Co zrobić, jeśli kontrahent nie wywiązuje się z zawartej umowy?

Autor: Ewa Krysztofiuk

Dodano: 21 listopada 2009
Pytanie: Mój kontrahent nie wywiązuje się z zawartej ze mną umowy. Twierdzi, że towar, który miał mi dostarczyć został mu skradziony. Co powinienem zrobić, aby nie ponieść strat z tego powodu?
Odpowiedź:

Jeśli Twój kontrahent nie wykonał umowy lub wykonał ją nienależycie, możesz pociągnąć go do odpowiedzialności na podstawie przepisów Kodeksu cywilnego. Gdy minął termin, w którym powinien spełnić świadczenie, jest on Twoim dłużnikiem i odpowiada nie tylko, jeśli nie spełnił świadczenia, ale także jeśli spełnił je z opóźnieniem lub tylko w części (zrealizował dostawę tylko części materiałów albo dostarczył co prawda wszystkie, lecz część z nich nie odpowiada parametrom, które przyjąłeś w umowie).
Jeśli nie określiłeś w umowie skutków jej niewykonania lub niewłaściwego wykonania, musisz się liczyć z tym, że chcąc wyegzekwować odszkodowanie, będziesz musiał zachować ściśle określoną przez przepisy procedurę postępowania, co wiąże się z reguły z długotrwałym postępowaniem sądowym oraz ryzykiem, że każde uchybienie w tej procedurze może spowodować przegranie sporu w sądzie.

Uprawnienia wierzyciela

Jeśli Twój dłużnik nie wykonał lub nienależycie wykonał swoje zobowiązanie, masz prawo zażądać spełnienia świadczenia, a dodatkowo odszkodowania (tylko za normalne następstwa jego działania lub zaniechania działania, np. normalnym skutkiem złego postawienia ściany może być przewrócenie się jej) w wysokości:

1. faktycznej straty (np. kontrahent remontując lokal należący do Twojej spółki, zniszczył okna) oraz

2. korzyści, które mógłbyś osiągnąć, gdyby umowa została prawidłowo wykonana (np. korzyści, jakie osiągnąłbyś, prowadząc działalność, gdyby lokal został na czas wyremontowany).

Pamiętaj, że jeśli dłużnik zalega Ci z zapłatą pieniędzy, masz prawo do odsetek, nawet jeśli nie poniosłeś żadnej szkody.

Jest prawdopodobne, że dłużnik będzie próbował uchylić się od odpowiedzialności, przedstawiając takie argumenty:

1) winny opóźnienia jest nie on sam, lecz jego podwykonawca,

2) nie ponosi on odpowiedzialności z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania,

3) nie ma on już przedmiotu świadczenia.

Zakres odpowiedzialności dłużnika

Dłużnik nie może stwierdzić, że nie zapłaci odszkodowania, gdyż winnym opóźnienia jest jego podwykonawca. Jest on odpowiedzialny za działania i zaniechania osób, z których pomocą wykonuje zobowiązanie oraz którym powierza wykonanie go - tak jak za własne działanie lub zaniechanie.

Kiedy dłużnik nie ponosi odpowiedzialności?

Dłużnik nie ponosi odpowiedzialności z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania, jeśli będzie w stanie wykazać, że:

1)nie ponosi za to odpowiedzialności (np. towar nie został dostarczony ze względu na powódź),

2)świadczenie stało się niemożliwe (na skutek okoliczności, za które również nie ponosi on odpowiedzialności) - w takiej sytuacji zobowiązanie wygasa.

Dłużnik nie ma już przedmiotu świadczenia

Gdy dłużnik stwierdzi, że nie ma już przedmiotu umowy, gdyż sprzedał go, utracił lub został on uszkodzony, wówczas masz prawo zażądać od niego, by wydał Ci wszystko, co uzyskał w zamian za tę rzecz (np. odszkodowanie z polisy ubezpieczeniowej), albo naprawienia szkody, a więc najczęściej zapłaty odszkodowania.

Autor:

Ewa Krysztofiuk, aplikant radcowski

Tekst opublikowany: 

21 listopada 2009 r.

Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz