Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:
Na podstawie nowego rozporządzenia wydanego przez ministra finansów naczelnicy urzędów skarbowych otrzymali dodatkowe uprawnienia, związane z egzekucją administracyjną obowiązków wynikających z tytułu opłaty dodatkowej, opłaty emisyjnej i opłaty sankcyjnej.
24 sierpnia weszły w życie przepisy rozporządzenia MF z 18 sierpnia 2021 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia obowiązków pozostających we właściwości naczelnika urzędu skarbowego uprawnionego do żądania ich wykonania w drodze egzekucji administracyjnej oraz właściwości miejscowej tego naczelnika urzędu skarbowego. Modyfikacja dotyczyła treści rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z 22 lutego 2017 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 669).
Wprowadzenie nowych regulacji ma związek ze zmianami na poziomie ustawowym, w tym dokonanymi w ustawie z 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 2268 ze zm.), w ustawie z 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2020 r. poz. 1219 ze zm.), a także w ustawie z 8 marca 2013 r. o środkach ochrony roślin (Dz. U. z 2020 r. poz. 2097).
Zmiany te dotyczyły m.in. dochodzonych w drodze egzekucji administracyjnej opłat: dodatkowej (za niewniesienie opłaty za przejazd autostradą), emisyjnej (za wprowadzenie na rynek krajowy paliw silnikowych) oraz sankcyjnej (za przywożenie z państw trzecich środków ochrony roślin). W związku z ich wprowadzeniem, konieczne stało się ustalenie wierzycieli obowiązków wynikających z wezwania do wniesienia tych opłat.
Jak podkreślono w uzasadnieniu projektu rozporządzenia, o którym mowa, funkcję wierzyciela opłaty dodatkowej powierzono naczelnikom urzędów skarbowych właściwym miejscowo ze względu na miejsce zamieszkania lub adres siedziby zobowiązanego w dniu wystawienia wezwania. Przy czym chodzi zarówno o naczelników „zwykłych” urzędów skarbowych, jak i urzędów wyspecjalizowanych, przeznaczonych do obsługi tzw. dużych podatników. Łącznie będzie to więc 400 naczelników urzędów skarbowych. Uznano, że mają oni odpowiednie zasoby techniczne i osobowe, a także dysponują rozwiązaniami organizacyjnymi umożliwiającymi prawidłową realizację obowiązków w tym zakresie. Podobnie przedstawia się kwestia kompetencji naczelnika Trzeciego Urzędu Skarbowego w Szczecinie w odniesieniu do ww. opłat emisyjnej i sankcyjnej.
Sprawdź też:
Stypendium szkoleniowe – czy podlega egzekucji
Zmiana właściwości urzędów skarbowych od 1 stycznia 2021 r. – praktyczne zestawienie
Kiedy spółka jawna podlega pod wyspecjalizowany urząd skarbowy
Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.