rachunkowość budżetowa

Jak wykazać w rocznym sprawozdaniu Rb-27S należności, których termin płatności przypada na następny rok

Pytanie: Jak wykazać w rocznym sprawozdaniu Rb-27S należności, których termin płatności przypada na rok następny? W szkole w księgach rachunkowych 22 grudnia 2023 r. dokonano przypisu należności z tytułu opłaty za żywienie za grudzień 2023 roku z terminem płatności należności 10 stycznia 2024 r. Niektórzy rodzice dokonali wpłat za żywienie już w grudniu 2023 roku. Zgodnie z odpowiedzią Ministerstwa Finansów z 6 maja 2020 r. nr ST2.4761.4.2020 udzieloną RIO w Lublinie: za prawidłowe należy uznać wykazanie w Rb-27S tylko należności, których termin płatności przypada na dany rok, za które sporządzane jest sprawozdanie. W związku z powyższym, w jaki sposób należy wykazać w sprawozdaniu należności (z terminem płatności w styczniu), które zostały zapłacone w grudniu? Czy prawidłowo należy wykazać w Rb-27S te należności w kolumnie 5 „Należności” i jako dochód w kolumnie 7? Czy może jednak wpłatę wykazać w kolumnie 19 „Nadpłaty”, a może zawiesić jako wpływy do wyjaśnienia i nie wykazywać w Rb-27S?

Jednostki samorządu terytorialnego są zobowiązane do sporządzania sprawozdań Rb-27S z wykonania planu dochodów budżetowych stosownie do zasad określonych w Instrukcji sporządzania sprawozdań budżetowych w zakresie budżetów jednostek samorządu terytorialnego, która stanowi załącznik nr 37 do rozporządzenia ministra  finansów z  11 stycznia 2022 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej. Zgodnie z § 3 pkt 1 rozporządzenia, sprawozdanie jednostkowe z wykonania planu dochodów budżetowych z tytułu podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych, pobieranych przez jednostki samorządu terytorialnego, sporządza się na podstawie danych z ewidencji księgowej w sposób następujący:

  • w kolumnie ,,Plan (po zmianach)” wykazuje się dane o planowanych dochodach, zgodnie z planem po ewentualnych zmianach,
  • w kolumnie ,,Należności” wykazuje się: salda początkowe (należności pozostałych do zapłaty zmniejszone o nadpłaty), powiększone o kwoty przypisów należności z tytułu dochodów budżetowych, po zmniejszeniu ich o kwoty odpisów. Jeżeli kwota nadpłat i odpisów przewyższa kwotę należności pozostałych do zapłaty i przypisów, to różnicę wykazuje się jako liczbę ujemną. W kolumnie tej nie wykazuje się należności długoterminowych,
  • w kolumnie ,,Potrącenia” ujmuje się skutki wykorzystania szczególnych przypadków wygaśnięcia zobowiązań podatkowych, o których mowa w art. 65 i art. 66 § 1 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa. Skutków tych nie wykazuje się w kolumnie ,,Dochody wykonane (wpływy minus zwroty)”,
  • w kolumnie ,,Dochody wykonane (wpływy minus zwroty)” wykazuje się dochody wykonane na podstawie ewidencji analitycznej do rachunku bieżącego - subkonto dochodów powiększone o środki w drodze, które nie wpłynęły na rachunek bieżący - subkonto dochodów do końca okresu sprawozdawczego, stanowiące wpłaty z tytułu dochodów dokonanych w kasie jednostki, w placówce pocztowej w rozumieniu ustawy z Prawo pocztowe, w biurze usług płatniczych, w instytucji płatniczej lub w instytucji pieniądza elektronicznego i zapłaconych kartą płatniczą oraz wpłaty przekazane do banków w ramach zastępczej obsługi kasowej,
  • w kolumnie ,,Saldo końcowe” wykazuje się należności pozostałe do zapłaty, w tym zaległości netto (należności pozostałe do zapłaty, których termin zapłaty minął i mogą być egzekwowane) oraz nadpłaty (kwoty nadpłacone) ustalone na podstawie danych analitycznych kont podatkowych,
  • w kolumnie ,,Należności pozostałe do zapłaty” wykazuje się kwoty stanowiące różnicę pomiędzy kwotami wykazanymi w kolumnie ,,Należności” oraz kwotami wykazanymi w kolumnach ,,Dochody wykonane (wpływy minus zwroty)” i ,,Potrącenia” z uwzględnieniem nadpłat.

Sprawdź, jakie są zasady ewidencji VAT w jednostce objętej centralizacją

Pytanie:  W związku z centralizacją wystawiamy faktury sprzedaży ze stawką 23% VAT oraz ze stawką ZW. Faktura sprzedaży ze stawką 23% VAT wystawiana jest z tytułu wynajmu pomieszczenia biurowego (faktura sprzedaży oraz przelew księgowane są na dochodach własnych). Natomiast fakturę sprzedaży ze stawką ZW wystawiamy za wyżywienie dzieci spoza gminy oraz w rejestr sprzedaży księgujemy PK wystawione z tytułu żywienia i opłaty stałej dzieci z naszej gminy. Odliczamy VAT z faktur zakupowych zarówno na budżecie, jak i na dochodach własnych.  Uprzejmie proszę o wskazanie prawidłowego księgowania dla niżej opisanej operacji gospodarczej:   1.Faktura sprzedaży ze stawką 23% VAT z tytułu wynajmu (dochody własne).    2. Wpływ za fakturę sprzedaży (dochody własne).    3. Przekazanie VAT należnego do gminy (rachunek, dochody własne).    4. Faktura ze stawką ZW (dzieci spoza gminy) (budżet).    5. Wpływ za fakturę za wyżywienie dzieci (budżet).    6. Księgowanie PK – przypisy za wyżywienie i opłatę stałą; (budżet) – rejestr sprzedaży.    7. Księgowanie faktur zakupowych, z których odliczono VAT (zarówno budżet, jak i dochody własne wraz z dekretacją).    8. Księgowanie VAT należnego i naliczonego na koncie 225.    Skoro odliczam VAT od zakupów na budżecie, a wystawiam fakturę sprzedaży ze stawką 23% na dochodach własnych i na ten rachunek wpływają pieniądze, to jak należy się rozliczyć zarówno na budżecie, jak i na DW z tytułu VAT? (VAT naliczony jest od faktur zakupowych budżetowych i DW).    Największym problemem w mojej jednostce jest fakt, że faktura sprzedaży ze stawką 23% jest z DW (VAT należny), a w większości odliczamy VAT od zakupów budżetowych (VAT naliczony). Co należy zrobić, aby paragrafy koszty i wydatki się zamykały?