Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:
Podwyższenie limitu zwolnienia podmiotowego ze 150.000 zł do 200.000 zł, czy obowiązek składania większości deklaracji wyłącznie elektronicznie – takie zmiany w VAT zaczną obowiązywać już od 1 stycznia 2017 r. Sprawdź, co jeszcze się zmieni.
Najważniejszą zmianą przewidzianą, jaką zakłada projekt jest przedłużenie stosowania podwyższonych stawek p VAT do końca 2018 r.
Zauważmy, że stosowanie stawek 23% (zamiast 22%) i 8% (zamiast 7%) oraz stawki należnego rolnikom ryczałtowym zryczałtowanego zwrotu podatku w wysokości 7% (zamiast 6,5%) oraz stawki ryczałtu dla taksówkarzy w wysokości 4% (zamiast 3%) ma charakter tymczasowy. Na podstawie art. 146a ustawy o VAT takie stawki miały obowiązywać do końca 2016 r.
Projekt nowelizacji ustawy o VAT przewiduje jednak przedłużenie stosowania podwyższonych stawek do końca 2018 r. (zob. projektowane brzmienie art. 146a ustawy o VAT). Jeżeli zmiana ta zostanie wprowadzona, standardowe stawki będą stosowane najwcześniej od 1 stycznia 2019 r.
Bardzo ważną projektowaną zmianą jest podwyższenie limitu tzw. zwolnienia podmiotowego do 200.000 zł (obecnie limit tego zwolnienia wynosi 150.000 zł).
Po zmianach z podwyższonego limitu będą również mogli skorzystać podatnicy:
1) u których łączna wartość sprzedaży w 2016 r. była wyższa niż 150.000 zł i nie przekroczyła 200.000 zł,
2) podatnicy rozpoczynający w 2016 r. wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu, u których łączna wartość sprzedaży, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczyła 150.000 zł i nie przekroczyła 200.000 zł.
Kolejna ważna zmiana polega na określeniu nowych warunków skracania terminu zwrotu różnicy podatku do 25 dni. Projekt zakłada, że skracanie terminu zwrotu różnicy podatku do 25 dni będzie możliwe jeżeli:
1) należności wynikające z faktur dokumentujących nabyte towary i usługi zostały zapłacone za pośrednictwem rachunku bankowego podatnika albo rachunku podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej i podatnik przedstawił dokumenty potwierdzające taką zapłatę,
2) łączna kwota należności wynikających z pozostałych faktur (nieuregulowanych za pośrednictwem rachunku bankowego lub rachunku w SKOK) nie przekracza 15 000 zł,
3) kwota podatku naliczonego lub różnicy podatku nierozliczona w poprzednich okresach rozliczeniowych i wykazana w deklaracji nie przekracza 3.000 zł,
4) podatnik przez kolejne dwa lata poprzedzające okres, w rozliczeniu za który występuje o zwrot w przyspieszonym terminie, był zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, składał deklaracje oraz terminowo rozliczał podatki stanowiące dochód budżetu państwa.
Obowiązek składania większości deklaracji VAT za pomocą środków elektronicznych nakłada art. 99 ust. 11a ustawy o VAT . W 2017 r. obowiązek ten dotyczyć jednak ma tylko niektórych podatników, czyli takich którzy są:
1) zobowiązani do zarejestrowania się jako podatnik VAT UE;
2) dostawcami towarów lub świadczącymi usługi, dla których podatnikiem jest nabywca zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 i 8 ustawy o VAT, lub nabywcą tych towarów lub usług;
3) zobowiązani, zgodnie z art. 45ba ustawy o PIT lub art. 27 ust. 1c ustawy o CIT do składania deklaracji, zeznań, informacji oraz rocznego obliczenia podatku za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Pozostali podatnicy będą obowiązkowo składać elektroniczne deklaracje 1 stycznia 2018 r.
Omawiany projekt przewiduje również dodanie nowych przepisów uprawniających naczelników urzędów skarbowych oraz organy kontroli podatkowej do ustalania dodatkowego zobowiązania podatkowego. Z projektowanego art. 110a ust. 1 ustawy o VAT wynika, że ma tak być – o ile nie wystąpią wskazane w art. 110a ust. 2 ustawy o VAT okoliczności wyłączające stosowanie tego przepisu - w razie stwierdzenia, że podatnik:
1) w złożonej deklaracji podatkowej wykazał:
a) kwotę zobowiązania podatkowego niższą od kwoty należnej,
b) kwotę zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego wyższą od kwoty należnej,
c) kwotę różnicy podatku, do obniżenia podatku należnego za następne okresy wyższą, od kwoty należnej,
d) kwotę zwrotu różnicy podatku lub kwotę zwrotu podatku naliczonego, lub kwotę różnicy podatku do obniżenia podatku należnego za następne okresy, a powinien wykazać kwotę zobowiązania podatkowego podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego,
2) nie złożył deklaracji podatkowej oraz nie wpłacił kwoty zobowiązania podatkowego.
Standardowa wysokość dodatkowego zobowiązania podatkowego, o którym mowa, ma wynosić 30% kwoty zaniżenia zobowiązania podatkowego, kwoty zawyżenia zwrotu różnicy podatku, zwrotu podatku naliczonego lub różnicy podatku do obniżenia podatku należnego za następne okresy. W przypadkach wskazanych w art. 110b ustawy o VAT kwota dodatkowego zobowiązania podatkowego ma być podwyższona do 100%. Ma tak być – w części dotyczącej podatku naliczonego wynikającego z poniżej wymienionych faktur – w razie stwierdzenia, że zawyżona kwota podatku naliczonego, wynika z faktur, które:
1) zostały wystawione przez podmiot nieistniejący,
2) stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności,
3) podają kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,
4) potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego.
Pozostałe najważniejsze zmiany przewidziane omawianym projektem polegają na:
1) uzależnieniu rejestracji VAT niektórych podmiotów od złożenia kaucji gwarancyjnej (zob. projektowane art. 96 ust. 3b-3e i 4a-4z ustawy o VAT),
2) likwidacji możliwości składania kwartalnych deklaracji VAT przez podatników innych niż mali podatnicy oraz wyłączenie składania deklaracji kwartalnych przez podatników rozpoczynających wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu (zob. projektowane brzmienie art. 99 ust. 3 i 3a ustawy o VAT),
3) zmiany w katalogu towarów wrażliwych, który określa załącznik nr 13 do ustawy o VAT,
4) wprowadzenie obowiązku składania informacji podsumowujących w formie elektronicznej oraz likwidacja możliwości składania informacji podsumowujących VAT-UE za okresy kwartalne (projektowane zmiany w treści art. 100-101a ustawy o VAT),
5) zmiany w przepisach o odpowiedzialności solidarnej, w tym określenie nowych warunków wyłączenia tej odpowiedzialności (projektowane zmiany w treści art. 105a-105c ustawy o VAT).
Etap legislacyjny: projekt z 22 września 2016 r. ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw – przekazany do opiniowania.
Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.