Wniesienie opłaty wstępnej jest warunkiem koniecznym do przystąpienia do leasingu. Zobacz, jak rozliczać w kosztach opłatę wstępną i jak prawidłowo księgować.
W sytuacji gdy do celów bilansowych opłatę wstępną podatnik ujmuje poprzez odpisy amortyzacyjne, wówczas do celów podatkowych trzeba ją rozliczać w czasie. Tak wyjaśnił dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi. Sprawdź, jak takie stanowisko ocenia ekspert.
Chodziło o spółkę, która zawarła trzy umowy leasingu operacyjnego, których przedmiotem są: piec oraz linie do produkcji szyb zespolonych.
W ramach opłat leasingowych spółka, jako korzystający, miała obowiązek uiścić jednorazową opłatę wstępną.
W umowach przewidziano miesięczne raty leasingowe. Zawarta umowa leasingu spełnia warunki przewidziane w art. 17b ust. 1 ustawy o CIT. Do celów bilansowych (zgodnie z ustawą o rachunkowości) spółka przedmioty leasingu operacyjnego traktuje jako swój majątek i dokonuje od nich odpisów amortyzacyjnych. Wątpliwości dotyczyły tego, jak ująć opłatę wstępną w kosztach podatkowych.
Opłata wstępna w leasingu powinna obciążać wynik finansowy równomiernie w poszczególnych latach trwania umowy leasingu. W praktyce wymaga to ujęcia opłaty za zawarcie umowy jako czynnego rozliczenia międzyokresowego kosztów i rozliczania jej w czasie przez okres leasingu.
Na gruncie prawa bilansowego – podobnie jak ma to miejsce w ustawie o podatku dochodowym – występują dwa rodzaje leasingu.
W dużym uproszczeniu można wskazać:
Opłata wstępna w leasingu operacyjnym powinna być odnoszona w koszty ratalnie, przez cały okres korzystania z leasingu w działalności gospodarczej.
Spółka zawiera umowy leasingu samochodów, które używa w działalności gospodarczej przez okres 3-5 lat. Pierwsze opłaty znacząco przewyższają raty miesięczne, płatne przez pozostały okres umowy. Firma chciała wiedzieć, czy taki wydatek stanowi w całości koszt uzyskania przychodów w momencie przekazania przedmiotu leasingu do użytkowania czy też powinien być odnoszony w koszty ratalnie, przez cały okres korzystania z przedmiotu leasingu w działalności gospodarczej, który jest zgodny z okresem umownym leasingu.
Opłaty z tytułu czynszu inicjalnego i zerowego wynikające z zawartej umowy leasingu operacyjnego powinny zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w pełnej wysokości jednorazowo z chwilą ich poniesienia.
Podatnik podpisał umowę leasingową na 60 miesięcy (leasing operacyjny). Jednym z postanowień umowy jest zapłata czynszu inicjalnego oraz czynszu zerowego. Zgodnie z umową, czynsz inicjalny jest płatny w chwili zawarcia umowy, a czynsz zerowy w momencie podpisania protokołu zdawczo - odbiorczego. Czynsze te stanowiły koszt uzyskania przychodu w dniu poniesienia kosztu. W dniu, w którym środki wpłynęły na rachunek firmy leasingowej wystawiła ona fakturę, w treści wpisując – czynsz inicjalny. Druga faktura dotyczyła czynszu zerowego.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip