Ustawa o rachunkowości przewiduje najczęściej 5-letni okres przechowywania. Są jednak od tego wyjątki. Sprawdź szczegóły.
Obowiązujące regulacje dopuszczają możliwość przechowywania faktur wystawionych w formie elektronicznej lub papierowej w dowolny sposób. Trzeba jednak przestrzegać kilku zasad.
Załóżmy, że rozliczana przez Ciebie firma otrzymuje papierowe faktury, które przechowuje wyłącznie elektronicznie. Czy tak udokumentowane wydatki możesz bez obaw zaliczyć do kosztów podatkowych? Sprawdź komentarz eksperta.
Jeżeli Twoja jednostka zamierza archiwizować faktury papierowe w wersji elektronicznej, to sprawdź, czy taka dokumentacja pozwoli na zaliczanie wydatków do kosztów podatkowych.
Ustawa o VAT, co do zasady, nie zawiera szczególnych wymogów w zakresie formy, w której mają być przechowywane faktury. Dlatego też faktury otrzymane w wersji elektronicznej mogą być również archiwizowane w odsłonie papierowej. Sprawdź komentarz eksperta.
Organy podatkowe dopuszczają wszelkie metody (procedury) przechowywania faktur w formie elektronicznej. Ważne jest jednak to, aby była zagwarantowana autentyczność pochodzenia faktur, ich integralność oraz czytelność.
Na podstawie art. 106m ust. 1 ustawy o VAT podatnik określa sposób zapewnienia autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności faktury. Autentyczność pochodzenia faktury oznacza pewność co do tożsamości dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy albo wystawcy faktury. Przez integralność treści faktury rozumie się, że w fakturze nie zmieniono danych, które powinna zawierać faktura (art. 106m ust. 3 ustawy o VAT) – wyjaśni dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach.
Wszystko, co trzeba wiedzieć o fakturach VAT – zapraszamy do obejrzenia materiału video:
Faktury VAT w świetle obowiązujących przepisów: faktury elektroniczne, faktury korygujące oraz bieżące problemy i zagadnienia
Polecamy porady ekspertów dotyczące faktur VAT:
Kopie faktur, faktur korygujących, a także not korygujących można przechowywać w formie elektronicznej. Jest to możliwe, o ile system archiwizacji tych dokumentów zapewni autentyczność, integralność i czytelność ich treści.
Podatnicy muszą przechowywać wystawione przez siebie lub w swoim imieniu faktury, w tym faktury wystawione ponownie – w podziale na okresy rozliczeniowe w sposób zapewniający łatwe ich odszukanie oraz autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelność tych faktur od momentu ich wystawienia lub otrzymania do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.
Ponadto na żądanie organu podatkowemu lub organu kontroli skarbowej trzeba bezzwłocznie zapewnić dostępu do faktur, a w przypadku faktur przechowywanych w formie elektronicznej również bezzwłoczny ich pobór i przetwarzanie danych w nich zawartych.
Do obowiązków podatnika należy też określenie sposobu zapewnienia autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności faktury. W praktyce nie zawsze jest jasne, jak należy rozumieć ten wymóg.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip