Od 1 listopada 2019 r. zacznie funkcjonować obowiązkowy split payment w VAT dla niektórych branż. Czy można uniknąć stosowania tego mechanizmu?
Przedsiębiorca posiada dwa rachunki bankowe. W obu otrzymuje wpłaty od odbiorców. W jednym banku rachunek split payment jest oprocentowany. Czy istnieje możliwość przekazania środków zgromadzonych na rachunku split payment z jednego banku na rachunek split payment w drugim banku? Czy jest to zgodne z prawem?
Czy obowiązkowy split payment od listopada br. dotyczy wyłącznie czynnych podatników VAT? Co oznacza stwierdzenie: „split payment obejmie transakcje dokonane pomiędzy podatnikami"? Czy podatnik zwolniony z VAT świadczący usługi budowlane poniżej kwoty 15.000 zł, musi otworzyć obowiązkowo rachunek firmowy z subkontem VAT? Czy może nadal posługiwać się swoim rachunkiem prywatnym?
Podatnik prowadzijednoosobową działalność gospodarczą, która wykonuje usługę pośrednictwa w sprzedaży maszyn na rzecz włoskiego kontrahenta. Usługi wykonywane są na terenie Polski i UE, a faktury wystawiane na włoskiego kontrahenta w formie odwrotnego obciążenia. Czy te przepisy, które wchodzą w życie od 1 listopada 2019 r., dotyczą również jego faktur? Czy musi pisać na nich „mechanizm podzielonej płatności" zamiast odwrotnego obciążenia? Czy kupując towary do 15.000 zł z odwrotnym obciążeniem od 1 listopada 2019 r., jest zobowiązany do podzielonej płatności? Czy będąc wystawcą faktury z odwrotnym obciążeniem jest zobowiązany do zapłaty swoim kontrahentom za towary i usługi metodą podzielonej płatności? Jak rozumieć likwidacje odwrotnego obciążenia od 1 listopada 2019 r. w stosunku do podzielonej płatności?
Czy firma budowlana, która do tej pory korzystała z odwrotnego obciążania od września powinna była wystawiać faktury na ogólnych zasadach lub z informacją mechanizm podzielonej płatności? Czy limit 15.000 złotych netto w stosunku do jednego kontrahenta powinno się rozumieć w odniesieniu do miesiąca czy w ujęciu rocznym? Czy w odniesieniu do rodzaju transakcji? Czy jeśli przykładowo podatnik wykonuje prace budowlane w przeciągu 3 miesięcy, natomiast faktury wystawia co miesiąc na część wykonanych prac, to jak należy rozumieć ten limit?
Płatność za zakupiony towar czy usługę będzie dokonywana w ten sposób, że zapłata, która odpowiada wartości sprzedaży netto, jest regulowana przez nabywcę na rachunek rozliczeniowy dostawcy bądź rozliczana w inny sposób, zaś pozostała cześć należności, tj. odpowiadająca kwocie VAT – będzie płacona na specjalny rachunek bankowy dostawcy, tzw. rachunek VAT.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip