Jak prawidłowo ustalić harmonogram czasu pracy dla kierowcy?

Monika Frączek

Autor: Monika Frączek

Dodano: 23 lipca 2009
Pytanie:  Firma budowlana zatrudnia kierowcę samochodu ciężarowego powyżej 3,5 tony do przewozu rzeczy na potrzeby własne. Obowiązuje go równoważny system czasu pracy. Czy w harmonogramie można ustalić dla niego czas pracy np. tygodniowy wynoszący:
- poniedziałek: praca od 8.00 do 16.00 (tj. 8 godzin),
- wtorek: praca od 7.00 do 18.00 (tj. 11 godzin),
- środa: praca od 8.00 do 17.00 (tj. 9 godzin),
- czwartek: praca od 6.00 do 15.00 (tj, 9 godzin),
- piątek: praca od 10.00 do 13.00 (tj. 3 godziny).
Czy taki rozkład czasu pracy dla kierowcy jest prawidłowy?
Odpowiedź: 

Nieprzedstawiony przez Państwa rozkład czasu pracy dla kierowcy nie jest prawidłowy.

Proszę zauważyć, że przygotowując harmonogram czasu pracy dla kierowcy zatrudnionego w systemie równoważnego czasu pracy nie można planować rozpoczynania pracy w poprzedniej dobie pracowniczej. Także w przypadku kierowców przez dobę należy rozumieć 24 kolejne godziny, poczynając od godziny, w której kierowca rozpoczyna pracę zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy.

Jeżeli więc kierowca ma zaplanowaną pracę w poniedziałek od godz.8.00 to jego następna doba pracownicza rozpocznie się we wtorek o godz. 8.00 (po upływie 24 godzin). Nie można wiec planować mu pracy we wtorek od godz. 7.00, bo oznacza to zaplanowanie pracy w poprzedniej dobie, w dobie poniedziałkowej.

Gdyby zaszła taka konieczność pracodawca mógłby wezwać pracownika do pracy we wtorek na 7.00, ale byłaby to praca nadliczbowa. Natomiast nie może na stałe zaplanować pracy w ten sposób. Praca nadliczbowa nie może być, bowiem stałym elementem czasu pracy w firmie.

Podobnie, nieprawidłowo została zaplanowana praca w czwartek. Doba środowa kończy się w czwartek o godz. 8.00, a praca została zaplanowana w tym dniu od godz. 6.00, 2 godziny „wchodzą” do poprzedniej doby.

Przykładowo sporządzony harmonogram czasu pracy dla kierowcy zatrudnionego w równoważnym systemie czasu pracy, mógłby wyglądać następująco:

- poniedziałek: praca od 7.00 do 15.00 ( 8 godzin),

- wtorek: praca od 8.00 do 19.00 (11 godzin),

- środa: praca od 8.00 do 17.00 (9 godzin),

- czwartek: praca od 8.00 do 17.00 (9 godzin),

- piątek: praca od 10.00 do 13.00 (3 godziny).

Reasumując, podany przez Państwa harmonogram czasu pracy dla kierowcy zatrudnionego w równoważnym systemie czasu pracy jest nieprawidłowy, ponieważ została z góry zaplanowana dla niego praca nadliczbowa.

Tekst opublikowany: 

23 lipca 2009 r.

Monika Frączek

Autor: Monika Frączek

Prawnik, autorka opracowań z zakresu prawa pracy. Od 1998 r. była głównym specjalistą w Departamencie Prawa Pracy, w Ministerstwie Pracy i Polityki Od 2003 r. pracowała w Wydziale Legislacji Departamentu Prawa Pracy. Uczestniczyła w pracach legislacyjnych w MPiPS i Parlamencie. Absolwentka Podyplomowego Studium Zbiorowych Stosunków Pracy i Zasobów Ludzkich, w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego. Uczestnik Podyplomowego Studium Zagadnień Legislacyjnych prowadzonego na Uniwersytecie Warszawskim. Od wielu lat specjalizuje się w praktycznych zagadnieniach prawa pracy. Autorka opracowań z zakresu prawa pracy kierowanych do pracowników kadr i działów personalnych, a także osób zarządzających. Obecnie prowadzi swoją firmę doradczą oraz prowadzi szkolenia z tematyki prawa pracy dla działów kadr, osób zarządzających oraz związków zawodowych, w szczególności z czasu pracy, dokumentacji pracowniczej, zgodnego z prawem zatrudniania i zwalniania pracowników, podnoszenia kwalifikacji zawodowych uprawnień rodzicielskich, problematyki pracy tymczasowej.
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz