Pytanie: Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą (vatowiec, księgi rachunkowe). Handluję towarami zakupionymi w krajach UE. Oprócz faktur od kontrahentów unijnych otrzymuję faktury za transport towarów od firm, które są podatnikami VAT w Polsce. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, w przypadku WNT koszty transportu powinny zwiększyć wartość nabytych towarów w ramach WNT. Czy wystawiając faktury wewnętrzne i ustalając VAT od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów pole 32 deklaracji VAT-7 powinno zawierać wartość netto towarów, jaki również wartość faktury za transport według cen netto, czy wartość faktury za transport brutto (łącznie z VAT)? Na moje zlecenie polska firma spedycyjna przywozi towar z Włoch. Obciąża mnie fakturą z VAT. Czy mogę ten VAT odliczać?
Pytanie: Stowarzyszenie (miejski klub sportowy), w którym prowadzę księgi stało się podatnikiem VAT ze względu na przychody związane z usługami reklamowymi (wynajem banerów na meczach piłkarskich) i sprzedażą biletów na te mecze. Oprócz tych przychodów otrzymujemy liczne dotacje z instytucji budżetowych. Od jakich wydatków możemy odliczać VAT naliczony? Czy są to przychody związane tylko z instalacją banerów, na których są zawieszone reklamy? Czy dotyczy to także wydatków związanych z zagospodarowaniem boiska i murawy? Czy możemy odliczać podatek od lekarstw zakupionych dla zawodników grających w tych meczach? Czy VAT od pozostałych wydatków klubu (faktura energię, telefon itp.) może być odliczany? Czy wpływ na odliczenie VAT ma to, że część z pieniędzy pochodzi z dotacji i np. pieniądze te należy wykazać w deklaracji VAT w przychodach zwolnionych i odliczać VAT strukturą sprzedaży? Całość wydatków klubu to wydatki przeznaczone na cele statutowe i promowanie sportu.
Pytanie: Dostaję od kontrahenta z Niemiec fakturę na kwotę 19.000 euro, wystawiam fakturę wewnętrzną, przeliczam euro według kursu NBP z dnia zapłaty, kwota faktury wewnętrznej, czyli 19.000 plus 22% VAT, daje nam kwotę brutto. Taką fakturę księguję w rejestrze zakupów i VAT traktuję jako podatek należny. Podatek, który naliczyłam w fakturze wewnętrznej, wykazuję razem z VAT od zakupów pozostałych i wykazuję w rubryce 47 deklaracji VAT-7. W rubryce nr 32 deklaracji VAT wpisuję kwotę netto z faktury wewnętrznej, a w rubryce 33 VAT, który naliczyłam. Jak zaksięgować taką operację w księgach handlowych? Chodzi w szczególności o kwotę, którą wpisuję do deklaracji w rubryce 32 i 33. Zaksięgowałam to następująco: rozliczenie zakupu towarów w wartości netto, VAT naliczony 22%, towary w wartości netto oraz rozliczenie z kontrahentem w wartości brutto. Brakuje mi jednak księgowania tej operacji, którą wpisuję bezpośrednio do deklaracji VAT-7 w rubryki: 32 i 33.
Pytanie: Rozliczana przeze mnie firma otrzymała od krajowej firmy leasingowej faktury za leasing samochodu osobowego. Data wystawienia faktury jest z listopada 2007 r., otrzymałem fakturę także i w tym miesiącu, natomiast termin płatności i data sprzedaży są wpisane na tej fakturze z miesiąca następnego. Czy w takim przypadku mogę w rozliczeniu VAT za listopad, ująć tę fakturę i odliczyć 60% VAT naliczonego? Czy też decydująca dla miesiąca rozliczenia będzie tu data sprzedaży lub termin płatności i będę mógł rozliczyć ten leasing dopiero w deklaracji za miesiąc następny?
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip