Resort finansów wycofał się z wprowadzenia klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania. Jedna z najbardziej kontrowersyjnych zmian została usunięta z najnowszej wersji Ordynacji podatkowej. Nie oznacza to jednak, że w ogóle nie wejdzie w życie.
Zapisy dotyczące klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania znalazły się w projekcie Ordynacji podatkowej. Przygotowana nowelizacja zawiera ponad 100 zmian, jednak to zapisy dotyczące klauzuli spotkały się z liczną krytyką.
Klauzula ma być walką z przedsiębiorcami, którzy sztucznie unikają opłacenia podatków. Chodzi przykładowo: o wykorzystanie podmiotów zakładanych w rajach podatkowych w celu sztucznego transferu dochodu, skutkującego zmniejszeniem podstawy opodatkowania w Polsce, czy też wykorzystanie zagranicznych fundacji, tworzonych wyłącznie na rzecz pojedynczego beneficjenta w celu uniknięcia opodatkowania dochodów osobistych w kraju rezydencji.
Zdaniem Ministerstwa Finansów, aby prezydencki projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej mógł zostać przekazany do Sejmu konieczna jest opinia Trybunału Konstytucyjnego i rządu na jego temat. Tym samym, prace nad projektem znacznie się opóźnią.
Likwidacja rozbudowanych procedur podatkowych, ułatwienia w kontaktach z organem podatkowym, katalog praw podatkowych – takie regulacje znajdą się w nowej Ordynacji podatkowej. Rząd przyjął we wtorek założenia do projektu. W zmienionych przepisach znajdzie się też klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania.
Ustawa dotycząca opodatkowania przychodów nieznajdujących pokrycia w źródłach ujawnionych lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych została już opublikowana w Dzienniku Ustaw.
Zasada rozstrzygania wątpliwości na korzyść podatnika w razie wystąpienia wątpliwości interpretacyjnych, wyeliminowanie przepisów umożliwiających organom podatkowym zawieszenie biegu terminu przedawnienia i uchylenie przepisów dotyczących mechanizmu tzw. korekty kosztów w podatkach dochodowych to jedne z ważniejszych zmian jakie wprowadza projekt zmian w ordynacji podatkowej przygotowany przez prezydenta.
Uproszczenie przepisów, usunięcie wątpliwości interpretacyjnych, wyeliminowanie regulacji, które w praktyce powodują wiele uciążliwych obowiązków - taki jest cel prezydenckiego projektu nowelizacji Ordynacji podatkowej. Projekt trafił do Komisji Finansów Publicznych.
Proponujemy, aby nie można było narażać podatnika, przedsiębiorcy na ekonomiczną ruinę poprzez zajmowaniem jego majątku tylko dlatego, że urzędowi nie starczyło ustawowego czasu na rozstrzygnięcie kwestii – powiedział Prezydent Komorowski, podpisując projekt zmienionej Ordynacji podatkowej.
Przyjazne podatnikom i jasne przepisy - taki ma być nowy akt prawny, który zastąpi ordynacje podatkową. Nowe przepisy przygotuje Komisja Kodyfikacyjnej Ogólnego Prawa Podatkowego. Odpowiednie przepisy w tej sprawie zostały już przyjęte przez Rząd.
Organy podatkowe mają obowiązek wydać interpretację nie później niż w ciągu 3 miesięcy od otrzymania wniosku. Jeśli tego nie zrobią, dzień po upływie wymaganego terminu uznaje się, że została wydana tzw. interpretacja milcząca. Wczoraj Trybunał orzekł, że przepisy w tym względzie są zgodne z zasadą zaufania obywateli do państwa i prawa.
Trybunał Konstytucyjny zajął się sprawą na wniosek Rzecznika Praw Obywatelskich. Chodziło o art. 14o § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacji podatkowej. Profesor Irena Lipowicz zwróciła uwagę, że zgodnie z tą regulacją w razie niewydania interpretacji indywidualnej w terminie określonym w art. 14d uznaje się, że w dniu następującym po dniu, w którym upłynął termin wydania interpretacji, została wydana interpretacja stwierdzająca prawidłowość stanowiska wnioskodawcy w pełnym zakresie” (tzw. milcząca interpretacja).
Komisja Kodyfikacyjna Ogólnego Prawa Podatkowego utworzona przy resorcie finansów przygotuje nowy kodeks podatkowy. Projekt ustawy będzie gotowy za 3 lata.
Ordynacja podatkowa zawiera braki i wady systemowe, dlatego konieczne jest stworzenie nowego aktu prawnego – czytamy w uzasadnieniu do projektu. Nową ustawę przygotuje powołana przez Ministerstwo Finansów Komisja Kodyfikacyjna Ogólnego Prawa Podatkowego.
Do najnowszej wersji projektu nowelizacji Ordynacji podatkowej resort finansów wprowadził limit stosowania klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania. Doprecyzowano, że korzyść podatkowa musi przekroczyć 50.000 zł. Zmodyfikowano też terminy wejścia w życie nowych przepisów.
Najnowsza wersja projektu nowelizacji Ordynacji podatkowej zawiera kilka istotnych zmian. Jedna z nich dotyczy klauzuli obejścia prawa.
Grupa podmiotów uczestnicząca w tym samym zdarzeniu będzie miała możliwość wystąpienia do ministra finansów ze wspólnym wnioskiem. Ochrona prawna z wydanej interpretacji będzie przysługiwać wszystkim zainteresowanym – zakłada nowelizacja Ordynacji podatkowej.
Wprowadzenie grupowego wniosku o interpretację pozwoli wyjaśnić wątpliwości dotyczące transakcji dla wszystkich zainteresowanych kontrahentów. Ministerstwo Finansów liczy, że taki rozwiązanie przyczyni się do zmniejszenia liczby wniosków interpretacyjnych w analogicznych sprawach. Obecnie tylko jeden podmiot może wystąpić z wnioskiem o wydanie interpretacji w jego indywidualnej sprawie. Jeżeli w danym zdarzeniu bierze udział kilka podmiotów, każdy musi złożyć odrębny wniosek.
Ministerstwo Finansów proponuje zmianę w przepisach, która może powodować, że ciężar dowodu w postępowaniu dotyczącym przychodów nieznajdujących pokrycia lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych zostanie przeniesiony wyłącznie na podatnika - komentuje Mariusz Korzeb, ekspert Pracodawców RP.
Przed upływem 5-letniego terminu przedawnienia organy skarbowe będą mogły dochodzić należności podatkowych także z przedmiotu hipoteki czy zastawu skarbowego. Po tym okresie zobowiązanie przedawni się - zakłada senacki projekt zmian w Ordynacji podatkowej, który w tym tygodniu wpłynął do Sejmu.
Przygotowany przez senatorów projekt jest wykonaniem wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 8 października 2013 r. (sygn. akt SK 40/12). Trybunał orzekł, że art. 70 § 6 Ordynacji podatkowej w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 1998 r. do 31 grudnia 2002 r. - jest niezgodny z art. 64 ust. 2 Konstytucji RP. Choć przepis został zmieniony, to nadal może być podstawą orzeczeń i decyzji, stąd konieczność wydania wyroku przez Trybunał.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip