Sprzedaż konsumencka towarów od 2022 roku na nowych zasadach

Mariusz Olech

Autor: Mariusz Olech

Dodano: 20 grudnia 2021
Sprzedaż konsumencka towarów od 2022 roku na nowych zasadach

Z początkiem przyszłego roku zaczną obowiązywać przepisy ważne dla przedsiębiorców prowadzących sprzedaż na rzecz konsumentów. Zmiany spowodują konieczność weryfikacji umów w tym zakresie, a także dotyczących takiej sprzedaży firmowych regulaminów.

 

Do 1 stycznia 2022 r. państwa członkowskie Unii Europejskiej mają czas na implementację i stosowanie dyrektywy z 20 maja 2019 r. 2019/771 w sprawie niektórych aspektów umów sprzedaży towarów. Jej głównym celem jest ograniczenie barier prawnych na rynku wewnętrznym UE, a także wzmocnienie ochrony konsumentów z państw członkowskich w odniesieniu  do umów sprzedaży zawieranych z przedsiębiorcami (m.in. w zakresie zgodności towarów z umową, gwarancji handlowych itp.).

Główne założenia unijnej dyrektywy

Dyrektywa ma zastosowanie do sprzedaży towarów, w tym także z elementami cyfrowymi, tj. zawierających treści lub usługi cyfrowe albo będące z takimi treściami lub usługami wzajemnie połączone w taki sposób, że ich brak uniemożliwiłby tym towarom pełnienie swoich funkcji (np. inteligentnych zegarków, lodówek, telewizorów itp.­).  Przy czym opiera się ona na harmonizacji maksymalnej, co oznacza, że państwa członkowskie UE nie mogą wprowadzać i utrzymywać wewnętrznych przepisów prawnych, których warunki odbiegałyby od przyjętych w tej dyrektywie, tj. zarówno łagodniejszych, jak i surowszych.

Zmiany w przepisach krajowych

W związku ze wspomnianą unijną dyrektywą konieczne stały się zmiany przepisów ustawy z 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta, a także Kodeksu cywilnego. Przewidziano je w przygotowanym przez Ministerstwo Sprawiedliwości projekcie (z 16 września 2020 r.) ustawy o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz ustawy – Kodeks cywilny. Nowelizacja polega m.in. na wyłączeniu stosowania przepisów Kodeksu cywilnego o rękojmi przy sprzedaży konsumenckiej i odrębne uregulowanie tej materii w przepisach ustawy o prawach konsumenta. W związku z tym m.in. do drugiej ze wskazanych ustaw zostanie dodany nowy rozdział 5a zatytułowany „Rękojmia i gwarancja konsumencka”.

 

Pomimo tego, że w stosunku do dotychczas obowiązujących przepisów krajowych zmiany nie są duże, polscy przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż towarów na rzecz konsumentów powinni zweryfikować warunki umów i regulaminów w tym zakresie, a następnie dostosować ich treść do nowych regulacji. 

Dodatkowo mocą omawianej nowelizacji mają zostać implementowane do polskiego porządku prawnego przepisy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/770 z 20 maja 2019 r. w sprawie niektórych aspektów umów o dostarczanie treści cyfrowych i usług cyfrowych (tzw. „dyrektywy cyfrowej”). Zgodnie z projektem zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2022 r. 

 

Autor:

Mariusz Olech

Mariusz Olech

Autor: Mariusz Olech

Prawnik z doświadczeniem w administracji skarbowej, dziennikarz. Ukończył studia magisterskie na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie oraz na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Jest także absolwentem podyplomowych studiów w zakresie Master of Business Administration. Wykładowca akademicki. Autor licznych publikacji z dziedziny podatków, prawa pracy i szeroko rozumianego prawa gospodarczego w czołowych polskich wydawnictwach.
Słowa kluczowe:
przedmiot umowysprzedaż
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz