Co powinien zawierać wniosek o zaświadczenie o niezaleganiu w ZUS? Podpowiadamy!

Autor: Artykuł sponsorowany

Dodano: 25 października 2023
  Co powinien zawierać wniosek o zaświadczenie o niezaleganiu w ZUS? Podpowiadamy!

Jednym z dokumentów, jakich od przedsiębiorcy może domagać się np. bank oceniający zdolność kredytową, jest zaświadczenie o niezaleganiu. ZUS wydaje dokument dotyczący płatności składek, natomiast urząd skarbowy zaświadczenia obejmujące podatki. Poniżej przeczytasz, jak uzyskać dokument z ZUS i co będzie Ci potrzebne.

Zaświadczenia o niezaleganiu ZUS: kiedy może Ci się przydać?

Prowadzenie własnej firmy wiąże się z wieloma obowiązkami. Do najważniejszych z nich należy rzecz jasna terminowe opłacanie podatków i składek ubezpieczeniowych (nie tylko za siebie, ale również zatrudnianych pracowników). Rzetelne podchodzenie do tego wymogu jest ważnym elementem analizy kondycji finansowej zarówno przedsiębiorstwa, jak i samego przedsiębiorcy. Zwykle zaświadczenia o niezaleganiu ZUS i US oczekują banki – i to nie tylko w przypadku udzielania kredytu firmowego. Musisz liczyć się z koniecznością uzyskania i dostarczenia takich dokumentów, jeśli ubiegasz się np. o kredyt hipoteczny. Poza tym również Twoi kontrahenci mogą oczekiwać dostępu do takich informacji podczas analizy płynności finansowej firmy, z którą zamierzają rozpocząć współpracę.

Jak złożyć wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu ZUS? 

Wbrew pozorom tego typu dokumenty mogą być więc potrzebne stosunkowo często – więcej o tym, czym jest zaświadczenie o niezaleganiu ZUS przeczytasz na Firmove.pl.

Sam wniosek płatnika składek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek ZUS możesz złożyć w wygodnej formie online – nie musisz w tym celu udawać się do najbliższego oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Po prostu:

  1. Zaloguj się do profilu ZUS PUE (pamiętaj, że posiadanie konta jest obowiązkowe!).
  2. Przejdź do zakładki „Płatnik”.
  3. Wybierz usługę „Złożenie dokumentu ZUS-RWN”. 
  4. Wypełnij wniosek.

Obecnie możesz również złożyć wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w składkach za pośrednictwem strony biznes.gov.pl, podobnie jak ma to miejsce w przypadku dokumentów zaświadczających niezaleganie w podatkach.

Ile zapłacisz i ile będziesz czekać? 

Mamy dobre informacje. Przede wszystkim uzyskanie zaświadczenia jest bezpłatne. Jak wskazuje Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych, dokument powinien być wydany niezwłocznie, do 7 dni od daty wpłynięcia wniosku. Jeśli zależy Ci na czasie, odbierz go w formie elektronicznej – otrzymasz plik podpisany podpisem kwalifikowanym upoważnionej osoby do swojej skrzynki odbiorczej na PUE ZUS lub w serwisie biznes.gov.pl. Oczywiście możesz również odebrać go w papierowej formie we wskazanej placówce ZUS. Upoważnienie do odbioru zaświadczenia o niezaleganiu w płatności składek będzie konieczne, jeśli dokument odbierze pełnomocnik. Przybierze formę pełnomocnictwa PEL do wykonywania czynności prawnych w relacjach z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych.

Czego dotyczy zaświadczenie?

Zwróć uwagę, że zaświadczenie otrzymasz wyłącznie, jeśli nie zalegasz z płatnościami na rzecz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. W przeciwnym wypadku otrzymasz odmowę wydania zaświadczenia – możesz odwołać się od tej decyzji do właściwego sądu okręgowego. Zaświadczenie dotyczy płatności składek na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne, a także Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Emerytur Pomostowych. Kontrahenci czy pracownicy banku mogą zweryfikować autentyczność dokumentu elektronicznego, korzystając ze specjalnej strony przygotowanej przez ZUS.

Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz