Parlament Europejski i Rada UE przyjęły 27 maja 2014 roku Dyrektywę w sprawie fakturowania elektronicznego w zamówieniach publicznych (2014/55/EU). W konsekwencji we wszystkich państwach członkowskich rozliczanie zamówień publicznych będzie realizowane wyłącznie z udziałem e-faktur w standardzie umożliwiającym ich automatyczne przetwarzanie.
Po zaimplementowaniu dyrektywy do systemów prawnych państw członkowskich UE, administracja państwowa będzie zobowiązana przyjmować od wykonawców zamówień publicznych i koncesjonariuszy faktury w postaci elektronicznej i to w standardzie umożliwiającym automatyzację procesów przetwarzania danych, takich jak np. księgowanie czy ewidencja podatkowa. Dzięki temu zarówno sama administracja jak i przedsiębiorcy obniżą koszty operacyjne.
Organ podatkowy nie może odmówić podatnikowi wydania interpretacji dotyczącej wystawiania i przesyłania e-faktur – uznał Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku o sygn. akt I FSK 634/13.
Sprawa dotyczyła spółki prowadzącej działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania energii elektrycznej. W związku z dużą liczbą wystawianych dokumentów firma wdrożyła elektroniczny system wymiany faktur. System pozwala jednocześnie na wystawienie i wymianę faktur w procesie samofakturowania, w ramach którego można wystawiać faktury stwierdzające dokonanie na jego rzecz dostaw (np. energii). Faktury takie są następnie w systemie akceptowane i pobierane przez podmioty, które podpiszą stosowną umowę. System posiada też odpowiednie zabezpieczenia.
Spółka zapytała ministra finansów, czy sposób przesyłania faktur w formie elektronicznej zapewnia autentyczność pochodzenia i integralność ich treści w rozumieniu rozporządzenia w sprawie e-faktur.
Organ podatkowy odmówił wydania interpretacji. Uznał, że nie jest uprawniony do oceny wypełnienia warunków zapewnienia autentyczności pochodzenia i integralności treści przesyłanych faktur, ponieważ wymaga to wiedzy specjalistycznej. Zatem takiej weryfikacji będzie mógł dokonać właściwy organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w toku kontroli podatkowej lub skarbowej. Organ podatkowy wyjaśnił, że postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej, stosownie do treści art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, opiera się jedynie na interpretacji prawa podatkowego.
Sprawa trafiła do WSA w Poznaniu.
Z badań wynika, że o e-fakturach słyszało aż 88% Polaków. Mimo to ponad połowa polskiego społeczeństwa nie chce otrzymywać dokumentów w formie elektronicznej. Wśród nich jedną czwartą stanowią osoby, które już z e-faktur korzystają. Dlaczego, więc Polacy wciąż podchodzą do elektronicznych dokumentów z dużą nieufnością?
Elektroniczne faktury w transakcjach między przedsiębiorcami, rozliczanie projektów unijnych drogą elektroniczną i informatyczne narzędzia przy prowadzeniu przetargów - takie plany ma Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji. Szef tego resortu Michał Boni przekonuje, że cyfryzacja przyniesie duże korzyści zarówno dla państwa jak i prywatnych przedsiębiorców.
Za pomocą dowolnych kontroli biznesowych podatnik sam będzie musiał zadbać o zapewnienie autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelność e-faktury. Obowiązuje już nowe rozporządzenie w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip