Zmiany dotyczące przesyłania pełnomocnictw mają przynieść korzyści podatnikom

Mariusz Olech

Autor: Mariusz Olech

Dodano: 7 grudnia 2023
Zmiany dotyczące przesyłania pełnomocnictw mają przynieść korzyści podatnikom

Pod koniec roku mają zmienić się przepisy wykonawcze dotyczące przesyłania do organów podatkowych pełnomocnictw drogą elektroniczną. Zmiany, o których mowa, przewiduje przygotowany przez resort finansów projekt rozporządzenia MF w tej sprawie. Ich celem jest m.in. dostosowanie obowiązujących w tym zakresie regulacji do nowych przepisów o doręczeniach elektronicznych. 

Nowe przepisy mają zastąpić dotychczas obowiązujące rozporządzenie Ministra Finansów z 28 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu przesyłania, w formie dokumentu elektronicznego, pełnomocnictwa ogólnego, pełnomocnictwa szczególnego oraz pełnomocnictwa do doręczeń (Dz. U. z 2017 r. poz. 1269), które zostanie uchylone. 

Jak wyjaśnili autorzy projektu, potrzeba wydania nowego rozporządzenia wynika m.in. ze zmiany brzmienia delegacji ustawowej zawartej w art. 138j § 2 Ordynacji podatkowej, nadanego przez art. 84 pkt 26 ustawy z 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (Dz .U. z 2023 r. poz. 285 ze zm.). W brzmieniu przepisu art. 138j § 2 Ordynacji podatkowej dokonano zmiany terminologicznej, polegającej na zastąpieniu wyrazów ,,w formie dokumentu elektronicznego" wyrazami ,,jeżeli zostały one utrwalone w postaci elektronicznej". Zmiana ta weszła w życie z dniem 5 października 2021 r. Pomimo zmiany brzmienia upoważnienia ustawowego uchylane rozporządzenie nie utraciło z tym dniem mocy prawnej, ponieważ w wyniku tej zmiany nie uległ zmianie zakres spraw przekazanych do uregulowania w rozporządzeniu.

Ponadto treść projektowanego rozporządzenia dostosowuje sposób przesyłania pełnomocnictw szczególnych oraz pełnomocnictw do doręczeń do nowych regulacji w zakresie doręczeń elektronicznych. Chodzi o wprowadzenie możliwości przesyłania od 30 grudnia 2023 r. takich pełnomocnictw, utrwalonych w postaci elektronicznej, na adres właściwego organu podatkowego do doręczeń elektronicznych. Na gruncie rozporządzenia, o którym mowa, nadal będzie jednak możliwe przesyłanie wymienionych pełnomocnictw za pośrednictwem platformy ePUAP. Uregulowano także możliwość przesyłania pełnomocnictw za pośrednictwem konta w e-Urzędzie Skarbowym.

W ocenie projektodawców nowe rozporządzenie nie zawiera regulacji stanowiących obciążenia, a jedynie ułatwia wywiązanie się z już istniejących obowiązków. Jest to zatem rozwiązanie korzystne dla podatników.

Ma ono wejść w życie 30 grudnia 2023 r. Termin ten powiązano z wprowadzeniem od tego dnia obowiązku stosowania przez podmioty publiczne wspomnianej wcześniej ustawy z 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych.

Źródło:

  • projekt (z 5 grudnia 2023 r.) rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie sposobu przesyłania, utrwalonego w postaci elektronicznej, pełnomocnictwa ogólnego, pełnomocnictwa szczególnego oraz pełnomocnictwa do doręczeń.
Autor:

Mariusz Olech

Mariusz Olech

Autor: Mariusz Olech

Prawnik z doświadczeniem w administracji skarbowej, dziennikarz. Ukończył studia magisterskie na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie oraz na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Jest także absolwentem podyplomowych studiów w zakresie Master of Business Administration. Wykładowca akademicki. Autor licznych publikacji z dziedziny podatków, prawa pracy i szeroko rozumianego prawa gospodarczego w czołowych polskich wydawnictwach.
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz