Wzór pełnomocnictwa ogólnego wkrótce stanie się nieaktualny

Mariusz Olech

Autor: Mariusz Olech

Dodano: 23 listopada 2023
Wkrótce zmienią się wzory formularzy stosowane przy ustanowieniu pełnomocnika ogólnego (PPO-1)

Wkrótce zmienią się wzory formularzy stosowane przy ustanowieniu pełnomocnika ogólnego (PPO-1), a także składane w celu zawiadomień w zakresie zmian jego statusu (OPO-1). Tak wynika z projektu rozporządzenia w tej sprawie, przygotowanego przez Ministerstwo Finansów.

Resort finansów przygotował projekt rozporządzenia MF, który przewiduje zmiany we wzorach pełnomocnictwa ogólnego (PPO-1) oraz zawiadomienia o zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu pełnomocnictwa ogólnego (OPO-1). Ma ono zastąpić dotychczas obowiązujące w tym zakresie rozporządzenie Ministra Finansów z 21 czerwca 2016 r. w sprawie wzoru pełnomocnictwa ogólnego i wzoru zawiadomienia o zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu tego pełnomocnictwa (Dz. U. z 2018 r. poz. 519).

Planowane zmiany autorzy projektu wyjaśnili m.in. tym, że w obecnych formularzach PPO-1 i OPO-1 znajdują się pola, które aktualnie stały się zbędne, z uwagi na postęp w dziedzinie technologii, zmianę wymogów Poczty Polskiej w zakresie adresowania korespondencji czy rozwój e-usług resortu finansów. Aktualizacja druków polega m.in. usunięciu tych pól (jak  poczta, faks, adres elektroniczny na portalu podatkowym czy sekcja „Informacja o załącznikach i uwagi”) z ich treści. Projektodawcy uznali, że np. faks jako forma komunikacji nie jest obecnie stosowany. Został bowiem zastąpiony przez tańsze w eksploatacji i dogodniejsze formy komunikacji elektronicznej. Z kolei w związku z rozwojem e-usług resortu finansów i wdrażaniem nowej platformy e-Urzędu Skarbowego, forma komunikacji podatnika z organem podatkowym związana z portalem podatkowym nie będzie już wykorzystywana.

Potrzeba określenia nowych wzorów formularzy wynika również z regulacji wprowadzonych ustawą z 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 285 i 1860), która zmieniła Ordynację podatkową w zakresie przepisów regulujących doręczenia. Ustawa ta zdefiniowała zasady wymiany korespondencji z podmiotami publicznymi w relacji z innymi podmiotami publicznymi oraz podmiotami niepublicznymi, w tym z osobami fizycznymi.

Dodatkowo do formularzy zostaną wprowadzane zmiany dostosowawcze i upraszczające oraz techniczne. Mają one związek z wizualnym dostosowaniem formularzy do nowych standardów tworzenia formularzy elektronicznych i polegają m.in. na aktualizacji publikatorów aktów prawnych, przenumerowaniu pól i odwołań do numerów pól, a także doprecyzowaniu i ujednoliceniu treści objaśnień.

Zgodnie z treścią projektu, rozporządzenie ma wejść w życie 10 grudnia 2023 r.

Źródło:

  • projekt (z 15 listopada 2023 r.) rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wzoru pełnomocnictwa ogólnego i wzoru zawiadomienia o zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu tego pełnomocnictwa.
Autor:

Mariusz Olech

Mariusz Olech

Autor: Mariusz Olech

Prawnik z doświadczeniem w administracji skarbowej, dziennikarz. Ukończył studia magisterskie na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie oraz na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Jest także absolwentem podyplomowych studiów w zakresie Master of Business Administration. Wykładowca akademicki. Autor licznych publikacji z dziedziny podatków, prawa pracy i szeroko rozumianego prawa gospodarczego w czołowych polskich wydawnictwach.
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz