Czy sądy i notariusze wesprą podatników podatku od spadków i darowizn

Mariusz Olech

Autor: Mariusz Olech

Dodano: 3 grudnia 2024
Czy sądy i notariusze wesprą podatników podatku od spadków i darowizn

Chociaż spadkobiercy będący członkami najbliższej rodziny zmarłego mogą uniknąć płacenia podatku od spadków i darowizn, to jednak w praktyce stosowanie przysługującego im zwolnienia często napotyka na trudności. Zwrócił na to uwagę Rzecznik Praw Obywatelskich w wystąpieniu skierowanym do Ministra Finansów, zaapelowawszy jednocześnie o podjęcie działań w celu poprawy sytuacji podatników.

Korzyści 

Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:

  • Którym spadkobiercom przysługuje prawo do całkowitego zwolnienia od  podatku od spadków i darowizn
  • Jakie warunki trzeba spełnić, aby móc skorzystać z tego przywileju
  • Na czym polegają problemy podatników w tym zakresie, sygnalizowane przez RPO
  • Jak Rzecznik Praw Obywatelskich proponuje  je rozwiązać
  • Jaką  rolę  pełniłyby w tym sądy oraz notariusze

Sprawdź też:

Projekt ustawy likwidującej podatek od spadków już w Sejmie

Wykup środka trwałego po śmierci przedsiębiorcy

Od 11 lipca nowy wzór zgłoszenia SD-ZP dla spadkobierców

Zaliczki na podatek w firmie w spadku po zmarłym

Zgodnie  z art. 1 ust. 1  ustawy 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn, opodatkowaniu tym podatkiem podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Polski lub  wykonywanych  tutaj praw majątkowych,  m.in. tytułem dziedziczenia, a także zapisu zwykłego, dalszego zapisu, zapisu windykacyjnego, czy polecenia testamentowego. Oznacza to, że od nabycia spadku co do zasady trzeba zapłacić wspomnianą daninę. Podatek oblicza się od wartości nabytego majątku ponad kwotę wolną.

Kwoty wolne od podatku wynoszą odpowiednio:
  • 36.120 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do I grupy podatkowej,
  • 27.090 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do II  grupy podatkowej,
  • 5.733 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do III grupy podatkowej.

Preferencje dla członków najbliższej rodziny

Jeśli jednak podatnik otrzymał np. spadek po członku najbliższej rodziny, to może skorzystać z całkowitego zwolnienia od podatku. Aby tak się stało, musi należeć do tzw. zerowej grupy podatkowej względem zmarłego. Zgodnie z art. 4a ust. 1  ustawy o podatku od  spadków i darowizn, zalicza  się do niej jego:

  • małżonka,
  • zstępnych – dzieci, wnuków, prawnuków,
  • wstępnych – rodziców, dziadków pradziadków,
  • pasierbów;
  • rodzeństwo,
  • ojczyma oraz macochę.
Ponadto w celu  skorzystania z  całkowitego zwolnienia podatkowego konieczne jest zgłoszenie na formularzu SD-Z2 otrzymania spadku  właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego. Trzeba to zrobić w terminie 6 miesięcy od dnia powstania obowiązku podatkowego bądź od dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu stwierdzającego nabycie spadku.

Co istotne, każdy ze spadkobierców składa oddzielne zgłoszenie SD-Z2. Niedochowanie wskazanego terminu będzie się wiązać z koniecznością zapłaty podatku (na zadach  określonych dla I  grupy podatkowej). 

Wyjątek dotyczy sytuacji, gdy o otrzymaniu w spadku rzeczy lub praw majątkowych nabywca dowiedział się po upływie 6 miesięcy od powstania obowiązku podatkowego. Wówczas zachowuje prawo do całkowitego zwolnienia od podatku, pod warunkiem, że zgłosi te rzeczy lub prawa majątkowe naczelnikowi urzędu skarbowego nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia, w którym dowiedział się o ich nabyciu, oraz uprawdopodobni fakt późniejszego powzięcia wiadomości o ich nabyciu (art. 4a ust. 2  ustawy o podatku od spadków i darowizn).

Podatnicy mają problem ze stosowaniem zwolnienia

Spadkobiercy mają jednak trudności ze stosowaniem tych przepisów, na co  zwrócił uwagę także Rzecznik Praw Obywatelskich. Poinformował on o przypadkach niedotrzymania przez podatników 6-miesięcznego terminu na zgłoszenie w urzędzie skarbowym nabycia spadku na formularzu SD-Z2. Przy czym wyjaśnił,  że jako przyczynę uchybień tego terminu wskazują oni brak wiedzy lub niedoinformowanie o warunkach formalnych koniecznych do uzyskania zwolnienia.

RPO podniósł zarazem, że według sądów administracyjnych niedotrzymanie powyższego terminu wywiera skutek prawny w postaci definitywnej utraty prawa do zwolnienia – bez względu na przyczynę uchybienia. Co istotne, termin ten nie może być przywrócony. W takiej sytuacji jedyną drogą jest zwrócenie się o udzielenie ulgi w spłacie zobowiązania podatkowego. Jednakże  fiskus zazwyczaj odmawia jej udzielenia. RPO  stwierdził wręcz,  że analiza spraw wpływających do jego Biura  wskazuje, że pozytywne rozpatrzenie takiego wniosku  przez fiskusa bez ingerencji sądu administracyjnego jest praktycznie niemożliwe. Nawet w przypadku stwierdzenia przesłanki ważnego interesu podatnika lub interesu społecznego, działając w granicach uznania administracyjnego, organy odmawiają umorzenia zaległości podatkowej z odsetkami. W niektórych przypadkach rozstrzygnięcia skarbówki są korygowane w kontroli sądowo-administracyjnej. Niemniej jednak takie postępowania trwają latami i nie zawsze kończą się pozytywnym dla podatnika rozstrzygnięciem.

RPO ponownie  pisze do Ministra Finansów

W związku z tym Rzecznik Praw Obywatelskich podjął kolejną interwencję w tej sprawie. W skierowanym do Ministra Finansów piśmie z 12 listopada 2024 r. (nr V.511.526.2024.EG) przypomniał, że RPO apelował już o rozważenie zasadności rezygnacji z konieczności zgłoszenia w 6-miesięcznym terminie. Resort finansów nie zgodził się jednak z tym postulatem, uznawszy  całkowitą rezygnację z dokonania takiego zgłoszenia za niezasadną z punktu widzenia prawidłowości działania i szczelności systemu podatkowego.

Dlatego w kolejnym podejściu RPO zwrócił się do Ministra Finansów z pytaniem o możliwość wprowadzenia dla sądów i notariuszy ustawowego obowiązku pouczania obywateli o warunkach koniecznych do uzyskania zwolnienia.

Alternatywnie Rzecznik wniósł o inne działania dla wzmocnienia sytuacji podatników, którzy z niezawinionych przyczyn lub z powodu niedoinformowania nie dopełnili warunków niezbędnych do skorzystania ze zwolnienia. W  jego  ocenie otrzymanie przez obywatela klarownego pouczenia mogłoby przyczynić się do zmniejszenia przypadków, gdy z powodu niewiedzy podatnika minął omawiany 6-miesięczny termin.

Autor:

Mariusz Olech

Mariusz Olech

Autor: Mariusz Olech

Prawnik z doświadczeniem w administracji skarbowej, dziennikarz. Ukończył studia magisterskie na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie oraz na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Jest także absolwentem podyplomowych studiów w zakresie Master of Business Administration. Wykładowca akademicki. Autor licznych publikacji z dziedziny podatków, prawa pracy i szeroko rozumianego prawa gospodarczego w czołowych polskich wydawnictwach.
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz