Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:
Z początkiem przyszłego roku zaczną obowiązywać przepisy ważne dla przedsiębiorców prowadzących sprzedaż na rzecz konsumentów. Zmiany spowodują konieczność weryfikacji umów w tym zakresie, a także dotyczących takiej sprzedaży firmowych regulaminów.
Do 1 stycznia 2022 r. państwa członkowskie Unii Europejskiej mają czas na implementację i stosowanie dyrektywy z 20 maja 2019 r. 2019/771 w sprawie niektórych aspektów umów sprzedaży towarów. Jej głównym celem jest ograniczenie barier prawnych na rynku wewnętrznym UE, a także wzmocnienie ochrony konsumentów z państw członkowskich w odniesieniu do umów sprzedaży zawieranych z przedsiębiorcami (m.in. w zakresie zgodności towarów z umową, gwarancji handlowych itp.).
Dyrektywa ma zastosowanie do sprzedaży towarów, w tym także z elementami cyfrowymi, tj. zawierających treści lub usługi cyfrowe albo będące z takimi treściami lub usługami wzajemnie połączone w taki sposób, że ich brak uniemożliwiłby tym towarom pełnienie swoich funkcji (np. inteligentnych zegarków, lodówek, telewizorów itp.). Przy czym opiera się ona na harmonizacji maksymalnej, co oznacza, że państwa członkowskie UE nie mogą wprowadzać i utrzymywać wewnętrznych przepisów prawnych, których warunki odbiegałyby od przyjętych w tej dyrektywie, tj. zarówno łagodniejszych, jak i surowszych.
W związku ze wspomnianą unijną dyrektywą konieczne stały się zmiany przepisów ustawy z 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta, a także Kodeksu cywilnego. Przewidziano je w przygotowanym przez Ministerstwo Sprawiedliwości projekcie (z 16 września 2020 r.) ustawy o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz ustawy – Kodeks cywilny. Nowelizacja polega m.in. na wyłączeniu stosowania przepisów Kodeksu cywilnego o rękojmi przy sprzedaży konsumenckiej i odrębne uregulowanie tej materii w przepisach ustawy o prawach konsumenta. W związku z tym m.in. do drugiej ze wskazanych ustaw zostanie dodany nowy rozdział 5a zatytułowany „Rękojmia i gwarancja konsumencka”.
Dodatkowo mocą omawianej nowelizacji mają zostać implementowane do polskiego porządku prawnego przepisy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/770 z 20 maja 2019 r. w sprawie niektórych aspektów umów o dostarczanie treści cyfrowych i usług cyfrowych (tzw. „dyrektywy cyfrowej”). Zgodnie z projektem zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2022 r.
Sprawdź też:
Unijne dyrektywy powodem kolejnych zmian w podatku akcyzowym
Sprawdź, jak MF objaśnia pakiet VAT e-commerce
Ewidencja sprzedaży towarów w razie ich reklamacji. Przykłady księgowań
Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.