Jak legalnie prowadzić sklep internetowy bez firmy i jak go rozliczyć?

Autor: Artykuł sponsorowany

Dodano: 28 lutego 2025
Jak legalnie prowadzić sklep internetowy bez firmy i jak go rozliczyć?

Odkąd kilka lat temu wprowadzono w Polsce możliwość prowadzenia działalności nierejestrowanej, cieszy się ona rosnącą popularnością wśród początkujących przedsiębiorców – również tych, działających w branży e-commerce.

To opcja, która umożliwia maksymalnie łatwy start w biznesie, a także daje możliwość przetestowania swoich pomysłów bez dużego ryzyka. Największą zaletą jest zdecydowanie brak konieczności opłacania składek ZUS i tracenia czasu na biurokrację.

Przykładem biznesu, który możesz prowadzić w ramach działalności nierejestrowanej, jest sklep internetowy. Dowiedz się, jak go założyć i rozliczać zgodnie z prawem.

Czym jest działalność nierejestrowana?

Działalność nierejestrowana to forma drobnej działalności zarobkowej, która nie wymaga rejestracji w CEIDG. To idealne rozwiązanie dla osób, które chcą przetestować swój pomysł na biznes bez ponoszenia dużych kosztów.

By móc korzystać z tego rozwiązania, musisz spełniać określone warunki:

  • Twój miesięczny przychód nie może przekroczyć 75% minimalnego wynagrodzenia brutto (w 2025 roku to 3499,50 zł).

  • W ciągu ostatnich 5 lat nie prowadziłeś zarejestrowanej działalności gospodarczej.

  • Sprzedajesz produkty lub usługi, które nie wymagają koncesji, licencji ani zezwoleń.

  • Prowadzisz działalność samodzielnie.

Co, gdy przekroczysz limit przychodów?

Musisz wtedy zarejestrować firmę. Masz na to 7 dni.

Bez obaw, nie jest to skomplikowany proces. Wszystko załatwisz przez Internet w zaledwie jeden dzień. Nie musisz martwić się o wizyty w urzędzie czy podpisywanie stosów dokumentów – choć dobrze jak najszybciej zadbać o obsługę księgową.

Dobra wiadomość jest również taka, że początkujący przedsiębiorcy mogą korzystać z ulg na składki ZUS. Są one następujące:

  • Ulga na start – przez 6 miesięcy nie płacisz pełnych składek ZUS.

  • Preferencyjny ZUS – przez kolejne 24 miesiące składki są niższe.

  • Mały ZUS Plus – jeśli Twój dochód jest niski, możesz płacić niższe składki przez kolejne lata.

Jak widzisz, istnieje więc wiele rozwiązań, które przygotowują Cię do rozwinięcia dojrzałego biznesu.

Jak założyć działalność nierejestrowaną?

Działalność nierejestrowaną po prostu zaczynasz prowadzić.

Nie wymaga ona załatwiania żadnych formalności czy wizyt w urzędach. Jedynym obowiązkiem jest przestrzeganie obowiązujących limitów i rozliczanie podatku dochodowego raz w roku. 

Czy możesz łączyć prowadzenie sklepu internetowego bez firmy z pracą na etacie?

Tak. Jak najbardziej możesz łączyć działalność nierejestrowaną z pracą na etacie. 

Jest to korzystne rozwiązanie – zarówno jeżeli pracujesz na podstawie umowy o pracę, jak i umowy zlecenia – przede wszystkim ze względu na to, że Twój pracodawca opłaca składki ZUS i nie musisz przejmować się brakiem ubezpieczenia. 

Co ważne, przychody z etatu i działalności nierejestrowanej nie sumują się. Oznacza to, że limit 75% wynagrodzenia minimalnego dotyczy wyłącznie przychodów z tytułu działalności nierejestrowanej, czyli np. sklepu internetowego.

Nie masz też obowiązku informować swojego pracodawcy o tym, że prowadzisz działalność nierejestrowaną. 

Czy założenie sklepu bez firmy wymaga jakichś specjalnych działań?

Nie. Sam proces zakładania sklepu internetowego przebiega dokładnie tak samo – niezależnie od tego, czy prowadzisz działalność czy nie.

Zdecydowanie najłatwiejszą opcją jest uruchomienie sklepu na gotowej platformie e-commerce – jak Sky-Shop. Umożliwi Ci to najszybsze wystartowanie z własnym biznesem – bez konieczności kodowania czy zajmowania się technikaliami. 

Gdy założysz konto, otrzymasz dostęp do prawie gotowego sklepu, który musisz jedynie dostosować do swoich potrzeb. Jego wygląd skonfigurujesz za pomocą wygodnego kreatora – poradzisz sobie z tym zadaniem nawet, jeżeli jesteś całkowitym laikiem.

Od razu otrzymasz także dostęp do licznych integracji (np. z hurtowniami, marketplaces, firmami kurierskimi czy systemami płatności), które umożliwiają błyskawiczne wystartowanie z pełnoprawnym sklepem internetowym. Jeżeli napotkasz jakiekolwiek trudności, skorzystasz z nielimitowanego wsparcia technicznego.

Koszt oprogramowania jest również dostosowany do możliwości początkujących przedsiębiorców. Opłacasz po prostu miesięczny abonament, którego ceny zaczynają się już od 89 zł miesięcznie. A wcześniej możesz testować wszystkie funkcje przez 14 dni – bez żadnych opłat, zobowiązań i podawania karty kredytowej. 

Sprawdź, jak to działa:

Regulamin sklepu internetowego a działalność nierejestrowana

Każdy sklep internetowy musi posiadać regulamin, który jasno określa warunki sprzedaży. Brak zarejestrowanej firmy niczego w tej kwestii nie zmienia. 

Powinny się w nim znaleźć m.in.:

  • informacje o sprzedawcy (mimo że nie masz firmy, podajesz swoje imię i nazwisko oraz dane kontaktowe),

  • zasady składania zamówień,

  • warunki płatności i dostawy,

  • procedura zwrotów i reklamacji zgodnie z prawem konsumenckim.

Bramka płatności w działalności nierejestrowanej

W dzisiejszych realiach po prostu nie możesz prowadzić sklepu internetowego bez szybkich płatności. Problem jest jednak taki, że zdecydowana większość systemów, która je udostępnia, nie współpracuje z osobami bez firmy.

Wyjątkiem jest bramka płatnicza Sky-Pay, z której mogą korzystać klienci Sky-Shop. Brak zarejestrowanej działalności nie jest w tym wypadku żadną przeszkodą. Wybierając to rozwiązanie, otrzymasz także niskie prowizje na start. 

Działalność nierejestrowana a dropshipping

Dropshipping to model sprzedaży, w którym nie musisz posiadać własnego magazynu. Współpracujesz z dostawcą, który zajmuje się wysyłką towaru do klientów. 

To świetny sposób na przetestowanie swojego pomysłu na biznes w e-commerce – dlatego też jest to chętnie wybierany model przez początkujących sprzedawców.

Jest to bez wątpienia ciekawe rozwiązanie w działalności nierejestrowanej, ze względu na to, że:

  • nie ponosisz kosztów zakupu towaru z góry,

  • minimalizujesz ryzyko finansowe,

  • możesz testować różne produkty i dostawców.

Musisz jednak liczyć się z tym, że większość hurtowni nie współpracuje z osobami fizycznymi. Negocjując możliwości współpracy, warto więc zaznaczyć, że działalność nierejestrowana jest dla Ciebie formą przejściową i planujesz założenie firmy, gdy już rozkręcisz biznes.

Możesz także wybierać pośród hurtowni, które deklarują współpracę z osobami bez działalności. Znajdziesz takich dostawców na liście hurtowni zintegrowanych z platformą Sky-Shop.

Jak rozliczać sklep internetowy bez firmy?

Prowadzenie działalności nierejestrowanej nie zwalnia Cię z obowiązku rozliczania podatków. Jest to jednak znacznie mniej czasochłonne niż w przypadku standardowej firmy.

Oto, jakie obowiązki musisz spełniać:

  1. Prowadzenie ewidencji przychodów. Nie musisz korzystać z programów księgowych – wystarczy prosty arkusz w Excelu, w którym zapiszesz swoje przychody. Warto także przechowywać dowody sprzedaży, np. e-maile z potwierdzeniem zamówienia.

  2. Rozliczenie w rocznym PIT. Dochody z działalności nierejestrowanej wykazujesz w formularzu PIT-36 w części „Działalność nierejestrowana”. Obowiązuje Cię podatek dochodowy w wysokości 12% lub 32% (w zależności od Twojego całkowitego dochodu rocznego).

  3. Wystawianie rachunków. Nie masz obowiązku wystawiania faktur VAT, ale na żądanie klienta musisz wystawić rachunek. Możesz to zrobić ręcznie lub korzystając z narzędzi, np. wbudowanego systemu Sky-Shop.

Czy trzeba płacić VAT?

Działalność nierejestrowana co do zasady nie wymaga płacenia VAT, chyba że sprzedajesz produkty objęte obowiązkowym VAT-em, np. elektronikę czy kosmetyki.

Koszty w działalności nierejestrowanej

To oczywiste, że prowadząc działalność nierejestrowaną ponosisz różnego rodzaju koszty. Każdy biznes ich wymaga – bez względu na to, jaką ma formę prawną.

W przypadku sklepu internetowego są to m.in.:

  • abonament platformy sprzedażowej, 

  • koszt zakupu towarów, 

  • wydatki związane z marketingiem,

  • koszt regulaminu czy polityki prywatności.

Dobra wiadomość jest taka, że możesz je uwzględnić przy rozliczaniu podatku. Musisz tylko dokładnie je ewidencjonować. 

Podsumowanie

Sklep w ramach działalności nierejestrowanej to świetna opcja na start i testowanie pomysłu na biznes bez dużych inwestycji czy ryzyka. Sprawdzi się także, jeżeli chcesz po prostu dorobić do pensji i nie masz zamiaru traktować e-commerce jako swojego głównego źródła dochodu.

Jeżeli myślisz o sprzedaży internetowej na szeroką skalę, traktuj raczej działalność nierejestrowaną jako formę przejściową. Jeśli Twój sklep zacznie generować większe przychody, warto rozważyć rejestrację firmy, aby rozwijać biznes bez ograniczeń.

Pamiętaj także, że sukces w e-commerce zależy nie tylko od formalności, ale też od dobrego marketingu i jakości obsługi klienta. Powodzenia!

Zobacz więcej na: https://www.portalfk.pl/zakladanie-i-prowadzenie-firmy/dropshipping-rozwiazaniem-dla-malych-i-duzych-biznesow-42639.html

Grafika: freepik.com

Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz