Czy przepisy pozwalają na pracę zdalną połączoną z wakacyjnym wypoczynkiem

Mariusz Olech

Autor: Mariusz Olech

Dodano: 1 sierpnia 2023
praca zdalna a wypoczynek

Praca zdalna w wielu przypadkach jest bardzo korzystnym rozwiązaniem dla firm, a także dla zatrudnionych w nich osób. Jej zalety pracownicy doceniają zwłaszcza w okresie wakacyjnym, kiedy bezpośrednio po wykonaniu obowiązków służbowych mogą udać się np. na plażę, do lasu, czy na górską wycieczkę. Pojawia się jednak pytanie, czy świadczenie takiej pracy z hotelowego pokoju albo z domku letniskowego jest zgodne z obowiązującymi przepisami.

Pandemia COVID-19 spowodowała rozpowszechnienie pracy zdalnej, która okazała się nie tylko bezpieczną, ale również wygodną formą świadczenia pracy dla wielu pracowników, a także pracodawców. Daje ona bowiem możliwość uzyskania korzyści finansowych dzięki np. oszczędnościom na wynajmie powierzchni biurowych, jak też stała się jednym z najbardziej istotnych benefitów pracowniczych, umożliwiających pozyskanie najbardziej wartościowych pracowników na rynku, względnie zatrzymanie takich osób w firmie. 

Jak pokazuje praktyka, duża liczba pracowników jest zainteresowana  korzystaniem z możliwości, jakie daje praca zdalna, łącząc wykonywanie obowiązków służbowych z wypoczynkiem w atrakcyjnych turystycznie miejscowościach, zwłaszcza w okresie wakacyjnym. Pojawiło się nawet nowe określenie „workation”, będące kombinacją angielskich słów „work”(praca) oraz „vacation” (wczasy) – nazywające to zjawisko. Przy czym staje się ono coraz bardziej popularne także w Polsce. 

Niekiedy takie rozwiązanie jest podyktowane obiektywnymi okolicznościami, np. gdy pracownik z różnych przyczyn nie może otrzymać urlopu w tym samym terminie co jego małżonek. W ten sposób może świadczyć pracę „na wyjeździe” bez rozłąki z najbliższą rodziną.

Pojawia się w związku z tym pytanie, czy rozwiązanie to ma oparcie w obowiązujących przepisach prawa, a jeśli tak, to jakich formalności należy dopełnić, aby uniknąć zarzutów niezgodności działań pracodawcy oraz pracowników w tym zakresie ze wspomnianymi przepisami.

Pozostało jeszcze 69% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do Portalu FK a wraz z nim:

  • Aktualne informacje o zmianach w prawie (24/dobę)
  • Indywidualne konsultacje z ekspertami (odpowiedź w 48 h)
  • Codziennie aktualizowana baza ponad 40 500 porad z zakresu podatków dochodowych, VAT, rachunkowości, ZUS oraz prawa pracy
  • Ponad 3 000 narzędzi: kalkulatorów, wzorów dokumentów, formularzy, szkoleń i porad wideo

Jeśli posiadasz konto - zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Nie pamiętam hasła »
Jeśli nie posiadasz pełnego dostępu do portalu, możesz wykupić dostęp jednorazowy do wybranego dokumentu.
PayU » 49.90 zł netto (61.38 zł brutto)
Mariusz Olech

Autor: Mariusz Olech

Prawnik z doświadczeniem w administracji skarbowej, dziennikarz. Ukończył studia magisterskie na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie oraz na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Jest także absolwentem podyplomowych studiów w zakresie Master of Business Administration. Wykładowca akademicki. Autor licznych publikacji z dziedziny podatków, prawa pracy i szeroko rozumianego prawa gospodarczego w czołowych polskich wydawnictwach.
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz