KAS bada satysfakcję klientów po wizycie w urzędzie skarbowym

Dodano: 30 lipca 2021
KAS bada satysfakcję klientów po wizycie w urzędzie skarbowym

Krajowa Administracja Skarbowa  poinformowała, że w ramach programu „Klient w centrum uwagi KAS” od kwietnia 2021 roku prowadzi internetowe badanie ankietowe wśród osób odwiedzających urzędy skarbowe. Otrzymała już ponad 25 tys. wypełnionych ankiet, z których wynika, że ogólny poziom satysfakcji klientów wynosi blisko 80%.

Wyniki badania będą wykorzystywane do projektowania nowych rozwiązań i ulepszania obsługi w urzędach.  Jak wyjaśnia szefowa Krajowej Administracji Skarbowej Magdalena Rzeczkowska, realizacja badania jest możliwa dzięki uruchomionemu w ubiegłym roku systemowi umawiania wizyt w urzędach skarbowych. Prowadzone jest ono w wygodnej dla klientów formie elektronicznej. Przesłane ankiety są dla  KAS  ważnym źródłem informacji o tym, na co klienci zwracają uwagę w trakcie wizyty w urzędzie i czego oczekują od pracowników KAS.

Metodologia badania

Badanie prowadzone cały czas, od kwietnia br. Jest to badanie ilościowe. Link do opracowanej przez specjalistów ankiety internetowej wysyła naczelnik urzędu skarbowego na adres e-mail, który podał klient podczas umawiania wizyty w urzędzie. Ankieta jest anonimowa i dobrowolna. Prowadzenie badań internetowych pozwala KAS szybko zbierać informacje od osób, które miały bezpośredni kontakt z urzędem skarbowym. Są to oceny tym cenniejsze, że oparte na doświadczeniach, a nie zasłyszanych opiniach.

Pytania ankietowe dotyczą nie tylko ogólnego zadowolenia z wizyty, ale i emocji czy wysiłku, który klient włożył w załatwienie swojej sprawy. Ankietowani proszeni są również o ocenę czy pracownik urzędu był kompetentny, uprzejmy, pomocny, sprawny, komunikatywny i przyjazny.

Dodatkowo ankieta zawiera dwa pytania otwarte, w których klienci mogą przekazać swoje komentarze dotyczące najlepszych i najgorszych aspektów wizyty w urzędzie.

Co i jak jest badane

Ankiety są analizowane  w Ministerstwie Finansów.  Analiza opiera  się na pięciu głównych wskaźnikach:

  • Satysfakcji – procent klientów ogólnie zadowolonych ze swojej wizyty w US.
  • Polecenia (rekomendacji) – procent klientów którzy poleciliby obsługę przez danego pracownika znajomym lub rodzinie.
  • Braku wysiłku – procent klientów oceniających załatwienie swojej sprawy w US jako łatwe.
  • Pozytywnych emocji – procent klientów mających pozytywne emocje związane z wizytą w US.
  • Skuteczności pierwszego kontaktu – procent spraw załatwionych podczas pierwszej wizyty w US.

Kto może uczestniczyć w badaniu

Każda osoba, która umówiła wizytę poprzez usługę „Umów wizytę w US” i podała adres e-mail, otrzyma po tej wizycie wiadomość z linkiem do strony z anonimową ankietą. Ankieta jest w pełni bezpieczna. Urząd skarbowy nie prosi o przekazywanie jakichkolwiek informacji osobistych czy danych wrażliwych.

Wyniki po I kwartale badawczym

W okresie kwiecień – czerwiec Krajowa Administracja Skarbowa otrzymała 25 tys. wypełnionych ankiet. Zdaniem ministra finansów Tadeusza Kościńskiego ich analiza potwierdza, że: satysfakcja, rekomendacja, brak wysiłku, pozytywne emocje oraz skuteczność pierwszego kontaktu – utrzymują się na stałym, wysokim poziomie.

  • Poziom satysfakcji – kwiecień 78%, maj 79%, czerwiec 80%,
  • Poziom rekomendacji – kwiecień 79%, maj 81%, czerwiec 81%,
  • Poziom braku wysiłku – kwiecień 72%, maj 74%, czerwiec 73%,
  • Poziom pozytywnych emocji – kwiecień 87%, maj 87%, czerwiec 86%,
  • Skuteczność pierwszego kontaktu – kwiecień 77%, maj 76%, czerwiec 76%

Badani reprezentują pełny przekrój społeczeństwa w zakresie wieku, wykształcenia i miejsca zamieszkania. Ankiety wypełniają różne grupy klientów KAS: osoby fizyczne, przedsiębiorcy, urzędnicy państwowi, biura rachunkowe czy kancelarie prawne. Większość ankietowanych odpowiada prawie natychmiast – tego samego dnia lub następnego. W pytaniach otwartych swoje komentarze przesłało nam ok. 60% klientów.

Najsilniejszy wpływ na poziom satysfakcji ma liczba wizyt w urzędzie konieczna do załatwienia sprawy. Największą korelację z satysfakcją klienta z wizyty mają kompetencje, sprawność i pomoc pracownika. Załatwienie sprawy podczas jednej wizyty znacząco wpływa na skłonność klientów do rekomendowania pracownika, który ich obsługiwał. Klienci zwracają też uwagę na obsługę bez zbędnej zwłoki.

Źródło:

www.gov.pl

Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz