Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:
Sejm znowelizował przepisy ustawy z 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych. W wyniku tego podmioty zobligowane do wdrożenia zawartych w niej rozwiązań w zakresie stosowania e-doręczeń, zyskały więcej czasu na realizację związanych z tymi przepisami obowiązków.
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Zgodnie z harmonogramem przyjętym na gruncie regulacji o doręczeniach elektronicznych, już od 10 grudnia 2023 r. musiała zarejestrować adres elektroniczny do e-doręczeń większość podmiotów administracji publicznej. To samo dotyczyło osób wykonujących zawody zaufania publicznego (w tym m.in. adwokatów, radców prawnych, notariuszy i doradców podatkowych), a także części przedsiębiorców.
Jednakże komunikatem Ministra Cyfryzacji z 22 listopada 2023 r. termin ten został przesunięty z 10 grudnia na 30 grudnia 2023 roku. Jak tłumaczyli przedstawiciele podległego mu resortu, wspomniane przesunięcie terminu wejścia w życie obowiązku korzystania z doręczeń elektronicznych nastąpiło po konsultacjach z podmiotami zobowiązanymi i na ich prośbę. Podmioty te wskazywały bowiem na to, że potrzeba im więcej czasu na wdrożenie nowego rozwiązania oraz na przygotowanie wewnętrznych regulacji dotyczących obiegu korespondencji. Jednocześnie resort cyfryzacji zapowiedział, że wystąpi z inicjatywą legislacyjną, która pozwoli przesunąć maksymalną datę wdrożenia ww. rozwiązań na 1 stycznia.2025 r. Zatem przesunięcie terminu wejścia w życie obowiązku korzystania z doręczeń elektronicznych na 30 grudnia 2023 r. miało być jedynie rozwiązaniem tymczasowym, umożliwiającym dłuższe przesunięcie daty wdrożenia wspomnianych obowiązków, w drodze ustawy.
Zmian w tym zakresie na poziomie ustawowym dokonano 12 grudnia 2023 r. Wtedy to bowiem Sejm uchwalił nowelizację przepisów, przesuwający termin wejścia w życie obowiązków związanych z e-doręczeniami. Dokonano jej na mocy ustawy o zmianie ustawy o doręczeniach elektronicznych. Nie była to jednak inicjatywa rządowa, lecz jej poselski projekt przedłożyła grupa przedstawicieli Polski 2050 - Trzeciej Drogi. Jak wskazano w uzasadnieniu tego projektu, za przyjęciem przewidzianych w nim zapisów przemawiał m.in. brak gotowości tzw. operatora wyznaczonego do wdrożenia technicznych rozwiązań niezbędnych do doręczania korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego (lub publicznej usługi hybrydowej). Powoduje to niecelowość nałożonego na wskazane wcześniej grupy zawodowe obowiązku w sytuacji, gdy pomimo formalnego ustanowienia adresu do e-doręczeń, bez wdrożenia środków technicznych przez operatora wyznaczonego, adres ten nie mógłby być użytkowany w sposób opisany w ustawie.
Nowelizacja ma zacząć obowiązywać z dniem następującym po dniu jej ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Analiza przyjętych w niej rozwiązań prowadzi do wniosku, że podmioty zobligowane jako pierwsze do wdrożenia e-doręczeń zyskały na to więcej czasu. Jednakże na określenie nowych, konkretnych terminów w zakresie realizacji omawianych obowiązków trzeba będzie trochę poczekać. Być może można się ich spodziewać jeszcze w pierwszym kwartale 2024 roku., ale nie jest to przesądzone. Terminy te dopiero mają zostać wskazane w kolejnym komunikacie Ministra Cyfryzacji, zgodnie z art. 155 ust. 10 ustawy o doręczeniach elektronicznych. Najpierw jednak musi wejść w życie komentowana ustawa nowelizująca, po jej uprzednim podpisaniu przez Prezydenta i opublikowaniu.
Sprawdź też:
Czy zobowiązane podmioty otrzymają więcej czasu na wdrożenie e-Doręczeń
Można już testować system przed obowiązkowym dołączeniem do e-Doręczeń
Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.