Nieodpłatne przekazanie hal magazynowych na obcym gruncie – skutki podatkowe i księgowe

Halina Skiba

Autor: Halina Skiba

Dodano: 13 grudnia 2024
Pytanie: Rozliczam zakład budżetowy. W roku 2019 zaczęliśmy budowę dwóch hal magazynowych (namiotowych) na obcym gruncie - innej jednostki - teren użytkujemy, ale nie jesteśmy właścicielami. Budowa zakończyła się w 2024 roku w marcu. Przyjęłam hale do środków trwałych jako budynki. Po wystąpieniu o interpretację indywidualną urząd miasta podjął decyzję o opodatkowaniu tych hali podatkiem od nieruchomości. Podatek od nieruchomości ma naliczać właściciel gruntu. Jednocześnie dostałam polecenie nieodpłatnego przekazania tych dwóch hal do właściciela gruntu - innej jednostki. Wszyscy podlegamy pod Miasto Poznań - obciążamy się wzajemnie notami, a nie fakturami, ponieważ mamy jeden NIP do VAT. Koszty dotyczące budowy były księgowane do środków trwałych w budowie, a po zakończeniu budowy, od kwietnia były księgowane w koszty jako odpis amortyzacyjny. Jeśli przekażę hale nieodpłatnie innej jednostce w grudniu, to co zrobić z resztą kosztów, która nie została zamortyzowana? Przy sprzedaży niezamortyzowane koszty księguje w koszty, ale tu mam nieodpłatne przekazanie. Czy mogę zaliczyć w koszty część niezamortyzowaną? Co z VAT, który przy kolejnych fakturach odliczałam od 2019 roku (od rozpoczęcia budowy) różnymi prewspółczynnikami? Czy mam to korygować przez 10 lat w korekcie rocznej, skoro na koniec roku nie będzie u mnie na stanie, czy też należy zrobić jakąś korektę jednorazową, ponieważ środek zmienia przeznaczenie z działalności mieszanej na działalność statutową (niepodlegającą VAT) i zostanie nieodpłatnie przekazany?
Korzyści 

Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:

  • Jak należy postąpić z niezamortyzowaną częścią kosztów budowy hal magazynowych przy ich nieodpłatnym przekazaniu;
  • W jaki sposób obliczyć i rozliczyć korektę VAT w przypadku zmiany przeznaczenia środka trwałego na działalność statutową;
  • Czy korekta podatku VAT powinna być dokonana jednorazowo, czy w ramach rocznej korekty;
  • Jakie dokumenty są wymagane do prawidłowego ujęcia nieodpłatnego przekazania w ewidencji księgowej;
  • Czy można zaliczyć w koszty wartość niezamortyzowaną przy nieodpłatnym przekazaniu środka trwałego;
  • Jakie kroki należy podjąć w ewidencji księgowej, aby prawidłowo ująć przekazanie hal magazynowych.

Polecamy też:

Dowiedz się, czy można odliczyć VAT od zakupów dotyczących niewynajmowanych lokali

Zakup platformy przychodowej do DPS – przykłady księgowań

Czy w jednostce budżetowej trzeba instalować kasę online

Pozostało jeszcze 52% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do Portalu FK a wraz z nim:

  • Aktualne informacje o zmianach w prawie (24/dobę)
  • Indywidualne konsultacje z ekspertami (odpowiedź w 48 h)
  • Codziennie aktualizowana baza ponad 40 500 porad dotyczących podatków, VAT, rachunkowości, ZUS i prawa pracy
  • Ponad 3 000 narzędzi: kalkulatory, wzory dokumentów, formularze, szkolenia i porady wideo
Halina Skiba

Autor: Halina Skiba

specjalista ds. finansowych w jednostce budżetowej, wieloletni praktyk, autor licznych publikacji w zakresie klasyfikacji budżetowej
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz