Koszty związane bezpośrednio z transportem sprowadzanych towarów np.: koszty załadunku, czy też opłaty portowe powiększają podstawę opodatkowania importu towarów – wyjaśnił minister finansów w najnowszej interpretacji ogólnej.
Komentowana interpretacja ogólna dotyczy art. 30b ust. 4 ustawy o VAT.
Na podstawie tego przepisu podstawę opodatkowania VAT z tytułu importu towarów powiększa się o koszty dodatkowe ponoszone do pierwszego miejsca przeznaczenia na terytorium kraju, jak również wynikające z transportu do innego miejsca przeznaczenia znajdującego się na terytorium Unii Europejskiej, jeżeli miejsce to jest znane w momencie dokonania importu (o ile nie zostały włączone do wartości celnej).
Główny Urząd Statystyczny podaje, że w 2015 roku zarówno eksport, jak i import towarów osiągnęły wyższy poziom niż przed rokiem. Eksport wzrósł o 4,7 proc. (do ponad 56,8 mld euro), a import o 0,4 proc. (do blisko 54,8 mld euro).
Jak wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego w I kwartale 2015 roku eksport towarów wzrósł o 5,2 proc. do blisko 42,5 mld euro. Wartość importu spadła natomiast o 1 proc. do 40,4 mld euro. Oznacza to poprawę salda obrotów towarowych i nadwyżkę w wysokości prawie 2,1 mld euro.
Eksport polski w dwóch pierwszych miesiącach 2015 roku wyniósł 26,9 mld euro. W stosunku do ubiegłego roku wzrósł więc o 2,2 proc. Zmniejszył się natomiast poziom importu - o 4,3 proc. do 25,4 mld euro - podaje Główny Urząd Statystyczny.
W przypadku nadmiernego importu z państw trzecich kraje Unii Europejskiej mogą bronić się stosując środki antydumpingowe antysubsydyjne i ochronne. Zwykle stosowane są dwa pierwsze z tych sposobów.
W 2014 roku eksport towarów z Polski wyniósł prawie 157, 7 mld euro i był wyższy o 5,9 proc. w stosunku do ubiegłego roku. Na podobnym poziomie ukształtował się import (wzrost o 6,4 proc.) - wynika z danych Narodowego Banku Polskiego.
Według wstępnych danych GUS, po 11 miesiącach 2014 r. eksport towarów osiągnął wartość prawie 150,5 mld euro i był wyższy o 4,8% w porównaniu z poziomem sprzed roku. Nieznacznie szybciej wzrósł w tym czasie import do Polski, tj. o 5%, do 152,2 mld euro. Przełożyło się to na pogłębienie deficytu obrotów towarowych o 345 mln euro, do ok. 1,7 mld euro.
Od 1 stycznia 2015 r. obowiązują zmiany w VAT dotyczące firm importujących przez polskie porty morskie. Podatnicy VAT posiadający status tzw. przedsiębiorców upoważnionych (Authorised Economic Operator - AEO) mogą rozliczać kwoty podatku należnego z tytułu importu towarów w deklaracji podatkowej VAT-7.
Eksport w okresie styczeń-maj 2014 roku, w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku, wzrósł o 7%. Natomiast import do Polski wyniósł blisko 66,7 mld euro i odnotował wzrost o 4,8%. Notowany przed rokiem deficyt na poziomie 1,2 mld euro został przekształcony w nadwyżkę w wysokości 65 mln euro.
Czy dłużnik ma obowiązek korekty odliczonego uprzednio VAT od importu towarów i WNT w sytuacji niezapłacenia należności w terminie 150 dni? Sprawdź.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip