Dodatkowe świadczenia dla pracowników z ZFŚS - czy podlegają PIT

Mariusz Olech

Autor: Mariusz Olech

Dodano: 6 grudnia 2024
Dodatkowe świadczenia dla pracowników z ZFŚS - czy podlegają PIT

Świadczenia przekazywane pracownikom z różnych okazji przez zakład pracy, które nie mają charakteru dodatkowej gratyfikacji dla tych osób za wykonaną pracę, w przypadku pokrycia poniesionych w tym celu wydatków z ZFŚS, nie stanowią darowizn. Rodzi to określone skutki podatkowe. Zwróciło na nieuwagę Ministerstwo Finansów w opublikowanych niedawno wyjaśnieniach.

Korzyści 

Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:

  • Jakie są podatkowe skutki braku uznania za darowizny pokrytych za ZFŚS świadczeń na rzecz pracowników, które nie stanowią wprost gratyfikacji  za ich pracę (np. upominków)
  • Jak podatkowo traktować tego rodzaju świadczenia, jeśli zostały sfinansowane ze środków obrotowych pracodawcy

Sprawdź też:

Czy  sądy i notariusze  wesprą  podatników  podatku od spadków i darowizn

Wystawienie informacji podatkowej po przekazaniu darowizny

Zakup upominków dla pracowników ze środków obrotowych – skutki podatkowe

Jak nagrodzić zespół za dobre wyniki? Podarunki dla pracowników

Wyjaśnień tych resort finansów udzielił  na pytanie zadane przez dziennikarza, dotyczące skutków w podatku dochodowym przekazania pracownikom (ich dzieciom) drobnych upominków/prezentów z okazji różnych okoliczności – np. świąt, Dnia Dziecka, narodzin dziecka, ślubu  pracownika itp. Generalnie chodzi o świadczenia, które nie są dla pracowników dodatkową formą gratyfikacji za wykonaną pracę. Pytającego interesowało, czy przekazanie pracownikom wskazanych świadczeń, jeśli są one finansowane ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych  (ZFŚS)  stanowi darowiznę, skoro fundusz ten   jest zasadniczo przeznaczony do finansowania działalności socjalnej (tj. świadczeń niebędących gratyfikacją za wykonaną pracę).

Jak do tej kwestii ustosunkowało się Ministerstwo Finansów

Do zagadnienia tego  Ministerstwo Finansów odniosło się w informacji z 3 grudnia 2024 r., opublikowanej dwa dni później na stronie Systemu Informacji Celno-Skarbowej EUREKA (www.eureka.mf.gov.pl). Wspomniany resort – nawiązawszy do tego, że  pytanie dotyczy świadczeń otrzymywanych na podstawie ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych – poinformował w niej, że świadczenia te są przyznawane pracownikom jako element wsparcia socjalnego, do którego zobowiązany jest pracodawca na mocy tej ustawy. Dlatego też nie można ich rozpatrywać w kontekście umowy darowizny uregulowanej przepisami kodeksu cywilnego.

Według MF tego rodzaju świadczenia są zatem przychodem w rozumieniu ustawy o PIT. Świadczenia te korzystają jednak ze zwolnienia w granicach określonych w art. 21 ust. 1 pkt 67 wspomnianej ustawy.

Przypomnijmy, że na podstawie powołanego przepisu, wolna od PIT jest wartość otrzymanych przez pracownika w związku z finansowaniem działalności socjalnej, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, rzeczowych świadczeń oraz otrzymanych przez niego w tym zakresie świadczeń pieniężnych, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (ZFŚS)  lub funduszy związków zawodowych. Zwolnienie to przysługuje łącznie do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 1..000 zł. W treści przywołanego art.  21 ust. 1 pkt 67 ustawy PIT zawarto zarazem  zastrzeżenie, że rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.

Ważne jest źródło finansowania świadczeń

W tym miejscu warto podkreślić, że w ocenie MF inaczej będzie wyglądać podatkowa kwalifikacja przedmiotowych świadczeń, jeśli źródłem ich finansowania nie jest ZFŚS, lecz np. środki obrotowe pracodawcy. Wówczas bowiem, w świetle opisu sprawy, w którym znajduje się odwołanie do wyjaśnień tego resortu udzielonych 29 maja 2024 r., świadczenia te można rozpatrywać pod kątem darowizn. To by oznaczało – przy założeniu, że każdy przypadek należy oceniać indywidualnie – że w takich przypadkach znalazłyby zastosowanie przepisy ustawy z 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn, a nie przepisy regulujące powstanie przychodu na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych. Jak bowiem wynika z art.  2 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT, przepisów tej ustawy nie stosuje się do przychodów podlegających przepisom o podatku od spadków i darowizn.

W konsekwencji na przekazującym pracownikom takie okolicznościowe świadczenia (np. upominki z okazji ślubu) podmiocie nie będą ciążyć obowiązki płatnika związane z obliczeniem, pobraniem i odprowadzeniem do urzędu skarbowego zaliczki na PIT. 

Co istotne, takie wnioski nasuwają się również z innych wyjaśnień fiskusa. Tytułem przykładu można wskazać na interpretacje indywidualne dyrektora  Krajowej Informacji Skarbowej z 14 lutego 2024 r. (nr 0112-KDIL2-1.4011.39.2024.2.DJ) i z 23 lutego 2024 r. (nr 0114-KDIP3-2.4011.1141.2023.1.JK3).

Autor:

Mariusz Olech

Mariusz Olech

Autor: Mariusz Olech

Prawnik z doświadczeniem w administracji skarbowej, dziennikarz. Ukończył studia magisterskie na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie oraz na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Jest także absolwentem podyplomowych studiów w zakresie Master of Business Administration. Wykładowca akademicki. Autor licznych publikacji z dziedziny podatków, prawa pracy i szeroko rozumianego prawa gospodarczego w czołowych polskich wydawnictwach.
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz