Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące obowiązku informacyjnego pracodawcy w związku z autozapisem do PPK

Dodano: 13 lutego 2023
szkolenia ppk

28 lutego 2023 r. wygasną wszystkie deklaracje rezygnacji z oszczędzania w PPK. Do tego terminu pracodawca ma obowiązek poinformowania pracowników, którzy złożyli deklarację o rezygnacji, o autozapisie. Znajdź odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania, związane z autozapisem i obowiązkiem informacyjnym pracodawcy.

1. Czy autozapis obejmuje osoby, które są uczestnikami PPK?

Nie. Autozapis obejmuje wyłącznie osoby, które złożyły deklarację o rezygnacji z dokonywania wpłat do Pracowniczych Planów Kapitałowych. Osoby, które są uczestnikami PPK – niezależnie od tego, w jakim są wieku – nadal oszczędzają w programie bez żadnych zmian.

2. Czy osoby, które mają 55-70 lat, przystąpiły do programu na własny wniosek i nadal w nim uczestniczą, powinny ponowić wniosek?

Nie. Autozapis obejmuje wyłącznie osoby, które zrezygnowały z udziału w programie. Dla uczestników PPK autozapis nie wprowadza żadnych zmian.

3. Czy osoba w wieku 55-70 lat powinna otrzymać od pracodawcy informację o autozapisie?

Jeśli osoba w wieku 55-70 lat:

  • przystąpiła do programu przed ukończeniem 55 lat w ramach autozapisu i następnie złożyła rezygnację lub
  • mając powyżej 55 lat przystąpiła do programu na własny wniosek i następnie złożyła rezygnację,

– powinna otrzymać informację o autozapisie, uwzględniającą sposób przystąpienia do programu osób w wieku 55-70 lat. Taka osoba nie zostanie bowiem automatycznie zapisana przez pracodawcę do programu. Aby uczestniczyć w PPK musi złożyć wniosek o dokonywanie wpłat do PPK.

4. Co jest kluczowe przy określaniu osób, które należy poinformować o autozapisie do PPK?

Warunkiem kluczowym jest złożenie deklaracji o rezygnacji – informujemy wyłącznie te osoby, które taką deklarację złożyły. Nie ma przy tym znaczenia, czy były uczestnikami programu i zrezygnowały, czy też nigdy w ich imieniu nie została zawarta umowa o prowadzenie.

5. Z jaką datą powinna zostać złożona ponowna deklaracja o rezygnacji, jeśli pracownik nie chce skorzystać z możliwości autozapisu?

Aktualne deklaracje o rezygnacji wygasają 28 lutego br. Nie ma przy tym znaczenia, czy pracownik złożył deklarację o rezygnacji dwa lata temu czy dwa dni temu. Wszystkie złożone przed 1 marca tracą ważność. Zatem jeśli pracownik chce ponowić deklarację o rezygnacji, powinien złożyć ją najwcześniej 1 marca. Na decyzję ma praktycznie cały marzec, ponieważ dopiero w kwietniu (między 1 a 17 kwietnia) naliczone wpłaty do PPK mogą zostać przekazane do instytucji finansowej.

Pracownik, który zrezygnował z oszczędzania w PPK i na dzień 1 kwietnia 2023 r. będzie miał ukończony 55. rok życia, nie składa ponownej deklaracji o rezygnacji. Aby przystąpić do programu, musi bowiem złożyć własny wniosek. Pracownik, który zrezygnował z oszczędzania w PPK i na dzień 1 kwietnia 2023 r. będzie miał ukończony 70. rok życia, również nie składa ponownej rezygnacji. Do PPK można bowiem przystąpić do 70. roku życia.

https://www.portalfk.pl/dzialalnosc-pracodawcy-i-pracownikow/ponowna-deklaracja-o-rezygnacji-z-wplat-do-ppk-najwczesniej-1-marca-2023-r.-39332.html

6. Gdzie znajdę wzór informacji o autozapisie?

Taki wzór w trzech językach (polski, ukraiński, angielski) można znaleźć np. w Plikach do pobrania na stronie mojeppk.pl. Zainteresowani znajdą tam także ulotkę dla pracowników, dotyczącą autozapisu.

Warto także skorzystać z bezpłatnych webinariów dla kadr i płac, dostępnych stacjonarnie i online. Zapisy na szkolenia „Autozapis w PPK” są dostępne tutaj.

Źródło:

www.mojeppk.pl

Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz