniu kartek świątecznych może być również prawnie uzasadniony interes administratora (art. 6 ust. 1 lit. f RODO). W omawianym kontekście, przykładowo można wskazać, że tym uzasadnionym interesem będzie utrzymywanie dobrych relacji biznesowych z klientami.
Sprawdź też:
Bez względu na wybraną podstawę przetwarzania danych administrator musi spełnić obowiązek informacyjny wobec swoich kontrahentów (art. 13 RODO). Nie dotyczy to sytuacji, w których te osoby zostały już wcześniej poinformowane o tym, że ich dane będą przetwarzane w tym celu. Jest to jeden z podstawowych obowiązków administratora, który musi być zrealizowany najpóźniej w momencie pozyskiwania tych danych. W kontekście przesłanki uzasadnionego interesu istotne jest, aby w obowiązku informacyjnym zostało wskazane m.in. prawo do wniesienia sprzeciwu. Oznacza to, że w takiej sytuacji, administrator nie będzie mógł przetwarzać danych osobowych do określonych celów, np. wysyłki korespondencji i tym samym kartek świątecznych.
Źródło:
www.uodo.gov.pl
Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.