Projekt KSR 16 w sprawie uproszczeń w rachunkowości 2025 – sprawdź, których jednostek dotyczy

Mariusz Olech

Autor: Mariusz Olech

Dodano: 27 marca 2025
  Projekt KSR 16 w sprawie uproszczeń w rachunkowości 2025 – sprawdź, których jednostek dotyczy

Komitet Standardów Rachunkowości udostępnił projekt Krajowego Standardu Rachunkowości KSR 16, pod tytułem „Uproszczenia dopuszczone ustawą o rachunkowości”. Aktualnie znajduje się on na etapie konsultacji publicznych. Dowiedz się, kto jest adresatem nowego KSR, przydatnego m.in.  pod kątem sporządzania i prezentacji sprawozdań finansowych. Sprawdź też, do kiedy można zgłaszać uwagi do projektu – którym powinny być zainteresowane również biura rachunkowe.

Korzyści 

Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:

  • Jaki jest cel opracowania nowego KSR w sprawie uproszczeń dopuszczonych ustawą o rachunkowości
  • Czy rozwiązania KSR 16 dotyczą przepisów podatkowych
  • Jak rozumieć „uproszczenie” w świetle zapisów projektowanego KSR
  • Do kiedy potrwają konsultacje dotyczące projektu
  • W jaki sposób zgłosić ewentualne uwagi i komentarze do niego

Sprawdź też:

KSR 2 „Podatek dochodowy” - jak nowa aktualizacja wpływa na sprawozdania finansowe

Unikaj błędów w sprawozdaniu finansowym. Sprawdź najczęstsze pułapki

Jakie można zastosować uproszczenia w sporządzaniu sprawozdań finansowych za 2024 rok

Uproszczone sprawozdanie finansowe

Kiedy jednostka traci status mikroprzedsiębiorcy i możliwość uproszczeń w rachunkowości

Nowy projekt KSR 16 – uproszczenia dopuszczone ustawą o rachunkowości

Komitet Standardów Rachunkowości ogłosił konsultacje publiczne dotyczące projektu nowego Krajowego Standardu Rachunkowości pt. „Uproszczenia dopuszczone ustawą o rachunkowości”.  Projekt, o którym mowa, został opublikowany 21 marca 2025 r. na stronie Ministerstwa Finansów.  Celem dokumentu jest pomoc jednostkom w stosowaniu uproszczeń dopuszczonych ustawą o rachunkowości, a także wskazanie skutków stosowania tych uproszczeń.

Cele szczegółowe projektu KSR 16

Natomiast  jako  cele szczegółowe standardu, projektodawcy wymienili:

  • opracowanie wykazu uproszczeń dopuszczonych ustawą oraz wskazanie warunków i przykładów ich zastosowania,
  • wyjaśnienie wpływu wielkości, rodzaju oraz formy działalności jednostki na zakres uproszczeń możliwych do zastosowania,
  • objaśnienie zasad ujmowania i wyceny aktywów i zobowiązań oraz przychodów i kosztów w przypadku skorzystania z uproszczeń, w tym wskazówki dotyczące ustalenia poziomu istotności w dokumentacji zasad (polityki) rachunkowości,
  • wskazanie możliwości wyboru uproszczeń przez jednostki mikro i małe dotyczących prezentacji sprawozdania finansowego i ich konsekwencji.
Projekt skierowany jest przede wszystkim do jednostek mikro i małych, zdefiniowanych w ustawie o rachunkowości.

Rozwiązania KSR 16 nie dotyczą przepisów podatkowych

Przedmiotem proponowanego standardu są uproszczenia dopuszczone ustawą o rachunkowości. Standard nie obejmuje natomiast praw wyboru rozwiązań, które nie są uproszczeniami zgodnie z zawartymi w jego treści definicjami. W jego zakres nie wchodzą też zagadnienia dotyczące stosowania przepisów podatkowych. Jak podkreślono, zastosowanie niektórych uproszczeń dopuszczonych ustawą może prowadzić do powstania różnic między ujęciem zdarzeń, w tym operacji gospodarczych, do celów księgowych i podatkowych. Może to przyczynić się do zwiększenia pracochłonności dokumentacji i ewidencji.

Dlatego według projektodawców, przed podjęciem decyzji w tej sprawie, należy rozważyć koszty i korzyści wprowadzenia uproszczenia również w odniesieniu do przepisów podatkowych.

Na czym polegają uproszczenia w rachunkowości 

Zapisy nowego standardu definiują „uproszczenie” jako dopuszczone ustawą, dobrowolnie przyjęte i opisane w zasadach (polityce) rachunkowości rozwiązanie, które ułatwia prowadzenie rachunkowości, w tym sporządzanie sprawozdań finansowych. Uproszczeniami w świetle tej definicji są zarówno rozwiązania wymienione w ustawie o rachunkowości (wskazane w odpowiednich  jego zapisach), jak i  związania niewymienione w tej  ustawie, których zastosowanie jest dopuszczone na mocy zasady istotności. Przypomnijmy, że zgodnie z tą zasadą  – wyrażoną w art. 4 ust. 4 ustawy o rachunkowości – jednostka może w ramach przyjętych zasad (polityki) rachunkowości stosować uproszczenia, jeżeli nie wywiera to istotnie ujemnego wpływu na realizację obowiązku w zakresie rzetelnego i jasnego przedstawienia sytuacji majątkowej i finansowej oraz wyniku finansowego.

Wskazano również, że takie uproszenie stanowi prawo jednostki, a nie jej obowiązek. Powinno być ono przyjęte w zasadach (polityce) rachunkowości danego podmiotu, ułatwiając mu prowadzenie rachunkowości, w tym sporządzanie sprawozdań finansowych, czego skutkiem jest zazwyczaj zmniejszenie pracochłonności czynności księgowych.

Na czym polegają uproszczenia w rachunkowości według KSR 16

W świetle zapisów standardu, uproszczenia mogą polegać w szczególności na:

  • odpisaniu wartości składników aktywów w koszty bieżącej działalności z pominięciem ich aktywowania,
  • ujmowaniu i rozliczaniu podobnych transakcji i sald w sposób zbiorczy, czyli tak jakby dotyczyły pojedynczej transakcji lub pojedynczego składnika aktywów lub zobowiązań,
  • rezygnacji z niektórych korekt wyniku finansowego (np. tworzenia rezerw, ustalania odroczonego podatku dochodowego),
  • przyjęciu uproszczonych rozwiązań w zakresie wyceny aktywów i zobowiązań (np. dokonywania odpisów aktualizujących wartość aktywów),
  • ograniczeniu zakresu informacji w sprawozdaniu finansowym (np. przez wybór uproszczonego sprawozdania finansowego),
  • rezygnacji z wybranych procedur związanych z prowadzeniem ksiąg rachunkowych (np. w zakresie dokumentacji i organizacji rachunkowości).

Do kiedy i jak zgłaszać  uwagi do projektu nowego KSR

Publikacja projektu standardu „Uproszczenia dopuszczone ustawą o rachunkowości” ma związek m.in. z poddaniem go publicznej dyskusji. Uwagi i komentarze do niego można przesyłać mailowo za pośrednictwem Sekretarza Komitetu Standardów Rachunkowości, na adres [email protected] –  w terminie do 18 maja 2025 r.

Źródło:

  • projekt (z  27 lutego 2025 r.) Krajowego  Standardu  Rachunkowości nr 16 „Uproszczenia dopuszczone ustawą o rachunkowości”.
Autor:

Mariusz Olech

Mariusz Olech

Autor: Mariusz Olech

Prawnik z doświadczeniem w administracji skarbowej, dziennikarz. Ukończył studia magisterskie na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie oraz na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Jest także absolwentem podyplomowych studiów w zakresie Master of Business Administration. Wykładowca akademicki. Autor licznych publikacji z dziedziny podatków, prawa pracy i szeroko rozumianego prawa gospodarczego w czołowych polskich wydawnictwach.
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz