Podatnik błędnie wystawił faktury VAT, ale zostały one skorygowane w związku z kontrolą podatkową. Organ podatkowy domagał się jednak zapłaty podatku upatrując strat podatkowych dla budżetu państwa. NSA odrzucił to żądanie orzekając, że organ podatkowy nie wskazał konkretnie, w czym upatruje ryzyko strat we wpływach podatkowych do budżetu.Wyrok NSA z 4 września 2018 r., sygn. akt I FSK 1418/16
Załóżmy, że rozliczana przez Ciebie firma otrzymuje papierowe faktury, które przechowuje wyłącznie elektronicznie. Czy tak udokumentowane wydatki możesz bez obaw zaliczyć do kosztów podatkowych? Sprawdź komentarz eksperta.
Przepisy o VAT wymagają, aby podatnik zapewnił autentyczność pochodzenia, integralność treści oraz czytelność faktur. Możliwość wystawiania faktur w formie elektronicznej i ich przechowywania w takiej postaci wynika bezpośrednio z przepisów ustawy o VAT. Jedynym dodatkowym wymogiem jest konieczność uzyskania akceptacji odbiorcy faktury co do tej formy wystawiania i dostarczania faktur (art. 106n ust. 1 ustawy o VAT). Z czego wynika kwestia przechowywania kopii faktur wystawionych w odsłonie papierowej w formie zapisów elektronicznych w systemie księgowym podatnika nie wynika wprost z przepisów ustawy o VAT? Czy kopie faktur można archiwizować elektronicznie? Jak ma postąpić podatnik przykładowo w takiej sytuacji, kiedy otrzymał link do strony od dostawcy , z której pobrał e-fakturę w formacie PDF, jednak faktura ta nie zawiera imienia i nazwiska osoby, która tę fakturę wystawiła. Czy taka faktura spełnia wymogi e-faktury - czy jest to zgodne z przepisami?
Zapraszamy do obejrzenia video porady eksperta. Nasz ekspert odpowie na wszystkie pytania poruszone w pytaniu.
Faktury VAT w świetle obowiązujących przepisów: faktury elektroniczne, faktury korygujące oraz bieżące problemy i zagadnienia. Zapraszamy do obejrzenia najnowszego szkolenia.
W jaki sposób firma powinna postępować z fakturami, które wpływają pocztą elektroniczną na adres przeznaczony wyłącznie do takiej korespondencji. Czy po ich wydrukowaniu i zaksięgowaniu trzeba je jakoś specjalnie archiwizować?
Parlament Europejski i Rada UE przyjęły 27 maja 2014 roku Dyrektywę w sprawie fakturowania elektronicznego w zamówieniach publicznych (2014/55/EU). W konsekwencji we wszystkich państwach członkowskich rozliczanie zamówień publicznych będzie realizowane wyłącznie z udziałem e-faktur w standardzie umożliwiającym ich automatyczne przetwarzanie.
Za pomocą dowolnych kontroli biznesowych podatnik sam będzie musiał zadbać o zapewnienie autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelność e-faktury. Obowiązuje już nowe rozporządzenie w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej
Od 1 stycznia 2013 r. zostanie wdrożona unijna dyrektywa, która zrówna status faktur papierowych i elektronicznych. Chociaż przepisy muszą jeszcze zostać zaimplementowane do prawa polskiego, niewątpliwie wprowadzą liczne uproszczenia i oszczędności dla podatników.
Od 1 stycznia 2013 r. zostanie wdrożona dyrektywa, która zrówna - na terenie całej Unii Europejskiej - status faktur papierowych i elektronicznych, co przyniesie konkretne oszczędności przedsiębiorcom. Zapisy dyrektywy muszą jeszcze zostać zaimplementowane do systemu prawnego każdego kraju członkowskiego UE.
W dniu 6 sierpnia 2010 r. odbyło się I czytanie komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy o podpisie elektronicznym, ustawy o podatku od towarów i usług, ustawy - Kodeks cywilny oraz ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych. Sprawdź, w jaki sposób nowe przepisy wpłyną na rozliczenia VAT.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip