Działalność gospodarcza w 7 dni

Krzysztof Klimek

Autor: Krzysztof Klimek

Dodano: 26 czerwca 2013

Przedsiębiorca wraz z wpisem do Krajowego Rejestru Sądowego uzyska numery NIP i REGON. Dzięki czemu szybciej rozpocznie prowadzenie działalności gospodarczej. To główny cel przyjętego przez Radę Ministrów założeń do projektu z 5 czerwca 2013 r. ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz niektórych innych ustaw. Proponowane zmiany nie likwidują jednak problemów spółek z ograniczoną odpowiedzialnością w organizacji.

Przyjęte 18 czerwca założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz niektórych innych ustaw mają przyspieszyć procedurę jednego okienka w stosunku do podmiotów podlegających wpisowi do KRS. W praktyce będzie ona oznaczał powrót do rejestracji spółek również w urzędzie skarbowym.

Sporządzone opracowanie wprowadza zasadę elektronicznej wymiany danych między sądem rejestrowym (i rejestrem KRS), organami podatkowymi (i Centralną Ewidencją Podatników (CEP), GUS ( i rejestrem REGON) i ZUS . Zmiany mają wprowadzić zasadę, że numery NIP i REGON podatnik rejestrowany w KRS uzyskiwałby - najpóźniej następnego dnia jeden po wpisie do KRS. Odpowiednie dane podstawowe przenoszone byłyby automatycznie na podstawie wpisu do CEP i REGON.

Warto zauważyć, że obok danych objętych KRS , nadal trzeba będzie uzupełniać dane na użytek organów podatkowych, ZUS czy GUS (np. numer rachunku bankowego. Rejestrowane podmioty dokonywałyby tego we właściwym urzędzie skarbowym – osobiście, korespondencyjnie lub elektronicznie. Niezależnie od oceny takiej organizacji procesu rejestracji, chociaż likwiduje ona procedurę jednego okienka – niezbędne będzie znów dokonywanie zgłoszeń w sądzie rejestrowym i US.

Tymczasem wystarczyłoby zobowiązać sąd rejestrowy do przekazywania do CEP i REGON również danych uzupełniających, aby utrzymać zasadę jednego okienka i jeden organ właściwy w sprawach rejestracji. Co prawda w praktyce zasada ta nie jest zbyt wielkim ułatwieniem dla przedsiębiorców, niemniej jednak jej likwidacja ma symboliczne znaczenie. Co więcej, w proponowanych rozwiązaniach znalazła się również możliwość prowadzenia przez organy skarbowe kontroli następczej nadania NIP – będzie ono podlegało weryfikacji, w szczególności pod względem faktycznej siedziby spółek.

Procedura „dwóch okienek” miałaby wyglądać w ten sposób, że podmiot rejestrował by się w KRS – dane podstawowe zawarte we wpisie przekazywane byłyby do GUS i US. Z kolei GUS i US przesyłałyby do KRS zwrotnie nadane numery REGON i NIP. W urzędzie skarbowym podatnik uzupełniałby dane o informacje rozszerzone – te następnie byłyby przekazywane ZUS i pozostawałyby w rejestrze podatników.

Nowelizacja zatem ułatwia przede wszystkim pracę urzędnikom – nie będą oni musieli zakładać wpisów w odrębnych rejestrach, pozyskają je bowiem w KRS.

Proponowana nowelizacja nie likwiduje problemów spółek z ograniczoną odpowiedzialnością w organizacji – będą one musiały, tak jak dotychczas, przed rejestracją w KRS, samodzielnie uzyskiwać wpisy w rejestrach REGON i CEP.

Proponowane zmiany są zatem półśrodkiem, który nie tylko nie rozwiązuje problemów praktycznych rejestracji spółek, ale wprowadzają niepotrzebne zamieszanie i zmiany. Jeśli projektodawca widzi potrzebę zmian, to powinien wprowadzać je konsekwentnie i spójnie. W projektowanych przepisach natomiast cofa się, pod naciskiem Ministerstwa Finansów, do dawniej obowiązujących zasad (rejestracja danych uzupełniających w US), pozostawiając jednak późniejsze naleciałości (jedno okienko), co w praktyce doprowadzi do bałaganu kompetencyjnego i wcale nie ułatwi pracy przedsiębiorcom.

Lepszym rozwiązaniem było by pozostawienie całości kompetencji rejestracyjnych sądom rejestrowym, przy ewentualnym zachowaniu kontroli następczej US i GUS.

Źródło: projekt z 5 czerwca 2013 r. założeń projektu ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze oraz niektórych innych ustaw.

Krzysztof Klimek

Autor: Krzysztof Klimek

Prawnik specjalizujący się w podatkach dochodowych, wieloletni pracownik administracji celnej i skarbowej, gdzie zajmował się egzekucją, postępowaniami karnoskarbowymi, ulgami i odpowiedzialnością podatkową. Obecnie współpracownik wielu znanych wydawnictw.
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz