Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:
Z punktu widzenia pracowników i rozliczających ich płatników, jedną z najbardziej istotnych zmian w podatkach, które wejdą w życie z początkiem 2023 roku, jest modyfikacja przepisów dotyczących składania PIT-2. Formularz ten w nowej wersji będzie miał znacznie szersze zastosowanie niż dotychczas. W związku z tym pojawia się pytanie o aktualność PIT-2 złożonych w poprzednich latach.
Od 1 stycznia 2023 r. zmienią sie zasady składania przez pracowników (zleceniobiorców itp.) różnego rodzaju wniosków i oświadczeń, mających wpływ na obliczanie zaliczek na podatek dochodowy tych osób. Mianowicie wolno będzie to robić na piśmie albo w inny sposób przyjęty u danego płatnika. Ponadto znacząco zostanie zmodyfikowany formularz PIT-2, którego kolejna – dziewiąta już wersja – będzie miała znacznie szersze zastosowanie niż dotychczas. Nowy PIT-2 (9) będzie się stosować do umów o pracę oraz umów cywilnoprawnych osiągniętych w 2023 roku. Jest to konsekwencją nowelizacji przepisów w tym zakresie na podstawie tzw. Polskiego Ładu 2.0. Chodzi o ustawę z 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (dalej: ustawa nowelizująca).
Należy przy tym pokreślić, że przez wiele lat skuteczne złożenie pracodawcy oświadczenia PIT-2 było możliwe przed pierwszą wypłatą w roku podatkowym (którym w przypadku osób fizycznych jest rok kalendarzowy). Natomiast po wejściu w życie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z 7 stycznia 2022 r. w sprawie przedłużenia terminów poboru i przekazania przez niektórych płatników zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych – możliwość złożenia PIT-2 istnieje również w trakcie roku podatkowego, a więc można to zrobić w dowolnym momencie. Zasada ta została utrzymana również na gruncie przepisów, które zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2023 r.
Nie zmieniła się również zasada, że oświadczenie PIT-2 jest ważne do jego odwołania. Zatem jeśli pracownik raz złożył PIT-2, to nie musi go składać co roku. Oświadczenie złożone raz w danym zakładzie pracy obowiązuje bowiem nie tylko w aktualnym rok podatkowym, lecz również w latach następnych. Jednakże w razie zmiany stanu faktycznego zawartego w PIT-2 pracownik ma obowiązek poinformować o tym pracodawcę. Do tej pory kwestię tę regulował art. 32 ust. 3a ustawy o PIT – stanowiący, że ww. oświadczenia nie składa się, jeżeli stan faktyczny wynikający z oświadczenia złożonego w latach poprzednich nie uległ zmianie. Co prawda z dniem 1 stycznia 2023 r. przepis ten zostanie uchylony, ale należy zwrócić uwagę na zapis art. 22 wspomnianej wcześniej ustawy nowelizującej. Zgodnie z jego treścią oświadczenia i wnioski mające wpływ na obliczenie zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, złożone płatnikowi przed dniem wejścia w życie niniejszego przepisu, zachowują moc.
Natomiast jeśli pracownik do tej pory nie składał PIT-2, a chciałby skorzystać ze wskazanych w nim preferencji lub zmieniły się okoliczności mające wpływ na obliczanie jego zaliczek na PIT, to powinien złożyć nowy formularz PIT-2 (9). W tym drugim przypadku będzie to konieczne, nawet jeśli jego pracodawca dysponuje już „starym” oświadczeniem PIT-2 tej osoby. Takimi okolicznościami uzasadniającymi złożenie nowego PIT-2 mogą być np. zmiana zakresu upoważnienia dla płatników w celu stosowania odliczenia w wysokości 1/12 kwoty zmniejszającej podatek (w odpowiedniej proporcji 1/12, 1/24, 1/36) – w razie podjęcia zatrudnienia u dwóch lub więcej pracodawców (część C formularza), zmiana miejsca zamieszkania wpływająca na wysokość stosowanych kosztów pracowniczych (część F formularza), czy decyzja o skorzystaniu z określonych ulg (na powrót, dla rodzin 4+ i dla pracujących seniorów), których dotyczy część G formularza.
Takie wnioski nasuwają się również z objaśnień do nowego formularza PIT-2 (9) o następującej treści: „Podatnik jest obowiązany wycofać lub zmienić złożone uprzednio oświadczenie lub wniosek, jeżeli zmieniły się okoliczności mające wpływ na obliczenie zaliczki na podatek. Wycofanie i zmiana złożonego wcześniej oświadczenia lub wniosku następuje poprzez złożenie nowego oświadczenia lub wniosku. Przykładowo, jeśli podatnik chce zmienić lub wycofać wcześniej złożone zakładowi pracy oświadczenie w zakresie stosowania kwoty zmniejszającej podatek, to wypełnia część C. Przy czym w przypadku zmiany wcześniejszego oświadczenia, podatnik wypełnia poz. 6, a w przypadku wycofania uprzednio złożonego oświadczenia, wypełnia poz. 7. Płatnik uwzględnia oświadczenie/wniosek najpóźniej od miesiąca następnego po miesiącu, w którym otrzymał to oświadczenie/wniosek”.
Sprawdź też:
Emeryt zatrudniony na umowę o pracę, bez ulgi dla seniorów a PIT-11
Zmiany w PIT 2023. Przegląd najważniejszych zmian – praktyczne zestawienie
Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.