Jeżeli organ podatkowy zakwestionuje złożoną przez podatnika korektę deklaracji wraz z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty, nie ma obowiązku w każdej sprawie wszczynać postępowania wyjaśniającego – wynika z uchwały 7 sędziów NSA.
Jeżeli organ podatkowy zakwestionuje złożoną przez podatnika korektę deklaracji wraz z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty, nie ma obowiązku w każdej sprawie wszczynać postępowania wyjaśniającego zobowiązanie podatkowe – wynika z uchwały siedmiu sędziów NSA.
Podatnik, który pomylił się przy samodzielnym obliczaniu podatku może złożyć do urzędu skarbowegowniosek o stwierdzenie nadpłaty. Problem dotyczy tego, czy w takim przypadku organ podatkowy automatycznie powinien wszcząć postępowanie podatkowe. Z uchwały NSA wynika, że nie. Sędziowie wyjaśnili, że jeżeli do wniosku zawierającego żądanie stwierdzenia nadpłaty załączane jest skorygowane zeznanie podatkowe, to kontrola deklaracji podatkowej polega na sprawdzeniu przez organ podatkowy jej poprawności pod względem formalnym, jak również ustalenia stanu faktycznego w zakresie niezbędnym do stwierdzenia zgodności z przedstawionymi dokumentami.
Podatnicy, którym wymierzono podatek od dochodów z nieujawnionych źródeł, mogą wystąpić z wnioskiem o wznowienie postępowania. Mają na to jeszcze tylko 4 dni.
27 sierpnia 2013 r. został opublikowany w Dzienniku Ustaw i jednocześnie wszedł w życie wyrok Trybunału Konstytucyjnego uznający za niezgodny z Konstytucją art. 20 ust. 3 ustawy o PIT w brzmieniu obowiązującym w latach 1998-2006. Na podstawie tego przepisu skarbówka wydawała decyzje wymierzające 75% podatek od dochodów z nieujawnionych źródeł.
Sprawdź:
Kontrole krzyżowe dotyczą sprawdzenia dokumentów u kontrahentów podatnika wobec, którego prowadzone jest postępowanie podatkowe, kontrolne czy też kontrola podatkowa. Prokurator Generalny zwrócił się do NSA o podjęcie uchwały, dotyczącej tego, czy wyjaśnienia składane przez podatników objętych kontrolą krzyżową mogą być wykorzystywane jako materiał dowodowy.
Zarówno przepisy ustawy o kontroli skarbowej oraz Ordynacji podatkowej ograniczają „krzyżówkę” jedynie do zebrania dokumentów, nie przewidując w tym zakresie możliwości składania wyjaśnień przez kontrahentów podatnika.
Podatnicy mają tylko miesiąc na wznowienie postępowania w sprawie podatku od nieujawnionych źródeł przychodów za lata 1998 – 2006.
W dniu 18 lipca 2013 r. Trybunał Konstytucyjny wydał wyrok o sygnaturze akt SK 18/09 dotyczący podatku od dochodów z nieujawnionych źródeł przychodu. Wyrok nie został jeszcze opublikowany w Dzienniku Ustaw i nie wszedł w życie w żadnej części.
Organy podatkowe mają 5 lat na skontrolowanie tego, czy podatnik prawidłowo naliczył i zadeklarował podatek. Przedawnienie zobowiązania powoduje, że postępowanie podatkowe nie może się już toczyć.
Możliwość skontrolowania przez organy podatkowe prawidłowości samoobliczenia i zadeklarowania zobowiązania podatkowego przez podatnika jest ograniczona czasowo – wyjaśnił WSA w Łodzi.
Pytanie do eksperta: Jakie znaczenie dla podatników ma wydany wyrok? Czy kontrola nie będzie mogła dotyczyć przedawnionych zobowiązań podatkowych?
Komentuje Aneta Drosik, doradca podatkowy, Dział Prawa Podatkowego i Administracyjnego w Kancelarii Sadkowski i Wspólnicy.
Złożenie korekty w okresie postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej jest nieskuteczne. Oznacza to, że nie wywołuje żadnych skutków prawnych. W związku z tym nawet, jeżeli podatnik złoży w tym czasie korektę, w dalszym ciągu obowiązuje poprzednio złożona deklaracja i wynikająca z niej kwota podatku.
Prawidłowość rozliczeń i wywiązywanie się z obowiązków wobec fiskusa może być podstawą kontroli organów podatkowych. W wyniku przeprowadzonych czynności sprawdzających organy sporządzają protokół kontroli, którego doręczenie podatnikowi, kończy etap kontroli. Jeżeli organ doszuka się jakiś nieprawidłowości, to może w stosunku do podatnika zostać wszczęte postępowanie podatkowe, którego można starać się uniknąć poprzez korygowanie nieprawidłowości.
Przedłużenie postępowania kontrolnego, sprawdzającego, czy podatkowego będzie wymagało wydania postanowienia, na które przedsiębiorca będzie mógł złożyć zażalenie do wyższej instancji, a w razie niezadowalającego rozstrzygnięcia – skargę złoży do sądu administracyjnego. Takie zmiany w Ordynacji podatkowej przewiduje projekt wniesiony do Sejmu przez grupę posłów.
Posłowie klubu parlamentarnego PSL skierowali do Marszałka Sejmu projekt ustawy nowelizującej Ordynację podatkową. Zgodnie z pomysłem zaskarżeniu mają podlegać postanowienia przedłużające postanowienia podatkowe, które obecnie zaskarżeniu nie podlegają. W postanowieniach tych organ podatkowy podaje przyczyny niezałatwienia sprawy w terminie oraz wskazuje datę, kiedy sprawa zostanie załatwiona. Jeśli podatnik ma zastrzeżenia, co do szybkości prowadzonego postępowania, może złożyć ponaglenie.
Ułatwienia w wymianie informacji o podatnikach z innymi państwami, uproszczenie zasad wszczynania i prowadzenia kontroli jednoczesnych, udział zagranicznych urzędników w kontroli podatkowej i skarbowej - to tylko niektóre propozycje, jakie zawiera projekt zmian w Ordynacji podatkowej i ustawie o kontroli skarbowej, który trafił do uzgodnień międzyresortowych.
Dobrowolna zapłata podatku pozbawi podatnika prawa do skarżenia niekorzystnego rozstrzygnięcia wymiarowego - taki wniosek wynika z uchwały NSA z 3 grudnia 2012 r.
Decyzję o zabezpieczeniu na majątku podatnika doręcza się pełnomocnikowi, jeżeli został on ustanowiony w postępowaniu podatkowym lub kontrolnym - taki wniosek wynika z wyroku WSA w Gliwicach z 12 listopada 2012 r. (sygn. akt III SA/Gl 1010/12).
Od 7 marca 2012 r. do większości spraw w postępowaniu administracyjnym i podatkowym będzie zakładana metryka sprawy. Taki wymóg wprowadza wchodząca w życie nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego i Ordynacji podatkowej oraz aktów wykonawczych do noweli. To dobra wiadomość dla spółek, ponieważ dzięki metryce będzie wiadomo, kto brał udział w postępowaniu administracyjnym, co zapewni przejrzystość prowadzonych spraw.
Po upływie pięciu lat od złożenia deklaracji podatkowej nie można dokonać skutecznej prawnie korekty i domagać się stwierdzenia nadpłaty podatku! Tak stwierdził NSA w wyroku z 19 lipca 2011 r.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip